دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

آکادمی داوران تشکیل شد؛

جشن سینما در هفته اول شهریور برگزار می شود

جشن بزرگ سینمای ایران

سینماپرس: بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران در حالی هفته اول شهریورماه برگزار می‌شود که در این دوره داوری‌ها در قالب آکادمی صورت خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، تا روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریورماه تنها ۲ ماه دیگر باقی مانده است، خانه سینما هر سال در روز ملی سینما «جشن بزرگ سینمای ایران» را برگزار می‌کند، البته با توجه به اینکه امسال روز ملی سینما مصادف با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  است، طبیعتاً این جشن کمی زودتر برگزار می‌شود.

هرچند انتخابات هیأت مدیره جدید خانه سینما هنوز برگزار نشده اما برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این جشن در حال انجام است.

براساس همین برنامه‌ریزی قرار است بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران در هفته اول شهریور ماه برگزار شود. البته آنچه مشخص است با توجه به تعویق افتادن انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، این امکان وجود دارد که نشست خبری برای اطلاع‌رسانی دقیق به رسانه‌ها درباره جزئیات برگزاری جشن خانه سینما در کار نباشد.

یکی از مهمترین مسائلی که در دوره بیستم جشن خانه سینما با دبیری علی نصیریان به آن اشاره شد، بحث برگزاری این جشن به صورت آکادمی بود. در واقع سال‌ها است که خانه سینما به دنبال برگزاری جشن سینمای ایران به صورت آکادمی است.

تورج منصوری دبیر هیأت رییسه جشن بزرگ سینمای ایران سال گذشته در نشست خبری بیستمین جشن خانه سینما درباره ایجاد شرایط لازم برای برگزاری جشن به صورت آکادمی گفته بود: مساله اصلی ما اساسنامه است. در این سه دوره سه آئین‌نامه نوشته و اجرا شد اما طی چهار سال گذشته اساسنامه‌ای نوشته شده و با اساسنامه آکادمی‌های دیگر مقایسه و در بخش‌هایی که نیاز داشتیم بومی‌سازی شده است. در سه سال گذشته اساسنامه به روز شد و در نهایت اساسنامه در انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی به تصویب رسید و به خانه سینما ارائه و در حال حاضر برای مراحل قانونی و تطبیق با قوانین کشوری ارسال شده است. امیدوارم سال آینده نگوییم قرار است از سال آینده اساسنامه اجرا شود. در نهایت تاکید می‌کنم که مراحل قانونی زمان بر است.

به‌نظر می‌رسد اساسنامه مورد نظر بعد از پشت سرگذاشتن مراحل قانونی حالا و در آستانه دوره بیست‌ویکم، قابل اجرا شده و امسال و در جشن سینمای ایران آثار سینمایی در قالب آکادمی داوری خواهد شد.

اساس رأی‌گیری به‌صورت آکادمی در تجربه‌های جهانی بر این اصل استوار است که از میان اعضای هر یک از صنوف سینمایی، تعدادی کارشناس و صاحب‌نظر به‌عنوان «عضو آکادمی» معرفی شده و رأی‌گیری نهایی در هر حوزه تخصصی براساس نظر این اعضا صورت می‌گیرد.

از میان اصناف سینمای ایران سال‌ها است که انجمن فیلم کوتاه ایران از زیرمجموعه‌های صنفی خانه سینما، تجربه داوری به صورت آکادمی را داشته است و باید دید تیم برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران تا چه اندازه قرار است در طراحی سازوکاری داوری آثار در قالب «آکادمی» تجربه‌ای نزدیک به تجربه این صنف سینمایی را رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.