شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

واکنش یک منتقد

نگاهی متفاوت به پیشنهاد نام‌گذاری یک خیابان به نام جمشید مشایخی

مهرزاد دانش درنشست نقد و بررسی فیلم «خسته نباشید»

سینماپرس: مهرزاد دانش: «تغییر نام معابر شهری به نام افراد، مصداق بزرگداشت نیست این کار موجب وهن بزرگان می‌شود»

به گزارش سینماپرس، مهرزاد دانش منتقد سرشناس فیلم و سینما با انتشار متنی به پیشنهاد مسعود نجفی و عضو شورای شهر تهران برای نام‌گذاری یک خیابان -یا کوچه- در تهران به نام جمشید مشایخی واکنش نشان داد. دانش نوشت:

بزرگداشت بزرگان درگذشته درخور تحسین است. اما گمان نمی‌کنم تغییر نام معابر شهری به نام آن‌ها، مصداق بزرگداشت باشد. اگر قرار است نام بزرگان بر معابر نهاده شود، مناسب است برای سازه‌ها و جاده‌های تازه‌ساخته‌شده که نام قبلی نداشته‌اند انجام پذیرد. 

دهه‌ها از تغییر نام خیابان‌های ویلا و وزرا سپری شده است، ولی بیش‌تر شهروندان، آن‌ها را به شهید نجات‌اللهی و خالد اسلامبولی نمی‌نامند؛ چه رسد به بزرگراه نیایش که گمان نمی‌رود کسی آن را به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کند؛ همان طور که ماهنامه سینمایی فیلم را با کوچه سام به یاد می‌آوریم و میدان گمرک و میدان اعدام را با همان اسامی خودشان می‌گوییم. 

نام بسیاری از معابر، چه بخواهیم و چه نخواهیم جاافتاده‌اند و تغییرشان، حتی ناخواسته، موجب وهن بزرگانی می‌شود که نام‌شان روی اسم‌های قبلی الصاق شده است. این جدا از هزینه‌تراشی‌هایی هم هست که برای تغییر تابلوها و نقشه‌ها انجام می‌گیرد. بزرگداشت، مصداق‌های بهتر و کارآمدتری هم دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.