چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

جواد شمقدری:

در دهه اخیر حوادث انقلاب به طور سیستماتیک تحریف می‌شود/ کارهای ضعیف را چماق نکنیم

جواد شمقدری

سینماپرس: جواد شمقدری کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به سختی ساخت سریال‌های انقلابی بیان کرد که برای تولید این آثار نیز باید از هفت خوان رستم رد شد.

به گزارش سینماپرس؛ جواد شمقدری کارگردان سریال تلویزیونی «خط تماس» که همزمان با ایام دهه فجر در حال پخش از شبکه یک سیما است درباره کمیت و کیفیت سریال‌های انقلابی تلویزیون در چهار دهه گذشته گفت: از دهه ۶۰ به بعد اتفاقی افتاد که باعث شد سوژه‌های انقلاب به کنار بروند که شاید به دلیل همزمانی با جنگ ایران و عراق این اتفاق افتاد. سوژه‌های مرتبط با جنگ در این مقطع می‌توانست مخاطبان بیشتری را نسبت به این فضا اقناع کند.

وی ادامه داد: اینکه این سیاست چقدر سهوی بود و چقدر عامدانه، حرفی نداریم اما هرکسی که می‌خواست کاری برای انقلاب بسازد در آن سال‌ها باید از هفت‌خوان رستم رد می‌شد. این پروژه‌ها حمایت نمی‌شدند و یا بودجه به اندازه کافی به آنها تعلق نمی‌گرفت و همین باعث می‌شد این دیدگاه تشدید شود.

کارگردان فیلم «طوفان شن» درباره لزوم ساخت سریال‌ها و آثار نمایشی درباره انقلاب تصریح کرد: در دهه اخیر حوادث انقلاب به طور سیستماتیک تحریف می‌شود و از طریق شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای ابهامات و شبهاتی را وارد اذهان می‌کنند آنچنان که رهبر انقلاب گفتند جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند که نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد.

وی اضافه کرد: اما هنوز صداوسیما به این ضرورت نرسیده است که باید به صورت منسجم در این راستا کار کند نه اینکه شاهد تک پروژه‌ها باشیم که یک نفر براساس دغدغه‌های شخصی سراغ آن رفته و سریال یا مجموعه ای را آماده کرده است.

شمقدری با اشاره به تعداد کارهای انقلابی و قصه‌های مرتبط با این حوزه عنوان کرد: کارهایی که انجام شده خیلی کم است و ما حتی سالی یک سریال خوب هم نداریم شاید نهایت ۱۵ پروژه داشته باشیم که بتوان از آن‌ها یاد کرد.

کارگردان سریال «نفوذ» با اشاره به سختی ساخت سریالی درباره چهره‌های انقلاب یادآور شد: پرداختن به سوژه‌هایی از این دست کار بسیار سختی است، پرداختن به این سوژه‌ها حاشیه دارد و شما باید الگوی خود را پیدا کنید درحالی که گاهی می‌بینیم در دنیا الگوهایی وجود دارد و اینجا هم همان را کپی می‌کنند.

وی اضافه کرد: به ویژه اینکه نگاه یا دغدغه مثبتی نسبت به اینجور سوژه‌ها در صداوسیما وجود ندارد. در واقع اگر باور و ایمان باشد مدیران نگران حاشیه‌ها هم نیستند و اطمینان دارند که از پس آنها بر می آیند.

شمقدری در بخش دیگر درباره اینکه پروژه‌های ضعیف چقدر مانع ورود دیگر کارگردانان به این حوزه‌ها می شود، گفت: همه دوست دارند کار قوی بسازند اما ممکن است خروجی کار باکیفیت نباشد اما مساله این است که در کارهای انقلابی اگر پروژه ضعیف باشد همان را چماق می‌کنند و بر سر کارگردان می‌کوبند اما اگر کار اجتماعی ضعیف باشد چنین کاری نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: وقتی کار ضعیف را چماق کنید این مسیر را عقیم می‌کنید و اجازه داده نمی‌شود که جریان سریال سازی درباره انقلاب به راه بیفتد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.