دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵

با حضور اهالی فرهنگ و ادب؛

مهرآیین نکوداشت علی‌اصغر سیدآبادی در کانون برگزار شد

مهرآیین نکوداشت علی‌اصغر سیدآبادی در کانون

سینماپرس: اولین مهر آیین نکوداشت علی‌اصغر سیدآبادی نامزد جایزه آستریدلیندگرن در بخش ترویج کتاب‌خوانی با حضور جمعی از نویسندگان، ناشران، منتقدان و علاقه‌مندان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این آیین فریدون عموزاده‌خلیلی نماینده انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان سخنران برنامه در مورد شیوه‌ی انتخاب نامزدی علی‌اصغر سیدآبادی برای  دریافت جایزه‌ی جهانی آستریدلیندگرن توضیح‌هایی را ارایه کرد.

وی افزود: صحبت‌های زیادی در زمینه‌ی چگونگی، شیوه‌ی انتخاب، تعداد نامزدها و... وجود دارد اما همواره  ما در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان طرف‌دار تکثر انتخاب هستیم چرا که در هر رویداد باید توجه داشت که منافع تصمیم‌ها به کدام سو است.

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به این که در کشور ما هر جا با کمبود منابع مالی مواجه می‌شوند بودجه حوزه کودک و نوجوان را محدود می‌کنند خاطرنشان کرد: ما مدافع ادبیات کودک و نوجوان هستیم بنابراین باید هر حرکتی که به تقویت و بالیدن این حوزه می‌انجامد کمک کنیم.

عموزاده‌خلیلی در ادامه یادآور شد: اگر بر روی یک کاندیدا برای این جایزه جهانی تمرکز می‌کردیم در واقع بال‌های خود را می‌بستیم در نتیجه زمانی که دیدیم هر چهار نامزد شایستگی این جایزه را دارند همه را معرفی کردیم تا هم شانس بیشتری برای دریافت جایزه داشته باشیم و هم ظرفیت‌های ادبیات کودک ایران را به رخ جهانیان بکشیم.

او با اشاره به این که علی‌اصغر سیدآبادی به عنوان نماینده ایران در ترویج کتاب‌خوانی برای دریافت جایزه آستریدلیندگرن معرفی شده است اظهار داشت: گاهی به خاطر تلقی‌های نادرستی که از کتاب‌خوانی داریم باعث می‌شود دچار ابهام شویم.

عموزاده‌خلیلی افزود: به اعتقاد ما ترویج کتاب‌خوانی یک فرآیند است که از نویسنده یا پدیدآورنده اثر آغاز می‌شود و در ادامه آموزش و پرورش، شبکه‌ی توزیع، فروشگاه‌ها، رسانه‌ها، کتاب‌خانه‌ها ودر نهایت مخاطب در این فرآیند موثراند و هیچ‌یک به تنهایی نمی‌تواند به عنوان شاخص و معیار انتخاب باشد.

نماینده انجمن نویسندگان کتاب کودک در ادامه ابراز داشت: برای انتخاب کاندیدای مورد نظر، این فرآیند مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت علی‌اصغر سیدآبادی به خاطر دارا بودن بیشترین شاخص‌ها به عنوان نامزد این بخش معرفی شد.

وی گفت: سیدآبادی نویسنده‌ای است که به خوبی سازو کار این فرآیند را می‌شناسد هم به عنوان ناشر فعالیت داشته هم در حوزه فروش کتاب، در بحث رسانه فعالیت دارد و به خوبی می‌داند چگونه کتاب را به عنوان یک امر ضروری به مخاطب معرفی کند.

 عموزاده خلیلی ادامه داد این نویسنده به واسطه‌ی مسوولیت‌های دولتی به خوبی از ظرفیت‌های این حوزه به نفع مخاطب و ترویج کتاب‌خوانی در کشور استفاده کرده و اقدام به نهادسازی مانند: جایزه لاک‌پشت پرنده، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی و... کرده است.

 هم‌چنین پیش از سخنرانی عموزاده خلیلی در مهرآیین نکوداشت علی اصغر سیدآبادی، افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در سخنان کوتاهی گفت: به اعتقاد من آن‌چه علی‌اصغر سیدآبادی را دیگران متمایز می‌کند این است که این نویسنده به یک نفر بودن بسنده نکرد نه به خاطر آن که به عنوان نویسنده در ترویج کتاب‌خوانی به ادبیات کمک کرد بلکه به خاطر فعالیت‌های گروهی که در این زمینه انجام داد که منجر به تشکیل حلقه‌های به هم پیوسته در ترویج کتاب‌خوانی شد.

 در اولین آیین نکوداشت نامزد جایزه آسترید لیندگرن در ادامه تعدادی از منتقدان و نویسندگان حوزه فرهنگ و ادب از جمله: حسین‌شیخ‌الاسلامی، مهدی حجوانی، مریم محمدخانی، مرجان فولادوند، عبدالحکیم بهار، سیدعلی کاشفی خوانساری و... به بیان خدمات علی‌اصغر سیدآبادی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و ویژگی‌های فردی و اجتماعی این نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و ادبیات کشور پرداختند.

در پایان این ویژه‌برنامه علی‌اصغر سیدآبادی در جایگاه قرار گرفت و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این آیین گفت: تمام فعالیت‌هایی که در حوزه ترویج کتاب‌خوانی در این سال‌ها صورت گرفته حاصل تلاش جمعی است و تمام دست‌اندرکاران این حوزه در این بخش همکاری داشته‌اند چرا که اگر این همراهی‌ها نبود به تنهایی قادر به انجام هیچ کدام از این کارها نبودم.

نمایش نماهنگی از صحبت‌های این نویسنده و اهدای لوح‌های قدردانی و هدایا از سوی نهادها و افراد مختلف به این مروج کتاب و کتاب‌خوانی پایان بخش برنامه‌های این نکوداشت نامزد جایزه آستریدلیندگرن بود که به میزبانی اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر روز ۵ اسفند ۱۳۹۷ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.