دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰

جهشی دگرگون در آستانه‌ شصتمین سال فعالیت حرفه‌‌ای نقاش؛

نمایش تازه‌ترین آثار منوچهر نیازی در خانه‌ هنر

منوچهر نیازی

به انگیزه تازه‌ترین بروز خلاقانه‌ منوچهر نیازی ودر آستانه‌ شصتمین سال فعالیت هنری وی شصت تابلوی نقاشی از این هنرمند ماندگار در عرصه هنرهای تجسمی ایران، به تماشا گذاشته می‌شوند.


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری سینمای ایران، امروز سه‌شنبه آثار نمایشگاه آثار مارکو گریگوریان و ادمان آیوازیان از دیوارهای خانه هنر پایین می‌آیند تا این مجموعه در تدارک میزبانی، تازه‌ترین خلاقیت‌های هنری منوچهر نیازی شود.

شصت تابلوی نقاشی منوچهر نیازی از ساعت ۱۶ روز جمعه هفتم آبان‌ماه جاری، همه‌ی دیوارهای خانه‌ی هنر -آرت‌سنتر- را دربر می‌گیرند.

نیازى هنرمند پرکاری است و این نمایشگاه را پس از پنج سال در حالی برگزار می‌کند که به شیوه و - به تعبیر خود - جهشی دیگرگون در کارهایش رسیده است؛ آنچه در این نمایشگاه ده روزه عرضه می‌‌شود، متفاوت از سبک و شیوه‌ی همیشه‌ی این هنرمند نقاش است.

نیازی متولد ۱۳۱۶ تبریز است. تحصیلات دانشگاهی‌اش در رشته موسیقی - اپرا - و نقاشی بوده و فارغ‌التحصیل کویین کالج نیویورک با درجه "مسترگرید" در رشته تاریخ هنر و هنرشناسى است. او شاگردی ثمین باغچه‌بان، محمود اولیا، مهدى ویشکایى، حسین شیخ، جعفر روح‌بخش، منوچهر شیبانى و را کرده است.

راه‌اندازی نخستین اکسپوى هنرى ایران در فضاى باز - سال ۱۳۵۶ - در پارک لاله، خلق بیش از ۵۰ هزار اثر هنرى و حضور در حدود یک‌صد نمایشگاه داخلى و خارجى ازجمله پاریس، سیدنی، شیکاگو، لس‌آنجلس، نیویورک، مونیخ، سنگاپور، تهران، شیراز، اصفهان، و… در کارنامه‌ی حرفه‌یی او ماندگار شده است.

او که بیش از ۳۰ جایزه از کشورهای مختلف برای ارایه آثارش دریافت کرده، فکر هنرمند به جنینی تشبیه می‌کند و مادری که آبستن اثر هنرى است. او تاکید دارد که نباید هنرمند خود را اسیر محدودیت‌ها کند روایت تازه‌ترین آثار نیازی داستان سرگردانی مردم جهان است. انبوه، ازدحام یا بی‌شماری؛ او دوره‌های مختلفی را تجربه کرده است. از امپرسیونیسم و فوتوریسم گرفته تا کوبیسم و سورآلیسم؛ آثارش که گاهی آرام و گاهی نشان از طغیان‌گری دارند، پرشمارند تعدادشان به ۵۰ هزار اثر هم می‌رسند. طبیعت برایش بهانه‌‌ای بوده برای آنچه که به تعبیر او در صندوقچه‌‌ی دلش است. هرچند با تاکید می‌گوید طبیعت‌گرا بوده و هستم اما این‌کارها جهشی دیگرترند.

نمایشگاه آثار این هنرمند تا ۱۸ آبان‌ از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در گالری‌های ملک، الهیه و پاسارگاد خانه‌ی هنر -آرت‌سنتر - واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر شماره‌ی ۱۷۱۶ دایر است. بخشی از عواید حاصل از فروش آثار این هنرمند نقاش در خانه‌ی هنر به برنامه‌ی جهانی غذا سازمان ملل متحد و کودکان گرسنه جهان اختصاص داده می‌شود. برنامه جهانی غذا حامی معنوی و فرهنگی آرت سنتر تهران است.

انتهای پیام/ن.ف/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.