شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

با حضور رییس سازمان سینمایی حوزه هنری

مراسم معارفه مدیر جدید مرکز مستند سوره حوزه هنری رسماً برگزار شد

مراسم معارفه مدیر مرکز مستند سوره

سینماپرس: مراسم تودیع و معارفه مدیران پیشین و جدید مرکز مستند سوره سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد. رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در این مراسم گفت: حوزه هنری مانند یک باغ و فضایی مناسب است که افراد مستعد بتوانند در آن فعالیت و رشد کنند.

به گزارش سینماپرس: مراسم تودیع مدیر پیشین (محسن یزدی) و معارفه مدیر جدید (یاسر فریادرس) مرکز مستند سوره با حضور محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، مدیران سینمایی و جمعی از مستندسازان کشور در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد.

* یزدی در اوج خداحافظی می‌کند 
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در این برنامه با بیان اینکه محسن یزدی به حسب تجربه و لطف خدا داشته‌هایی دارد که معمولا همسالان او ندارند، عنوان کرد: محسن یزدی قسمت حوزه هنری بوده است و خودش پیشنهاد کرد که در حوزه هنری چنین مرکزی را راه بیندازد و مورد استقبال ما قرار گرفت و موفق بود. امروز در اوج خداحافظی می‌کند. در سال ۹۰ ایشان را به واسطه مدیریتشان در سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس و بحث‌هایی که داشتیم، شناختم. بعدها مستندی درباره خانواده شهدا ساخته بودند و آن فیلم را دیدیم و بعد هم تهیه‌کنندگی مستندی از محمدعلی فارسی را به عهده گرفت. وی با صداقت و تلاش خود، در فضای تیره و تار فرهنگی بعد از وقایع ۸۸، در مرکز مستند سوره ایستاد و کارهای خوبی انجام داد.

حمزه‌زاده تصریح کرد: در جایی که همه ناامید هستند وقتی یک نفر چراغی را روشن می‌کند، می‌توان امیدوار بود و امیدوارم با صبر و حوصله‌ای که دارد بتواند در فضای جدید موفق باشد. البته من تلاش بسیاری کردم که یزدی همچنان در مرکز مستند سوره بماند اما ایشان تصمیم گرفته بود فضای کار خود را تغییر دهد و فضای صدا و سیما را تجربه کند.

حمزه‌زاده همچنین خاطرنشان ساخت: حوزه هنری مانند یک باغ و فضایی مناسب است که افراد مستعد بتوانند در آن فعالیت و رشد کنند. حضور شما مستندسازان در این مراسم نشان دهنده ارتباط عاطفی مدیر مرکز مستند با تولیدکنندگان و پخش کنندگان است. خوبی‌های یزدی در مدت زمان فعالیت در حوزه کم نیست و با صداقتی که دارد یافته‌هایی به دست آورده که به سن کم‌اش نمی‌خورد.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات محسن یزدی، یاسر فریادرس را به عنوان مدیر جدید مرکز مستند سوره معرفی کرد.

در ادامه یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه مرکز مستند سوره به رقم نونهالی توانسته جریان‌ساز ظاهر شود و عرصه‌های خوبی را برای سینمای اجتماعی و سیاسی بگشاید، افزود: فضای بسته‌ای در سینمای مستند داشتیم که کمتر امکان بروز و ظهور به جوانان را می‌داد. زمینه‌های خوبی را محسن یزدی با راه‌اندازی مرکز مستند سوره ایجاد کرد که خوشبختانه در کارنامه جوانان این مرکز می‌بینیم و بستر جدیدی را برای معرفی استعدادهای جوان در این عرصه باز کرده ضمن اینکه برای نخستین بار به صورت متمرکز به تاریخ انقلاب اسلامی و چهره‌های معاصر توجه شده است.

بهروز نورانی‌پور کارگردان فیلم دایان، ضمن یادآوری همکاری با مرکز مستند درباره مدیر سابق این مرکز گفت: در طول همکاری‌ها با این مرکز سفرهای کاری زیادی با یزدی داشته‌ام و شخصیت ایشان را بهتر درک کرده‌ام. آدمی وارسته و سرمایه‌ای خوب در حوزه تلویزیون، فرهنگ و هنر است که در عرصه سینمای مستند موفق بوده چرا که زادگاه و خواستگاهشان به این سینما تعلق دارد.

وحید چاووش از دیگر مستند سازانی بود که بر صبر و تحمل یزدی تاکید کرد و گفت: مدیر نمونه‌ای چون ایشان را کم دیده‌ایم و امیدواریم در تلویزیون و سمت جدید بهره بیشتری از حضور و همکاری‌هایشان ببرند. نکته سنجی و زمان شناسی از جمله ویژگی‌های شخصی شان است که مستندسازی را راهبردی‌تر می‌کند.

سیاووش سرمدی نیز به تفاوت فضای تلویزیون با حوزه هنری اشاره کرد و اذعان داشت: همین که نسل آینده مدیران فرهنگی تلویزیون امثال ایشان هستند برای ما کارگردانان امیدوار کننده است.

* تجربیات گذشته مرکز مستند مکتوب شود

پیام فضلی‌نژاد، مجری و کارشناس تلویزیون، نیز با بیان اینکه محسن یزدی با حضورش در حوزه هنری کار مهم تأسیسی انجام داده است، گفت: محسن یزدی مجموعه جدیدی برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایجاد کرد. ایشان فارغ از تولیدات خوبی که داشتند، کار ساختاری مهمی انجام دادند. امیدوارم تجربه‌های شان گسترده‌تر شود.

وی ادامه داد: اگر ظرفیت‌های مناسب در رسانه ملی کشورمان وجود داشته باشد، ایشان با انبوهی از فیلمسازان جوان ارتباط دارند و ارزشی به تلویزیون اضافه می‌کنند.

فضلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز زمان خوبی برای تجدید ساختار مرکز مستند سوره حوزه هنری است، عنوان کرد: دوره گذار شاید دوره خوبی باشد تا متولیان این مجموعه به این تجدید ساختار بیندیشند. پیشنهاد من این است که با تشکیل شورای راهبردی با حضور مستندسازان و مدیران با تجربه و چهره‌های فکری مانند شهریار زرشناس و سعید مستغاثی و... به سرپرستی آقای یزدی تجارب گذشته تدوین شود و بر اساس شرایط حساس در کشور و نیازهایی که وجود دارد، تفکر راهبردی به عنوان سند درازمدت برای این مرکز موفق طراحی شود.

همچنین لقمان خالدی، مستندساز پیشکسوت، در سخنانی با انتقاد از اینکه در ایران هیچ‌کس کارش را درست انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: اگر چرخه درست پشت یک مدیر نباشد، کاری به درستی انجام نمی‌گیرد. مطمئنم اگر آقای حمزه‌زاده و عوامل و کارمندان مرکز مستند سوره با انرژی مثبت نبودند، این مرکز به این شکل به جریان نمی‌افتاد. ما کشوری هستیم که ستاره درست می‌کنیم و رهایش می‌کنیم، در حالی که نیاز به یک چرخه داریم.

وی اظهار داشت: اگر آقای یزدی در ابتدای ویترین مرکز مستند حوزه هنری نبود، خود من مایل به همکاری با حوزه هنری نبودم. فیلم «فصل هرس» به من چیزهایی یاد داد و مرا با حوزه هنری آشنا کرد و متوجه شدم آقای یزدی هرس کردن را به درستی می‌دانند.

خالدی خاطرنشان کرد: خوشحالم چرخه‌ای که اتفاق می‌افتد با آقای یزدی فاصله ندارد. معتقدم حوزه هنری یکی از مهم‌ترین مدیران خود را از دست داده، اما مستندسازان آقای یزدی را رها نخواهند کرد. امیدوارم شیوه مدیریتی آقای یزدی در صدا و سیما هم محقق شود و ایشان دستشان برای کار باز باشد و هر کجا هستند همان‌طور مثل سابق بمانند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: حوزه هنری افرادی را پیدا می‌کند که خاکشان حاصلخیز باشد و در حال حاضر نسلی از مستندسازان داریم که جامعه را بیشتر می‌شناسند.

* تلویزیون جای مناسبی برای یزدی نیست

احسان کاوه، مدیر مرکز تولیدات تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری، نیز ضمن ابراز تاسف از پایان فعالیت محسن یزدی در حوزه هنری، گفت: کاش قدرتی داشتم که اجازه نمی‌دادم ایشان به صدا و سیما بروند. افرادی مانند محسن یزدی روی زمین کم هستند و ما به چنین مدیرانی نیاز داریم.

وی در خصوص تغییر مدیر مرکز مستند اذعان داشت: تلویزیون جای مناسبی برای یزدی نیست و قطعا به حوزه هنری برمی‌گردد و تاسف می‌خورم که قدرت اجرایی برای این ممانعت را ندارم. حوزه فضایی صمیمی برای فعالیت دارد.

امین قدمی مستندساز، با اظهار امیدواری نسبت به بهبود عرصه مستند سازی گفت: امیدوارم جای درستی بنشینیم و کار درستی انجام بدیم.

مهدی بخشی مقدم کارگردان فیلم «خانه‌ای برای تو»، از محسن یزدی این چنین گفت: مدیر مرکز مستند حوزه هنری همیشه پای مستندسازان ایستاده است.

توحید ابراهیمی مستند ساز جوان در این مراسم عنوان کرد: من از سن ١٩ سالگی با حمایت‌های یزدی موفق به فعالیت در این عرصه شده‌ام چرا که ارائه طرح و قبول آن نیاز به تجربه و سن بالاتر داشت که همیشه منجر به ممانعت با فعالیت‌های من شده بود ولی ایشان با حمایت از طرح‌های من منجر به موفقیت من در مستندسازی شد.

جعفر حسنی فیلمنامه‌نویس و مدیر هماهنگی واحد استانی سینمایی حوزه هنری، صداقت و صلابت یزدی را عامل حمایت و اعتماد مستندسازان دانست که با وجود کمبود حمایت‌های مالی حضورشان منجر به دلگرمی بوده است.

* یزدی: حوزه هنری به من اعتماد به نفس داد
در ادامه، محسن یزدی مدیر ضمن تشکر از حضور مستندسازان و مدیران در این مراسم گفت: ما از اعتبار مستندسازان استفاده کرده‌ایم تا به موفقیت برسیم. انسان‌ها تا محبت نبینند محبت نمی‌کنند و این داستان در مرکز ما و ارتباط با مستندسازان وجود داشت. از محبت و لطف شما مستندسازان است که موفق بوده‌ام و این موفقیت یکطرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای حمزه زاده نبود، این چرخه مستندسازی حوزه هنری به خوبی پیش نمی‌رفت. فکر و حمایت از تولید نیاز به مشورت دارد و بنده همیشه از مشاوره‌های غیرمستقیم مدیران این مجموعه بهره برده‌ام. حوزه هنری جای خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی است که ارتباط آدم‌ها را ایجاد می‌کند. من اعتماد به نفسی نداشتم و با حضور در این مکان اعتماد به نفس فعالیت و تصمیم‌گیری پیدا کرده‌ام و در اعمال تصمیمات از حضور آقای حمزه زاده بهره‌مند شده‌ام.

یزدی ادامه داد: سعی کردم با راهنمایی‌های مدیران حوزه هنری، روند مستند سازی را بهبود بخشیده و در شرایطی که هیچ جایی چرخه درستی برای فعالیت وجود ندارد، این چرخه را در مرکز مستند حوزه هنری فراهم کنم. در این مدت رفتار صادقانه را یاد گرفتم و سعی کرده‌ام با رسمیت شناختن فردیت افراد و تکیه بر مشترکاتمان از فعالان مستند حمایت کنم.

وی عنوان کرد: ما باید در کارمان صداقت داشته باشیم. گاهی بهره بردن از سلبریتی‌ها منجر به استفاده آن‌ها از شرایط شده و متقابلا آن‌ها را به استفاده از شرایط کشانده است. صداقت و باطن خوب مستندسازان منجر به ادامه همکاری‌ها شده و تلاش می‌کنم به آدم‌ها به عنوان وسیله نگاه نمی‌کنم. از حوزه هنری، مدیران سینمایی و آقای حمزه زاده متشکرم که به من اعتماد به نفس و اجازه همکاری داده‌اند.  
مدیر وقت مرکز مستند حوزه هنری علت انصراف از این مدیریت را اهمیت پخش آثار معرفی کرد و یادآور شد: در دو سال اخیر احساسی بر من غالب شد که سیستم پخش مهم‌تر از تولید شده که زحمات تولید را در مرحله پخش به هدر می‌دهد. بنابراین، تصمیم به فعالیت در سیستم پخش گرفته و خود را مدیون حوزه هنری می‌دانم. باید از همه مستند سازان و مدیران برای تجربه عرصه تولید سپاسگزاری کنم که منجر به تجارب خوب من در حوزه شده‌اند.

یاسر فریادرس، مدیر کنونی مرکز مستند سوره حوزه هنری، نیز با تاکید بر اینکه جای محسن یزدی نشستن هم آسان و هم سخت است، اظهار کرد: در مرکز مستند سوره ریل‌گذاری صحیحی صورت گرفته است و سیستمی چیده شده که می‌توان در آن به درستی حرکت کرد و البته از سوی دیگر سخت است که جای بزرگان بنشینیم. با محبوبیت بسیاری که محسن یزدی در مرکز مستند سوره کسب کرد در جای ایشان بودن کار بسیار سختی است.

وی همچنین گفت: من ۱۷ یا ۱۸ سالم بود که به کلاس‌های علی معلم دامغانی در حوزه هنری می‌آمدم و خدا را شکر که به لطف آقای یزدی توانستم در این اتمسفر کار کنم. اکنون که در سمت مدیریت این مرکز قرار گرفتم، از همه مستندسازان درخواست دارم کمک کنند و بتوانیم کار را جلو ببریم.

در پایان مراسم حکم انتصاب یاسر فریادرس به سمت مدیر مرکز مستند سوره قرائت و به پاس زحمات لوح تقدیری به محسن یزدی اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.