سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما:

صداقت حلقه مفقوده جریان خبری در دنیا

شبکه پرس تی وی

سینماپرس: استاد دانشگاه صدا و سیما با تاکید بر اینکه اولویت اول شبکه برون مرزی پرس تی وی باید پر کردن خلاهای رسانه ای موجود در دنیای رسانه باشد، صحت و صداقت را حلقه مفقوده جریان رسانه ای جاری در دنیا خواند.

به گزارش سینماپرس، محمد علی هرمزی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه صدا وسیما، پرس تی وی را شبکه ای معرفی کرد که دریچه ای از جمهوری اسلامی به روی جهان باز کرده است. وی در این باره به حوزه گفت: عملکرد این شبکه موفقیت آمیز بوده است، عکس العملی که دشمنان جمهوری اسلامی در قبال پرس تی وی از خود نشان می دهند بیانگر این است که این شبکه توانسته به اهداف خود دست پیدا کند. پرس تی وی از نظر محتوایی مطالبی را بیان می کند که مورد نیاز مخاطبانش است و از این نظر پرس تی وی تا حد زیادی در رسالتی که برعهده اش قرار گرفته،  موفق عمل کرده است.

وی درباره فاکتورهایی که این شبکه در برنامه سازی باید در نظر بگیرد تا بتواند نقش موثری در جهان رسانه ها ایفا کند، گفت: پرس تی وی باید با توجه به نیازی که مخاطب دارد، کار خودش را پیش ببرد، تا حد زیادی هم همینگونه بوده است. این شبکه باید جای خالی محتوایی را که سایر بنگاه های خبری به مخاطب نمی دهند یا خلاهایی را که  با گزینش و نوع تحلیل خود ایجاد می کنند، پر کند. پرس تی وی برای اینکه دیده شود باید یک رسانه متفاوت باشد و در حقیقت دیدگاهی را به مخاطب منتقل کند و تحلیل ها و تفسیر هایی را در اختیار مخاطب قرار دهد که مخاطبان در عین حال که به آن ها نیاز دارند، قادر به دریافت آن از نمایندگان جریان رسانه ای غرب نیستند.

هرمزی زاده با توجه به شرایط رقابتی که بین رسانه ها در دنیا حکمفرماست درباره اولویت های برنامه‌ سازی پرس تی وی گفت: اولویت اول باید مسئله خبر، تحلیل ها و تفسیر های خبری متفاوت باشد. با توجه به اینکه جهان به صورت مداوم با اخبار و رویدادهای جدید مواجه است و بسیاری از مردم دنیا از تحلیل و تفسیرهایی که شبکه های خبری غربی در اختیارشان می گذارند، رضایت نداشته و در حقیقت اعتماد کافی بدانها ندارند، تحلیل ها و تفسیرهای آن ها را نمی پسندند و به آنها انتقاد دارند، اینجاست که شبکه ای مثل پرس تی وی می تواند نقش آفرینی کند به شرط این که اولویت خودش را همین قرار دهد که بتواند این خلاء را پر کند و نیازهای خبری مخاطبان به تحلیل ها و تفسیر متفاوت از سایر شبکه ها را پاسخ دهد، این اولویت اولین موردی است که شبکه های برون مرزی ما باید در نظر بگیرند.

مدرس دانشگاه صداوسیما در پاسخ به این سوال که شبکه پرس تی وی تا چه میزان توانسته در کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی که شبکه های معاند به مخاطبان خود القا می کنند نقش داشته باشد، خاطر نشان کرد: نقش پرس تی وی به اندازه مخاطبانش است؛ یعنی به اندازه وزنی که مخاطبانش دارد. تا همان حد توانسته موفق باشد و هر چه قدر که بتواند مخاطبانش را زیاد و ضریب نفوذ خودش را در مناطق مختلف جهان افزایش دهد، به همان میزان موفق تر است نه تنها در کاهش ایران هراسی بلکه در مبارزه با سایر القائات نادرستی که رسانه های غربی منتشر می کنند و یکی از آن ها ایران هراسی است. البته هر چه قدر پرس تی وی و سایر شبکه های برون مرزی ما بتوانند مخاطبان بیشتری را در سراسر نقاط دنیا جذب کنند و ضریب نفوذ خودشان را افزایش دهند، در مبارزه با ایران هراسی و سایر القائات رسانه های غربی موثرتر عمل خواهند کرد.

این استاد ارتباطات چشم انداز خود از آینده شبکه های برون مرزی را اینگونه ترسیم کرد:  همانگونه که رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند که ۴۰ سال آینده برای ما بهتر از ۴۰ سال گذشته و برای دشمنانمان خیلی بدتر خواهد بود، ایمان دارم به اینکه آینده جمهوری اسلامی درخشان خواهد بود؛ شبکه های برون مرزی مثل پرس تی وی و هیسپان تی وی و سایر رسانه هایمان هم پا به پای رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی پیش خواهند رفت. بنابراین خوش بین هستم و مطمئنم که آینده پرس تی وی بسیار درخشان خواهد بود و در آینده قادر است مخاطبان بیشتری را جذب کند، چرا که بسیاری از افراد در سراسر دنیا به رسانه های جدیدی که حرفی غیر از حرف رسانه های جریان اصلی غربی بزنند، احساس نیاز کرده اند. بنابراین روز به روز اقبال به سمت رسانه هایی چون پرس تی وی بیشتر خواهد شد و البته ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم ندای حق طلبانه خودمان را به گوش مردم دنیا برسانیم.

*حوزه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.