دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴

سینماگران و انتخاب پرشائبه نماینده سینمای ایران در اسکار/۱

لاجوردی: فیلم های ارزشی و استراتژیک در سینمای ایران دیده نمی شود/ قوه قضائیه به بحث فساد در سینما ورود کند

عباس لاجوردی در نشست خبری فیلم سینمایی«جشن تولد»

سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در پی انتخاب پرشائبه نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ که با انتقاد از سوی اهالی سینما و رسانه روبرو شده گفت: فساد در بدنه سینمای ایران وجود دارد؛ از نظر بدنه فاسد سینمای ایران که اختیاردار امور هنرهفتم در کشور شده اند فیلم های ارزشی و استراتژیک نباید به درستی دیده شوند. این افراد در حوزه فرهنگ و هنر فساد و رانت ایجاد کرده اند و حتی اگر بتوانند و کسی جلودارشان نباشد فیلم «پورنو» هم در سینماها اکران می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» با انتقاد نسبت به افرادی که وظیفه انتخاب فیلم برای حضور در مراسم اسکار را بر عهده داشته اند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قوه قضائیه باید به به بحث فساد گسترده در سینمای کشور ورود کند؛ دیگر زمان سکوت و نادیده گرفتن تخلفات گسترده در سینما نیست.

وی ادامه داد: مدت ها است همه امکانات و اختیارات سینما در دست عده ای تهیه کنندگان و فیلمسازان خاص است، کسانی که آینده سینما، محتوای آن و خلاصه رشد و سینمای کشور اصلاً برایشان مهم نیست. این ها نمی خواهند سینمای استراتژیک و ارزشی دیده شود. من قبلاً خودم زمان ساخت «جشن تولد» که توانست چندین جایزه از جمله جایزه ویژه عماد مغنیه را دریافت کند، چوب این افراد را خورده ام چرا که نگذاشتند فیلم ما به درستی اکران شود و بدترین سینماها و بدترین سئانس را به ما اختصاص دادند تا در نهایت استاندار خراسان وارد ماجرا شد و در مشهد مقدس توانست یک سانس خوب برای فیلم ما در نظر بگیرد!

لاجوردی با بیان اینکه تصمیمات مهم در رابطه با سرنوشت و آینده سینما در دورهمی های شبانه این بدنه فاسد سینما گرفته می شود تصریح کرد: این افراد که علاوه بر فساد در سینما در فسادهای اقتصادی هم به نوعی شریک هستند می خواهند بر اساس امیال خود سینمای کشور را دچار تغییر موضع کنند.

این سینماگر با طرح این پرسش که برای همه سینماگران عدالت طلب جای سوأل است که اصلاً چرا باید فیلم مستندی مانند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی شود اظهار داشت: هدف این بدنه فاسد سینما این است که برخی افراد را که وابسته به سیاست و امیال شان هستند بزرگ کنند. تمامی این کارها هدفمند است. بنده به واسطه ای یکی از دفترچه های محرمانه وزارت خارجه کشور فرانسه را مطالعه کردم و متوجه دست هایی در سینمای ایران شدم که اصولاً برای اهداف فرانسوی ها در سینمای کشور مبادرت به فیلمسازی می کنند.

وی در همین راستا تصریح کرد: من به موارد تازه ای که در این دفترچه مطالعه کردم اشاره نمی کنم چرا که جنجال فراوان در کشور ایجاد می کند و در حال حاضر به صلاح نیست اما یکی از موارد قدیمی حمایت های هدفمند وزارت امور خارجه فرانسه از فیلم های ایرانی را ذکر می کنم. این وزارتخانه سال ها قبل از فیلم «عروسی خوبان» به کارگردانی محسن مخملباف حمایت کرده که بنده شخصاً در دفترچه محرمانه ای که به دستم رسید این مورد را دیدم.

لاجوردی متذکر شد: «عروسی خوبان» فیلمی در ظاهر دفاع مقدسی بود اما پشت پرده آن حمایت از سیاست های فرانسوی ها بود. حالا بعد از مدت ها که دیدیم مخملباف چطور به ملت ایران پشت کرد متوجه می شویم که او چه دست نشانده ای بود و چه کسانی در چه زمانی از او به نفع منافع سیاسی خود استفاده کردند! متأسفانه این اتفاق در حال حاضر هم وجود دارد اما ما چشمان خود را روی حقایق می بندیم.

این کارگردان سینما در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه باعث شرمساری است که فیلم خوبی مانند «شبی که ماه کامل» شد به اسکار معرفی نشده اظهار داشت: هیچ تردیدی نیست که  گروهی که این فیلم فعلی را انتخاب کرده اند سرشار از فساد هستند. این ها در تصمیمی شبانه فساد در سینما را اثبات کردند. چرا نباید نرگس آبیار به عنوان یک بانوی متعهد، مسلمان و محجبه به اسکار برود؟ چرا نباید امثال ابراهیم حاتمی کیا به اسکار بروند؟ چرا فیلم های ارزشی باید قلع و قمع شوند، این سوألی است که مسئولان قضایی و دستگاه های نظارتی باید از مسئولان و بدنه فاسد سینما داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.