یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸

محمودرضا رحیمی دبیر هفته بزرگ‌داشت تئاتر در مراسم انجمن گریم خانه تئاتر:

گریم بر مبنای صبر استوار است/ صورت‌گران تئاتر در یک قاب

پوستر شانزدهمین هفته بزرگ‌داشت تئاتر

سینماپرس: نشست انجمن گریم و ماسک با حضور پیشکسوتان این عرصه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست انجمن گریم و ماسک، عصر روز شنبه، ۷ اردیبهشت ۹۸، در سالن شهناز خانه هنرمندان با حضور اصغر همت، شهرام گیل آبادی، مهین میهن، یوحنا کریمی، مهدی محمدی، نوید فرح‌مرزی و... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نوید فرحمرزی رییس هیأت مدیره انجمن گریم و ماسک؛ به معرفی مهمانان این مراسم پرداخت و اظهار داشت: «من سن خیلی کمی داشتم که وارد حرفه گریم شدم، اصغر همت فرم عضویت من در انجمن را امضا کرد و اولین بار یوحنا حکیمی، قلم به دست من داد و همچنین می خواهم از مهین میهن تشکر کنم که با صبر خود برای ما معلمی می کند».

از دو گریمور تقدیر به عمل آمد

در ادامه‌ی این مراسم از مهدی محمدی و یوحنا حکیمی تقدیر شد، حکیمی پس از دریافت تقدیرنامه اظهار داشت: «دوست دارم از مهین میهن تشکر کنم که اولین بار قلم به دست من دادند و جدا از درس گریم از ایشان درس زندگی آموختم.»

سپس کلیپی از هنر چهره‌پردازی گریمورهای تئاتر ایران پخش شد و حاصل ترسیم قلم آن‌ها بر چهره‌ی هنرمندان، به نمایش درآمد.

پس از آن مدیر عامل خانه تئاتر، شهرام گیل آبادی، به روی صحنه آمد و اظهار داشت: «مهین میهن، معلمی بسیار نمونه برای ما بودند و به یاد دارم زمانی که در دانشکده سینما تئاتر مشغول تحصیل بودم، مهین میهن به ما در پلاتو آینه در ابتدا درس زندگی و بعد درس گریم میدادند و من بسیار از ایشان تشکر می‌کنم.»

گریم بر مبنای صبر استوار است

در ادامه مراسم نیز محمود رحیمی دبیر شانزدهمین دوره «هفته بزرگ‌داشت تئاتر» اظهار داشت: گریمورها افرادی بسیار صبور هستند و می‌توانیم بگوییم که گریم بر مبنای صبر استوار است، در ضمن من خیلی خوشحالم که امسال توانستم در خانه تئاتر خدمتگزار شما باشم.

در بخش بعدی این مراسم رقصی محلی موسوم به رقص خزری، اجرا شد.

در حرفه چهره‌پردازی مردسالاری دیده می‌شود.

سپس از حمید حمزه، فهمیه راستکار و فرهنگ معیری یاد شد و از افسانه قلیزاده و مهین نویدی دعوت شد که به روی صحنه بیایند تا مراسم بزرگ‌داشتی برای افسانه قلیزاده و فریبا نور شاهحسینی توسط مهین نویدی برگزار شود.

مهین نویدی اظهار داشت: من عقیده دارم که خواستن توانستن است و می‌خواهم به دخترهای جوانی که تازه وارد این حرفه شدند بگویم که در این راه استقامت داشته باشند، چرا که این حرفه کمی مردسالار است، اما در راه هدف خود پایداری کنید، که موفقیت با کسانی است که پشتکار دارند.

وی ادامه داد: زمانی کار تاریخی را فقط به چهره‌پردازان مرد می‌دادند، اما من چون در این راه استقامت کردم، موفق شدم و چیزی در حدود یازده یا دوازده کار تاریخی انجام دادم.

افسانه قلیزاده نیز گفت: از این که دعوتم کردید و برایم مراسم بزرگداشت گرفتید، تشکر می‌کنم و دلم می‌خواهد که جایزه‌ام را به مهین میهن تقدیم کنم.

گریم نیمی از بازی بازیگر است

سپس اصغر همت به روی صحنه آمد و گفت: خیلی خوشحالم که امشب اینجا هستم، من به حرمت بازیگری، در حدود پانزده سال کار گریم کردم.

وی ادامه داد: روزی سر یک کار تئاتر بودم که فرهنگ معیری از لزوم حضور جوانان در اتاق گریم می‌گفتند که من به ایشان پیشنهاد دادم که از من هم کمک بگیرند و ایشان هم استقبال کردند و من گریمور شبکه یک شدم.

همت گفت: من سعی کردم به سهم خود در حرفه چهره پردازی موثر باشم و این‌گونه بود که اساسنامه صنفی گریم را به نگارش درآوردم و برای واژه «گریم» تعریف ارائه دادم و به این باور رسیدم که گریمور نمی‌تواند که نقاش نباشد و فهمیدم که حتی گاهی اوقات طراحی نکردن هم خودش در عرصه گریم یک طراحی به حساب می‌آید.

این چهره‌پرداز گفت: من همیشه خودم را یک یار قرضی در عرصه گریم می‌دانستم، اما از هیچ کوششی برای بهبود اوضاع چهره‌پردازی دریغ نکردم و می‌توانم بگویم که گریم پنجاه درصد بازیگری برای یک بازیگر به حساب می‌آید، در واقع گریم به کاراکتر تجسم می‌دهد.

همت بیان کرد: یک گریمور باید باسواد باشد و خوشحالم که این روزها گریم تئاتر رشد کرده است و چهره‌پردازی‌هایی می‌بینیم که آدم را بهت‌زده می‌کند.

در ادامه از شبنم روزبهانی تقدیر شد، وی اظهار داشت: من هنوز خودم را شاگرد می‌دانم و دلم می‌خواهد از تمام کسانی که برایم بزرگ‌داشت گرفتند، تشکر کنم.

همچنین در این مراسم از ماریا حاجیها و علی گودینی نیز تقدیر به عمل آمد.

برای دستمزدها تعیین سقف خواهد شد

نوید فرح‌مرزی رییس هیأت مدیره انجمن گریم پس از اعلام بیلان انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر گفت: اخلاقیات شرط اول هنر و هنرمندی است و به نظر من تئاتر ملک مطلق کسی نیست و اتاق گریم بین همه گریمورها می‌چرخد و باید یاد بگیریم که کمی باهم مهربان باشیم، ما فقط هشتاد نفریم و به اندازه جهانی از هم دلگیریم، که این اتفاق خوبی نیست.

وی ادامه داد:  ما در این صنف هشتاد عضو داریم و خیلی اصرار داریم در جشنواره‌های تئاتری، مشاورهایی از این صنف داشته باشیم و در فکر تمبر و لوگوی جدید هستیم و سعی داریم واژه طراح را برای کسانی برگزینیم که به لحاظ سابقه و کیفیت از استانداردهای لازم برخوردارند و تلاش می‌کنیم برای دستمزدها تعیین سقف کنیم.

فرح‌مرزی در پایان گفت: گریمی که روی صحنه انجام می‌شود، برگرفته شده از مکاتب ادبی در تئاتر است و هدفش به تصویر کشیدن درامای نمایش برای بیننده است.

در پایان از دست اندرکاران برگزاری این مراسم تقدیر به عمل آمد.

شانزدهمین دوره «هفته بزرگ‌داشت تئاتر»، به دبیری محمودرضا رحیمی و با حمایت مالی بانک گردشگری از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.