چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲

۲ هدف از سپردن داوری جشنواره فجر به تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی

داوران جشنواره فجر

سینماپرس: آفریده بعد از یک دوره بیکاری به واسطه ساخت فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم»، حالا در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، نسل نوی سینمای ایران را داوری می‌کند. این اتفاق چه از بدسلیقگی دست‌اندرکاران جشنواره فجر باشد و چه محکی برای کم شدن حساسیت‌ها برای بازگرداندن او تفاوتی ندارد.

به گزارش سینماپرس، خبرنامه سینما انقلاب در مطلبی با عنوان «تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی، داور جشنواره فیلم فجر!» نوشت: چند سال پیش وقتی از جشنواره کن خبر اکران یک فیلم ایرانی پخش شد، کسی به مخیله‌اش هم خطور نمی کرد که فیلمی با بودجه ایرانی (دولتی) ـ فرانسوی با یک تهیه‌کننده‌ای که تقریبا تمام عمر خود را در ارگان‌های حاکمیتی کارمند و مدیر بود به خانواده شهدا، امام، دفاع مقدس و... اهانت کرده باشد. فیلم آنقدر صریح بود که حتی سایت رادیو فردا که متعلق به سازمان سی آی ای بود نیز از صدور مجوز ساخت آن ابراز تعجب کرده بود.

این فیلم آنقدر صریح و کثیف بود که برخی سینماگران حاضر در جشنواره کن نیز علیه آن موضع گرفتند. با این حال محمد آفریده هیچگاه حاضر نشد ساخت چنین فیلمی را جبران کند و حتی بصورت مشخص و درست از ساخت آن عذرخواهی کند.

البته در کارنامه آفریده اشکالات قابل توجه دیگری نیز وجود داشت مثل هزینه کردن بیت المال برای فربه کردن طیفی از مستندسازان روشنفکر که هیچ نسبتی با اهداف کشور و مردم نداشتند و حتی در مواردی هم متضاد آن فیلم می ساختند.

آفریده اما بعد از یک دوره بیکاری بواسطه ساخت فیلم ضد ایرانی یک خانواده محترم، حالا قرار است در آستانه چهل سالگی انقلاب، نسل نوی سینمای ایران را داوری کند. این اتفاق چه از بد سلیقگی دست اندرکاران جشنواره فجر باشد و چه محکی برای کم شدن حساسیت‌ها برای بازگرداندن او تفاوتی ندارد. اصل ماجرا این است که تهیه کننده یک فیلم صریح ضد ایرانی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در جشنواره فجر انقلاب، داور فیلمسازان جوان و کارگردانان آینده کشور است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.