چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵

هانس یورگ وایسبریخ در کارگاه «تدوین» در دانشگاه صدا و سیما:

موسیقی بخشی از داستان است و ابزاری برای روایت آن

هانس یورگ وایسبریخ

سینماپرس: ظهر امروز ۴ اردیبهشت کارگاه «تدوین» با حضور هانس یورگ وایسبریخ، در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس ، وایسبریخ در ابتدای این کارگاه گفت: باعث افتخار است که به ایران آمدم. من یک تدوینگر هستم که در دهه هشتاد آغاز به کار کردم. در ابتدا قصد داشتم معلم شوم اما بنا به دلایلی به سمت سینما رفتم و علاقه مند شدم تا در سینما کار کنم. زمانی که در آلمان زندگی می کردم فقط یک مدرسه بود که تدوین درس می‌داد و من برای تحصیل در حوزه تدوین به آن مدرسه رفتم.

وی در ادامه بیان کرد: سه سال با تدوینگرهای مختلف کار کردم و این باعث شد تدوین را یاد بگیرم. شب‌ها یک سری فیلم‌های کوتاه را تدوین کردم و بعد از سه سال اولین فیلم بلندم را با همکاری اشمیت کارگردان آلمانی ساختم. من بیشتر تدوینگر فیلم‌های تجاری بودم ولی بعد از مدتی موفق به تدوین فیلم‌ها هنری هم شدم. سال ۱۹۹۹ یک فیلم تدوین کردم که موفق به دریافت در جایزه اسکار فیلم کوتاه شد.

وایسبریخ در ادامه این کارگاه فیلمی را نمایش داد و پس از آن شرکت‌کننده‌ای از وی درخواست کرد تا پنج پلان اول این فیلم را بدون صدا و به صورت صامت نمایش دهد.

پس از نمایش بی صدای این فیلم، این فرد از وایسبریخ پرسید: شما موسیقی خواندید ولی در حال حاضر تدوینگر هستید. فکر می‌کنید این موضوع چقدر در تدوین شما موثر است؟ وایسبریخ در پاسخ به این پرسش گفت: حتما این نکته من موسیقی خوانده‌ام بسیار در تدوین به من کمک کرد. پیشنهاد موسیقی این تدوین را من داده‌ام. ما در این فیلم آهنگساز داشتیم اما من چند ترک از فیلم‌های دیگرم را به آن اضافه کردم و در نهایت سعی کردیم فیلم را به سمت فیلم‌های فرانسوی ببریم.

در ادامه این کارگاه صدر، رئیس گروه تلویزیون دانشکده صدا و سیما پرسشی مبنی بر اینکه چرا وقتی فیلم را صامت می‌کنیم همچنان کات‌های تدوینگر نرم و دلپذیر است، مطرح کرد و وایسبریخ پاسخ داد: من برای اینکه کات‌ها نرم باشد، ریتم و حرکت دوربین را در نظر می‌گیرم. البته این موضوع برای فیلم ماست و تدوینگر گاهی برای برخی فیلم‌ها باید از کات‌های سفت و سختی استفاده کند زیرا ما گاهی اوقات می‌خواهیم در بعضی از فیلم‌ها کات‌های سفت و سختی بزنیم.

در بخش دیگری از این کارگاه وایسبریخ در پاسخ به سوال یکی از حضار که پرسید آیا درست است که تدوینگر اساس کار خود را روی موسیقی بگذارد، گفت: شما باید به عنوان تدوینگر تصویر را مبنای اصلی خود قرار دهید. برای من موسیقی بخشی از داستان است و ابزاری برای روایت داستان. من معمولا تدوین را از خواندن فیلمنامه آغاز می‌کنم و در همان حین صحنه‌ها را در ذهن خودم کوتاه می‌کنم. از روز اول فیلمبرداری تدوین را انجام می‌دهم زیرا این خیلی مهم است که زود شروع به کار و همکاری با کارگردان کنیم.

وایسبریخ در ادامه با اشاره به کات‌هایی که کارگردان در فیلم می‌زند، تصریح کرد: بعضی از کارگردان‌ها هستند که کامل در جریان کار قرار می‌گیرند و بعضی هم هستند که تنها پیشنهاد می‌دهند و می‌روند و بعد برای پیگیری پیشنهادهای خود می‌آیند و تغییراتی را در تدوین ایجاد می‌کنند که ما به آن «کات کارگردان» می‌گوییم. در کشور آلمان به طور کلی بین تهیه‌کننده و کارگردان یک اعتمادی وجود دارد، اما در آمریکا یک کاتی داریم به نام کات تهیه‌کننده چون در این کشور تهیه‌کننده بسیار در فیلم تاثیرگذار است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.