یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش چهارم/زمستان ۹۷

از بررسی ابتذال و هنجارشکنی در تئاتر و سینما تا ابهام در ثبت اجباری صنوف در وزارت کار/ دستاورد سینما در ۴۰ سالگی انقلاب چه بود؟

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش چهارم/زمستان ۹۷

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل زمستان سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: انتظارات سینماگران از مدیریت سینما، عملکرد هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، ابتذال و هنجارشکنی در حوزه نمایش، ابتذال در سینمای ایران، نقش سینما در صحنه جنگ نرم، مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر، سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، ثبت اجباری صنوف خانه سینما در وزارت کار و ... بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۸ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-انتظارات سینماگران از مدیریت جدید سینما

در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی تعدادی از اهالی سینمای کشور در صنف ها و رشته های مختلف انتظارات خود را از مدیریت جدید سینما مطرح کردند؛ تأکید بر تأمین معیشت سینماگران، ارتباط مستقیم مدیریت سینما با سینماگران و عدم اکتفا به حرف های مشاوران از جمله خواسته های اهالی سینما از وی است. همچنین برخی دیگر از سینماگران خواستار جمع آوری بساط سینمای مبتذل و فاقد اندیشه شدند.

پس از انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی سینماگران خسته از سیاست بازی ها، لابی گری ها و بی عدالتی های مدیران پیشین، انتظارات فراوانی از وی دارند. انتظاراتی همچون دوری و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تا تقسیم عادلانه امکانات میان اهالی سینما و مهمتر از همه ثبت قانونی صنوف خانه سینما در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی!

سینماگران از انتظامی خواستار آن هستند که با باندبازی و رانت خواری در سینما مقابله کند، بساط فیلم های مبتذل به اسم سینمای کمدی را جمع نماید و در مقابل به سینمای ارزشی که توسط مدیران پیشین نادیده گرفته شده بود توجه ویژه داشته باشد.  

اهالی سینما با انتقاد از گسترده شدن روز به روز سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که در سینما مبادرت به «پولشویی» می کنند خواستار کوتاه کردن دست آن ها از سینمای کشور شده و تأکید کردند بساط فیلم های مبتذل در سینمای جمهوری اسلامی ایران باید برای همیشه جمع شود و به جای آن آثار اندیشه ورز در سینما تولید گردد.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: حسن زاهدی، ستاره اسکندری، اسماعیل فلاح پور، محمود عزیزی، مهدی بزرگمهر، نوید فرح مرزی، پیمان عباسی، محمدتقی پاک سیما، ثریا قاسمی، مجید قاری زاده، محسن روزبهانی و فرزانه شبانی گفتگوهایی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. شنبه ۸ دی ۱۳۹۷

۲-هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران

همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تعدادی از اهالی سینما با تأکید بر لزوم توجه به فیلم های ارزشی تأکید کردند: فیلم هایی که با سرمایه های مشکوک ساخته شده را فیلتر کرده و به جشنواره راه ندهید، بر اساس سلایق و دیدگاه های شخصی مبادرت به انتخاب آثار نکنید و به استانداردها و قواعد سینمایی برای گزینش آثار توجه جدی داشته باشید. جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد هر چند که بخشی از سینماگران هم طی سال های اخیر به دلایل متعدد از جمله آنچه ناداوری و بی عدالتی در جشنواره لقب داده اند مایل به حضور در این رویداد نیستند.

طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: ابراهیم اصغری، حسین سلطان محمدی، هاتف علیمردانی، جمال شورجه، کاوه سجادی حسینی، محمدتقی فهیم، افشین شرکت، حجت الله سیفی، سعید مستغاثی و کاظم راست گفتار با سینماپرس گفتگوهایی انجام دادند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷

۳-ابتذال و هنجارشکنی در حوزه نمایش

در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش تعدادی از هنرمندان تئاتر کشور و کارشناسان فرهنگی با تأکید براینکه هنرمندان با تئاترهای لاکچری مخالف هستند انتقاد خود را نسبت به انفعال مسئولان در مواجهه با انحراف تئاتر ابراز داشتند.

یکی از وظایف شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی، بررسی و نظارت بر آثار نمایشی است. آثاری که باید در ابتدا از زیر ذره بین بازبینان مرکز هنرهای نمایشی رد شوند و سپس با مجوز این نهاد راهی صحنه شوند اما مدت ها است نظارت درستی بر تئاترها وجود ندارد به نفعی که تعبیر واژه «ولنگاری فرهنگی» را به عینه در تئاتر کشور می توان مشاهده کرد. از اجرای نمایش هایی با واژه های زننده که برخی افراد آن را به «پورنوی گفتاری» تشبیه کرده اند تا آرایش های غلیظ و زننده بازیگران زن نکاتی است که در تئاترها به شدت به چشم می خورد. حال اینکه بسیاری از متون و نمایشنامه ها نیز دارای مشکلات عدیده عقیدتی هستند نیز جای خود دارد.

این اتفاقات باعث شد تا چندی پیش آیت الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان با اشاره به لزوم رفع مشکلات فرهنگی عنوان کرد: مطلع شدیم در تهران تئاتری برگزار شده که دختران با کلاه‌گیس در آن بازی می‌کنند، این حرکت در جمهوری اسلامی چه‌معنایی دارد که به معاون وزیر ارشاد تذکر دادیم تا هرچه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کند.

از سوی دیگر وفور تئاترهایی که با هزینه های گزاف تولید می شوند و قیمت بلیت های شان نجومی است و سر به فلک می کشد و فقط طبقه بورژوا و اشراف می توانند از آن بازدید کنند هم به یکی دیگر از معضلات امروز تئاتر کشور بدل شده است.

سیل انتقادها از نمایش های لاکچری، شامل ابعاد مختلفی از جمله استفاده کارگردان آن از رانت، هزینه کرد بالا و غیر متعارف چند میلیاردی برای تولید یک اثر نمایشی که به ویژه در استفاده از چهره های سینمایی و تلویزیونی مشهور و محبوب با پرداخت دستمزدهای خارج از عرف تئاتر کشور، انجام تبلیغات خارج از ضوابط و... است.

در همین رابطه ۵ تن از هنرمندان برجسته تئاتر کشور خانم: چیستا یثربی و آقایان: حسین عالم بخش، شکرخدا گودرزی، قطب الدین صادقی و رحیم نوروزی با ما گفتگو کردند و انتقادات خود را نسبت به اتفاقاتی که اخیراً در حوزه تئاتر کشور رخ داده مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷

۴-ابتذال در سینمای ایران

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد از ترویج ابتذال در سینما که مقصر اصلی آن مدیران سینمایی طی سال های اخیر هستند ضمن تأکید بر تخریب گری فیلم های مبتذل در جامعه موج انتقادات خود را نسبت به موضع منفعلانه مدیران سازمان سینمایی در خصوص تولید و عرضه گسترده فیلم های مبتذل ابراز داشتند.

بحث مهم ابتذال در سینما این روزها باز هم بالا گرفته است به نحوی که چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری از اقشار حتی کسانی که با ما هم عقیده نیستند معتقدند ابتذال در سینما در حال گسترش است و باید در این مورد فکری کرد و ما با ارسال نامه ای به رئیس سازمان سینمایی نگرانی مان را نسبت به برخی تولیدات مشترک و به کارگیری هنرپیشه های خارجی اعلام کردیم.

وی افزود: ما از دوستان سازمان سینمایی خواسته ایم ضوابطی را که در این امور دارند به ما اعلام کنند.  

این سخنان به جای آنکه مسئولان سینمایی را به خود بیاورد باعث شد تا آن ها باز هم مانند همیشه دست به فرافکنی بزنند به نحوی که ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در واکنش به انتقاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار این شد که اسم فیلم مستهجن اعلام شود! موضوعی که خود یک خطای فاحش است!

سخنان داروغه زاده در حالی مطرح می شد که مدت های مدیدی است بسیار از سینماگران، هنرمندان و اهالی رسانه در خصوص ترویج ابتذال در سینمای ایران ابراز نگرانی می کنند و تأکید دارند اکران و عرضه گسترده آثار سخیف و مبتذل در سینما شایسته جمهوری اسلامی ایران نیست.

هرگز یادمان نمی‌رود که یکی از سینماگران اوایل دهه ۸۰ از به گوش رسیدن صدای پای ابتذال در سینمای ایران سخن گفته و نسبت به این مسئله هشدار داده بود. حالا به نظر می‌رسد در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که دیگر سخن از صدای پا نیست و ابتذال بال‌های خود را روی سر سینمای ایران گسترانده و در حال جولان دادن است!

اکثریت اهالی اندیشمند و صاحب تفکر سینما مدت ها است اعتراض شدید خود را نسبت به ترویج گسترده ابتذال در سینمای کشور عنوان می کنند و خواهان آن هستند تا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و هنری کشور دست به مقابله جدی با مسئولان سازمان سینمایی بزنند تا بیشتر سینما در منجلاب ابتذال و فساد فرو نرود. در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: محمد کاسبی، پروانه معصومی، پرویز فارسیجانی، هوشنگ توکلی، حامد عنقا، جبار آذین، چیستا یثربی، زهرا سعیدی، امرالله احمدجو، احمد نجفی، حسن نجفی و محسن محسنی نسب با ما به گفتگو پرداختند و انتقاد شدید خود را نسبت به موضع منفعلانه مسئولان و مدیران سینمای کشور در خصوص ترویج ابتذال در سینما ابراز کردند که ماحصل این گفتگوها در ذیل برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی نقل شده است. یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷

۵-نقش سینما در صحنه جنگ نرم

تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی در پی طرح وظایف جامعه‌ هنری توسط رهبر معظم انقلاب در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان با انتقاد تند از انفعال مدیران فرهنگی در قبال جنگ نرم تأکید کردند: اغلب مدیران فرهنگی و سینمایی به سمت نطفه ناپاک و ناسالم جامعه هنری گرایش دارند و ما امروزه با سینمای سطحی و مبتذل روبروییم که فکر و ذهن ها را مشغول کرده و جریان فرهنگی را مانند سرطان به سمت خود می کشاند.

در یادداشتی که رهبر معظم انقلاب برای جمعی از کارگردانان و بازیگران نوشتند تأکید کردند که برای دفاع از عظمت، فرهنگ و شکوه ملت ایران، هنر باید میدان‌دار باشد.

رهبر معظم انقلاب از سال های دور تاکنون همواره به مسأله جنگ نرم دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران اشارات مستقیمی داشته اند و از تمامی مسئولان فرهنگی کشور خواسته اند که به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند اما متأسفانه همواره مدیریت فرهنگی کشور در حال درجا زدن است و طی تمامی این سال ها حتی قدمی کوچک در راستای مقابله با این نوع جنگ انجام نشده است.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حمید بهمنی، حسین مسافرآستانه، محسن علی اکبری، محمد قهرمانی، سیدسعید سیدزاده، حبیب الله بهمنی و محمدحسین نیرومند ضمن گفتگو با ما انتقادات و پیشنهادات خود را در رابطه با مقوله جنگ نرم و نقش سینما در صحنه جنگ نرم مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷

۶-مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر

به بهانه‌ برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی با انتقاد از اتفاقاتی که سال های اخیر در روند برگزاری این رویداد افتاده تأکید کردند: باندبازی، رفیق بازی، دوپاره کردن و خنثی سازی جشنواره همگی باعث تضعیف جشنواره شده؛ آن ها همچنین خواستار توجه مسئولان به فیلم های استراتژیک و ارزشی شدند و تأکید کردند فیلم های سیاه نما، ضد ارزش و تلخ نباید در سینما ترویج شوند.

جشنواره فیلم فجر از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به واسطه حضور برخی مدیران ناآشنا به امور سینما دستخوش تغییراتی اساسی شد که موج انتقادات اهالی سینما و رسانه های دغدغه مند را به همراه داشت.

از دوپاره کردن بخش های ملی و جهانی جشنواره که با انتقاد گسترده اهالی سینما روبرو شد گرفته تا بی توجهی به فیلم های استراتژیک و انقلابی در رویدادی که عنوان مقدس «فجر» را با خود به یدک می کشد دل یکایک هنرمندان دلسوز و متعهد سینما را به درد آورده است.

کوچک شدن، خنثی سازی و یخ زدگی جشنواره به دلیل حذف کردن سلیقه ای بخش های مهم و همچنین جداسازی اهالی رسانه و سینماگران از یکدیگر نیز موجی از انتقادات را طی این سال ها با خود به همراه داشته و عده ای از سینماگران هم معتقدند پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان باعث افول این رویداد سینمایی شده است.  

در همین رابطه ۲۵ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی و سینمایی کشور خانم ها و آقایان: حسن هدایت، حمید بهمنی، سیروس الوند، غلامحسین بلوریان، کیوان امجدیان، رهبر قنبری، محمد دیندار، نیما اقلیما، عباس کریمی، محسن فاضلی، سیدامیر پروین حسینی، روح انگیز شمس، حسن برزیده، نصرالله پژمانفر، هارون یشایایی، عبدالله علیخانی، مرجان اشرفی زاده، امیرحسین شریفی، پولاد کیمیایی، سیدامیر سیدزاده، حسین گیتی، لاله افتخاری، علی مهام، مهدی صباغ زاده و علی قوی تن ضمن گفتگو با سینماپرس نقطه نظرات شان را درباره معضلات و مشکلات مهمترین رویداد سینمایی کشور مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

۷-سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی

تعدادی از اهالی سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان و برنامه ریزان سینمای کشور تأکید کردند: هنرهفتم به صورت عامدانه توسط مدیران فشل شده است؛ این سینماگران خاطرنشان کردند: سینمای ما امروزه دارای ابتذال است به نحوی که در بسیاری از فیلم ها جز دیالوگ های بی ادبانه، حرکات رکیک و مشمئزکننده، روابط غیراخلاقی، خیانت زوجین و... چیزی نمی بینیم!

چهل سالگی سن بلوغ انقلاب اسلامی است؛ این وظیفه نخبگان و فرهیختگان وهنرمندان جامعه است که کشور را در همه زمینه ها به پیشرفت برسانند؛ پیشرفتی که سال ها است حداقل در حوزه فرهنگی کشور متوقف شده و به همین علت است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به این مقوله اشاره کرده و تأکید داشته اند که ما در حال عقبگرد هستیم.

رهبری زمانی از «ولنگاری فرهنگی» یاد کرده اند و زمانی دیگر از نفوذ فرهنگی دشمنان!؛ ایشان همچنین با فرمان «آتش به اختیار» به نیروهای متعهد انقلابی خواستار آن شده اند که تمام وفاداران به نظام و انقلاب اسلامی هرآنچه در توان دارند انجام دهند و جلوی پسرفت ها را بگیرند. مقام معظم رهبری همچنین چند سال قبل تأکید کرده بودند: پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان پذیر است.

اما متأسفانه امروزه سینمای کشور به زعم بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه، کارشناسان و سینماگران در اوج ابتذال و پسرفت است! هیچ نشانی از پیشرفت دیده نمی شود و سیاست گذاران و مدیران سینمایی هیچ توجهی به ارزش ها، آرمان ها و دغدغه مندی های انقلاب اسلامی ندارند و غرب زدگی، لودگی و قبح زدایی و پرده دری به شدت در سینمای کشور به چشم می خورد.

در همین رابطه با ۱۳ تن از چهره های سینمای کشور گفتگویی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است؛ خانم: انسیه شاه حسینی و آقایان: جهانگیر الماسی، علیرضا سربخش، سهیل سلیمی، ناصر شفق، محمدرضا اسلاملو، پرویز فارسیجانی، هوشنگ توکلی، ماشاالله شاهمرادی زاده، مهدی عظیمی میرآبادی، جمال شورجه، سعید مستغاثی و حمید بهمنی در این مجموعه گفتگوها انتقادات شان از عملکرد غلط مدیران سینمای کشور را بیان کردند. سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

سینماگران و جشنواره فجر سی و هفتم

 تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان و منتقدان پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید از مسئولان سینمایی تأکید کردند: امروزه سینمای ما جایی برای ترویج فساد شده است طی ۴۰ سالی که از انقلاب می گذرد به جای آنکه سینمای کشور، سینمایی اخلاقی در جهان باشد بدل به سینمایی ضد اخلاق شده؛ این دوره از جشنواره فجر را می توان سال خیانت، ازدواج سفید و روابط نامشروع نامگذاری کرد و این برای سینمای ایران مایه شرمساری است! جشنواره فجر در ۴۰ سالگی انقلاب ایران اسلامی را به صورت «ویران شهر» نشان داد، اتفاقی شرم آور و ناراحت کننده که به هیچ عنوان در شأن جشنواره فیلم انقلاب نبود.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد به زعم بسیاری از منتقدان، کارشناسان فرهنگی و سینماگران جشنواره ای بی هویت بود که هیچ نشانی از انقلاب اسلامی نداشت. جشنواره ای که در آن فیلم های تلخ و سیاه حرف اصلی را می زدند و باعث بهت و حیرت اهالی رسانه، سینماگران و مردم متعهد و دغدغه مند نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی شدند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: جبار آذین، عباس رافعی، محسن محسنی نسب، محسن فاضلی، آرش فهیم، امیرحسین شریفی و علیرضا سربخش به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سینماگران و افزایش قیمت بلیت سینماها

در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید تعدادی از تهیه کنندگان سینما نظرات موافق و مخالف خود را در این باره مطرح کردند؛ مخالفان افزایش قیمت بلیت معتقدند افزایش قیمت بلیت سینماها کاری اشتباه است و به قشر مستضعف و ضعیف جامعه فشار وارد می کند و کالای فرهنگی را فقط مختص استفاده از قشری خاص می کند اما از سوی دیگر موافقان این طرح می گویند با توجه به بالارفتن و چندبرابر شدن قیمت همه چیز در کشور ثابت ماندن نرخ بلیت سینماها احجاف در حق سینماداران و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما است. در همین رابطه ۵ تن از تهیه کنندگان سینمای کشور آقایان: علی اکبر ثقفی، حسین فرحبخش، عبدالله علیخانی، سیدجمال ساداتیان و حبیب اسماعیلی با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

سینماگران و ثبت صنوف در وزارت کار

تعدادی از سینماگران در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار گفتند: خانه سینما نهادی الکن، ناتوان و همراه با عملکردهای عجیب شده است؛ مسئولان، خانه سینما را نهادی کج و کوله کرده اند و به اعضای صنوف حرف زور می زنند و آن ها هرگز زیر بار حرف زور نخواهند رفت؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: خانه سینما مکانی عذاب آور شده، بسیاری از کارهایی که در خانه سینما صورت می گیرد با اساسنامه این نهاد در تضاد جدی است و برخی افراد با تمام قوا برای سرنگونی و نابودی کامل سینما تلاش می کنند.

مدتی طولانی است که مبحث مهم ثبت صنوف زیرمجموعه خانه سینما در وزارت کار بر سر زبان ها است و بسیاری از صنوف تن به این قضیه نداده اند اما بر اساس شنیده ها مدیران این نهاد به ظاهر صنفی با تهدید و ارعاب مخالفان ثبت در وزارت کار، آن ها را مجبور می کنند تا تن به خواسته شان دهند؛ اتفاقی که قطعاً نشأت گرفته از روحیه دیکتاتورمآبانه و شاه نشینانه برخی حاضران در خانه سینما است.

شنیده می شود گویا دولت می خواهد در خانه سینما را ببندد و حالا با ایجاد نفاق و تفرقه در میان اعضا و فشار بر هیأت مدیره قصد این کار را دارد. فقدان اطلاعات کافی در میان اعضای صنوف باعث شده تا برخی از آن ها چشم و گوش بسته بروند و خود را در وزارت کار به ثبت برسانند غافل از اینکه اصولاً این مسأله مغایرت جدی با اساسنامه خانه سینما دارد و خانه سینما به عنوان یک موسسه فرهنگی نمی تواند زیرمجموعه وزارت کار ثبت شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی تواند هیچ گونه مطالبه گری از وزارت ارشاد داشته باشد و این بدان جهت است که دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نمی تواند نظارتی بر عملکرد خانه سینما و صنوف زیرمجموعه آن داشته باشد!

همچنین شنیده می شود در هیأت مدیره خانه سینما هم شکاف و اختلافات زیادی رخ داده و اعضای هیأت مدیره هم با یکدیگر دچار تنش شده اند. گویا کسانی که منافع شان با منافع دولت یکی است تلاش می کنند که خانه سینما در وزارت کار ثبت شود و مابقی اعضا مخالف این اتفاق هستند.

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی بزرگمهر (دبیر شورای مرکزی «کانون آهنگسازان سینمای ایران»)، نوید فرح مرزی (عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه»)، حمیدرضا آشتیانی پور (رئیس هیأت‌ مدیره «انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم» و عضو «کانون کارگردانان»)، پیمان عباسی (عضو «کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران») و خانم: ناهید علامی (نایب رئیس «انجمن چهره پردازان سینمای ایران») با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

*****************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در زمستان ۹۷ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سینماپرس طی یادداشتی با عنوان «در پی انتقاد ثریا قاسمی از وضعیت سینما بی‌بی‌سی طرفدار وضعیت سینمای ایران شد/ وقتی کارشناس خارج‌نشین ربط بازیگر سینما و مدیریت سینما را نمی‌فهمد!» نسبت به اظهارات عجیب کارشناس این برنامه واکنش نشان داد.

در برنامه ای که از شبکه انگلیسی بی بی فارسی پخش شد، مسعود بهنود روزنامه نگار معلوم الحال به عنوان کارشناس ضمن مرور اخبار روزنامه ها و مجلات به نقل از یک روزنامه به مصاحبه خبرگزاری سینماپرس با ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینمای کشور پرداخت و در اظهار نظری عجیب در طرفداری از وضعیت سینما با تمسخر گفت: ثریا قاسمی مصاحبه ای انجام داده و در آن مصاحبه گفته اوضاع سینمای ایران خوب نیست!

وی ادامه داد: جالب آنجا است که در این روزنامه نوشته شده در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی ثریا قاسمی این حرف را زده!؛ ثریا قاسمی چه ربطی دارد به انتصاب یک ماه پیش آقای انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی!

جدای از اظهارنظر مضحک این خارج نشین که ربط بین یک بازیگر پیشکسوت سینما و مدیر جدید سازمان سینمایی را نمی تواند بفهمد(!)، نکته قابل تامل آن است که چرا این عنصر تاریخ مصرف گذشته خواسته ها و مطالبات سینماگران مطرح از مسئولان سینمایی را در زمینه اوضاع نامناسب سینمای کشور تاب نمی آورد! چرا در شرایطی که پیشکسوتان سینمایی از اوضاع سینمای کشور ناراضی هستند شبکه انگلیسی بی بی سی فارسی به حمایت از این شرایط روی آورده است!؟ یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷

«خبر جدید داروغه زاده از کاهش دوباره فیلم های جشنواره فیلم فجر/ گام بعدی؛ تعطیلی کامل رویدادی که نماد انقلاب اسلامی را همراه دارد!؟» یکی دیگر از یادداشت های مهم سینماپرس در فصل زمستان بود. جشنواره فیلم فجر که زمانه ای بسیار پررونق و با اهمیت بود طی سال های اخیر به واسطه سیاست های غلط مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری آن، رو به افول و نزول رفته است. سال ها اهالی سینما در جشنواره فیلم فجر حداقل چهل فیلم می دیدند ولی اکنون سینمای ایران به چه وضعی گرفتار شده که در بین تولیدات سال ۹۷ سینمای ایران که تحت مدیریت همین آقایان صورت پذیرفته، حتی نمی توانند ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ آن انتخاب کنند! به نظر می رسد آقای داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره در گام بعدی آن را تعطیل خواهد کرد! یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷

«مطالبات ادامه دار رسانه های رسمی برای ترغیب مدیران فرهنگی به قانون مداری/ آیا مسئولان فجر سی و هفتم از این آزمون سربلند بیرون خواهند آمد؟» یادداشتی بود که اواسط دی ماه در سینماپرس منتشر شد. مدتی است رسانه های رسمی و قانونی کشور با انتشار مطالب، یادداشت ها و گزارش های مختلف مدیران فرهنگی و سینمایی را ترغیب به قانون مداری می کنند و از آن ها می خواهند تا جلوی هرگونه فعالیت، زیاده خواهی و جولان دهی رسانه های غیررسمی تلگرامی و اینستاگرامی و همچنین زردنویسان و حاشیه سازان ولو آنکه دارای مجوز هم باشند را بگیرند؛ حال باید دید آیا مسئولان فجر سی و هفتم و سازمان سینمایی از این آزمون سربلند بیرون خواهند آمد یا با بی توجهی به قانون مغبون فضاسازی حاشیه سازان خواهند شد؟

دیربازی است که برخی از مسئولان روابط عمومی های جشنواره های سینمایی و برخی نهادها و ارگان های فرهنگی با پدیده ای عجیب روبرو شده اند؛ پدیده ای به نام دارندگان کانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی بدون مجوز و یک طرفه که خود را رسانه رسمی می پندارند و بعضاً با انتشار برخی مطالب تند در صفحات خود، هیچگاه پاسخگوی هیچ مرجع قانونی هم نیستند!

به همین علت چندی پیش تعداد قابل توجهی از برجسته ترین چهره های رسانه ای کشور با گرایشات سیاسی و فرهنگی مختلف با انتشار یک بیانیه از مسئولان جشنواره سی و هفتم خواستند تا هم جلوی دارندگان این کانال ها را بگیرند و هم حتی به رسانه های مجوزداری که زردنویسی و حاشیه نویسی می کنند نیز مجوز حضور در جشنواره را ندهند. دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷

بی توجهی به فیلم های انقلابی باعث انتشار یک یادداشت دیگر در سینماپرس با عنوان «عملکردی که بخشودنی نیست! / جای خالی فیلم هایی با مضامین انقلاب اسلامی در ۴۰ سالگی انقلاب» شد. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر امسال همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود اما متأسفانه طی یک بی توجهی آشکار از سوی مدیران سینمایی کشور، فضا به گونه ای رقم خورده است که در جشن سینمای ایران تنها شاهد تعداد اندکی فیلم ارزشی و یا استراتژیک هستیم و این در حالی است که انتظار می رفت تدبیری جدی و ویژه برای ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اندیشه می گردید. شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷

«لزوم توجه به استاندارهای یک قرعه کشی/ وقتی نباید جشنواره فجر تبدیل به «شو» شود!»یکی دیگر از یادداشت های سینماپرس بود. علیرغم آنکه سال گذشته مراسم قرعه کشی فیلم های جشنواره فجر برگزار شد و مشکلات ناشی از این نحوه انجام این اقدام با انتقاد از سوی کارشناسان، اهالی رسانه و صاحب نظران سینما روبرو گشت بازهم مسئولان جشنواره سی و هفتم در راستای اشتباهات مکرر قصد دارند این مراسم «شو» گونه را مجدد برگزار کنند. سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷

سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس با انتشار یادداشتی تحت عنوان  «لزوم وجود سیاست های انگیزشی برای باشکوه تر شدن جشنواره فیلم فجر/ اتفاقات مثبتی که جشنواره سی و هفتم دارد!»  نوشت: ایجاد سیاست های انگیزشی در جشنواره فیلم فجر می تواند به مثابه یک راهکار برای تحول جشنواره و رشد و ارتقای آن نزد اهالی سینما باشد؛ اتفاقی که در سال های اخیر نشانی از آن در جشنواره دیده نمی شد اما مسئولان این دوره با در نظر گرفتن یک سیاست انگیزشی زمینه سازی آن را فراهم آوردند. دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷

روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به مطالبه گری رسانه ای طی یک حرکت تحسین برانگیز برخی مشکلات موجود در نحوه قرعه کشی فیلم های این دوره از جشنواره را رفع کرد. سینماپرس در همین رابطه یادداشتی با عنوان «اقدام تحسین برانگیز روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در پاسخ به مطالبه گری رسانه ای» منتشر کرد. طی روزهای اخیر سینماپرس با انتشار یک یادداشت تأکید کرد اگر قرار است باز هم مراسم قرعه کشی در این دوره از جشنواره برگزار شود،  لازم است حداقل استاندارهای لازم برای بهبود کیفیت و رفع مشکلات دوره قبل در نظر گرفته شود. چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷

«ثبت اجباری صنوف در وزارت کار در مغایرت آشکار با اساسنامه خانه سینما؟ / از تهدید و ارعاب تا اختلاف در هیأت مدیره و استفاده از آدم های صوری!» یکی از یادداشت های مهم سینماپرس در فصل زمستان بود.

مدتی طولانی است که مبحث مهم ثبت صنوف زیرمجموعه خانه سینما در وزارت کار بر سر زبان ها است و بسیاری از صنوف تن به این قضیه نداده اند اما بر اساس شنیده ها مدیران این نهاد به ظاهر صنفی با تهدید و ارعاب مخالفان ثبت در وزارت کار، آن ها را مجبور می کنند تا تن به خواسته شان دهند؛ اتفاقی که قطعاً نشأت گرفته از روحیه دیکتاتورمآبانه و شاه نشینانه برخی حاضران در خانه سینما است. مسعود جعفری جوزانی در شب بزرگداشتش با انتقاد از تصمیم خانه سینما در برابر ثبت صنوف در وزارت کار گفت: «اخیراً خانه سینما به دلایلی آشکار و پنهان، از اصناف سینمایی از جمله؛  کانون کارگردانان، طراحان صحنه و دیگران خواسته است که برای قانونی‌شدن، صنف خود را در وزارت کار به ثبت برسانند؛ پیشنهادی که همزمان شگفت انگیز و سؤال برانگیز است.  آیا واقعاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت قانونی اصناف سینمایی آنقدر عاجز شده است که ما را به وزارت کار ارجاع می‌دهد؟ مهدی کرم پور عضو دیگر کانون کارگردانان با انتشار توئیتی خبر داد که «کانون کارگردانان سینمای ایران با بیش از ۳۰۰ عضو و بدون حضور موثر اعضا در مجمع عمومی سوم با ۳۷ رای موافق (مجموع حضوری و وکالتی) و ۳۵ مخالف به انجمن کارگری کارگردانان سینمای استان تهران برای ثبت در وزارت کار تبدیل شده!» چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷

«پولشویی در سینما شکل جدیدی به خود گرفته است!؟ / وقتی بر حوزه فرهنگ هیچ نظارتی نیست!» عنوان یادداشتی دیگر از سینماپرس بود. یکی از موضوعاتی که این روزها در هر گوشه از سینما شنیده می‌شود و مورد اعتراض بسیاری از سینماگران و رسانه‌های دغدغه مند قرار گرفته، موضوع پول‌ های مشکوک و کثیف و سرمایه‌گذاران ناشناسی است که به تازگی در این عرصه ظهور کرده‌اند؛ سرمایه گذارانی که پای خود را فراتر از تولید فیلم گذاشته و با بسط و گسترش دادن ابعاد فعالیت های شان امروزه در حوزه های مختلف دیگر از جمله راه اندازی سامانه های VOD نیز فعالیت های چشمگیری دارند. یکی از کسانی که در این رابطه از او نام برده می‌شود، جوان کم سن و سالی است که شنیده می شود پول هنگفتی را وارد سینمای ایران کرده و به تولید آثاری در سینما و شبکه نمایش خانگی با حضور کارگردان‌ ها و تهیه‌ کنندگان صاحب‌ نام و سرشناس اختصاص داده است.   دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷

«تکرار بازی با الفاظ توسط دبیر جشنواره فیلم فجر/ آقای داروغه زاده شفاف باشید!» یادداشتی انتقادی نسبت به عملکرد دبیر جشنواره فیلم فجر بود. ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همچون گذشته با الفاظ بازی می کند و سعی در پنهان کردن مشکلات عدیده این رویداد سینمایی دارد. روز گذشته ابراهیم داروغه زاده در نشست خبری جشنواره با فرافکنی پاسخ سوألات انتقادی نمایندگان رسانه ها را نداد و علیرغم آنکه مسئولان سینمایی و وزارت ارشاد مرتباً دم از شفاف سازی در سینما می زنند سعی در پنهان کردن واقعیت ها داشت! سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷

«انتخاب یک پردیس تئاتر برای مراسم افتتاحیه و چند سوأل؛ کوچک سازی جشنواره فیلم فجر؛ عمدی یا سهوی!؟» یکی دیگر از یادداشت مهم سینماپرس در فصل زمستان بود.

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حضور مدیران جدید در سازمان سینمایی، شاهد کمرنگ و خنثی سازی جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور بودیم. بحث یخ زدگی جشنواره فیلم فجر طی یکی دو سال اخیر با جدیت بیشتری از سوی متولیان سینمایی پیگیری می شود و با توجه به اظهارات اخیر داروغه زاده مبنی بر اینکه «سال گذشته برج میلاد به صورت رایگان در اختیار ما قرار می گرفت اما قبول نکردیم» این شائبه تقویت می شود که گویا تعمدی در کار است تا این جشنواره سال به سال بی اهمیت تر و کمرنگ تر شود که اتفاقا اوج این اتفاق به دوره پیشین آن باز می گردد که جشنواره با نمایش تنها ۲۲ فیلم، خنثی ترین شرایط ممکن را تجربه کرد.  هرچند در سال جاری تعداد فیلم های حاضر در جشنواره بهبود یافت ولی هنوز نیز انتظارات برای رسیدن به یک جشنواره درخور به عنوان برترین و مهم ترین جشنواره سینمایی کشور برآورده نشده است. چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷

در پی درخواست مکرر هنرمندان و اهالی رسانه سینماپرس یادداشتی با عنوان «بخش «خارج از مسابقه» را به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بازگردانید» منتشر کرد.

جشنواره فیلم فجر پر اهمیت ترین رویداد سینمایی در کشور است؛ اهمیت این رویداد به گونه ای است که بسیاری از سینماگران و کارشناسان سینمایی آن را سال تحویل سینمای ایران و آغاز فصل و شروعی جدید برای سینما می دانند اما طی سال های اخیر به واسطه برخی سیاست های غلط مدیران سینمایی این رویداد مهم به سمت کوچک سازی و افول پیش برده است! سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷

«۱۰ نکته عجیب در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر/ تحقق معکوس وعده های مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران مهمترین رویداد سینمایی کشور!» نیز عنوان یکی دیگر از یادداشت مهم سینماپرس در فصل زمستان بود. اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره سی و هفتم شاهد دروغ های بزرگ و اتفاقاتی عجیب بودند؛ از وعده پوچ شفاف سازی، حضور گسترده رسانه های فاقد مجوز و شبه رسانه های تلگرامی و اینستاگرامی در پردیس سینمایی ملت گرفته تا وفور فیلم های ضعیف و خنثی در چهل سالگی انقلاب اسلامی، مشکلات دامنه دار پردیس سینمایی ملت و واکنش شدید و تند مراجع عظام تقلید و علمای اعلام در رابطه با جشنواره!

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سرشار از حاشیه های فراوان بود. اما در این میان ۱۰ نکته عجیب در این رویداد سینمایی بیش از سایر اتفاقات و حواشی در چشم می آمد که به صورت خلاصه به برخی از آن ها اشاره شده است. سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

پایان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.