شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

دومین جشنواره «ایران ساخت» در یک نگاه

جشنواره ایران ساخت

سینماپرس: دوره دوم جشنواره «ایران ساخت» با هدف حمایت از کالای ایرانی و معرفی اقتصاد دانش بنیان در حالی در هفته نخست دی‌ماه در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد که بالغ بر ۲۶۰۰ اثر به این رویداد ارسال شده بود.

به گزارش سینماپرس مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور سورنا ستاری -معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری- پرویز کرمی -دبیرکل جشنواره-، علی ربیعی –وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی-، مجید رجبی‌معمار – مدیرعامل خانه هنرمندان ایران- و دبیران تخصصی و اجرایی بخش‌های مختلف جشنواره برگزار شد.

دومین دوره «ایران ساخت» با هدف حمایت از کالای ایرانی، معرفی اقتصاد دانش‌بنیان به جامعه و جریان‌سازی فرهنگی در راستای تولید محتوا برای استفاده در حوزه‌های مرتبط برپا شده است. برای رسیدن به این اهداف، آثاری را در بخش‌های هنرهای تجسمی، ایده بازار، دیداری و شنیداری، دانش‌آموزی، رسانه‌های دیجیتال و ادبیات پذیرفته شده‌اند. محوریت آثار ارسالی و پذیرفته‌شده در بخش‌های مختلف این جشنواره «حمایت از کالای ایرانی» و موضوعات مرتبط با آن می‌باشد.

در طول چهار روز برگزاری جشنواره آثار تجسمی پذیرفته شده (عکس، پوستر و کاریکاتور) در سه تالار «بهار، زمستان و نامی» به روی دیوار رفتند و در معرض دید مخاطبان قرار گرفتند. همزمان فیلم‌های کوتاه، مستند و بلند نیز در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان نمایش داده می‌شوند.

داوران و آثار ارسالی بخش‌های مختلف جشنواره

بخش ادبیات

در بخش ادبیات داوران نهایی دکتر محمدرضا اصلانی، دکترعباس احمدی و علیرضا لبش و دکتر امیرعلی حمیدیه -نماینده معاونت و دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی- بودند و دبیری تخصصی را ناصر فیض به عهده داشت.

از بین ۴۶۷ اثر ارسالی به این بخش ۲۱۰ داستان کوتاه، ۲۱۸ قطعه شعر و ۳۹ مستندنگاری قضاوت و در هر حوزه سه نفر به‌عنوان برندگان نهایی انتخاب شدند.

بخش تجسمی

داوران بخش تجسمی بهرام عظیمی، علی هاشمی شهرکی، سید حسن موسی‌زاده، دکتر عباس صانعی-نماینده معاونت و مسئول خانه طراحان انقلاب اسلامی- و عیسی کشاورز-نماینده معاونت-، بودند که مسعود شجاعی طباطبایی دبیر تخصصی را به عهده داشت.

از بین ۸۳۴ اثر ارسالی به بخش تجسمی، ۳۹ اثر تصویرسازی، ۳۰۵ پوستر، ۲۲۴ کاریکاتور و کارتون و ۲۱۲ قطعه عکس قضاوت و در هر حوزه نفرات برگزیده معرفی شدند.

رسانه‌های دیجیتال

داوری بخش «رسانه‌های دیجیتال» را حمید ضیائی‌پرور، ابوالقاسم خداوردی‌لو، علی کاشفی‌پور و امیرحسین اسدی-نماینده معاونت و مدرس دانشگاه شریف- به عهده داشتند و سید مرتضی موسویان دبیر تخصصی این بخش بود.

۲۲۰ اثر ارسالی به این بخش شامل ۴۶ بازی‌های رایانه‌ای ، ۱۰سامانه هوشمند، ۱۶ شبکه اجتماعی ۵۳ ‌نرم‌افزار تلفن همراه، ۲۱ نرم‌افزار چندرسانه ای و ۷۴ وب‌سایت بودند.

دیداری و شنیداری

بخش «دیداری و شنیداری» با دبیری تخصصی شهاب اسفندیاری به چهار بخش متفاوت تقسیم شد که هر کدام داوران جداگانه داشتند.

داوران بخش «فیلم کوتاه و فیلم مستند» رسول صدر عاملی، احمدرضا معتمدی،  مهدی الیاسی -نماینده معاونت -، محمد صاحبکار خراسانی -معاون سیاست گذاری وتوسعه و رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان بودند.

اسماعیل قادری‌فر –رئیس مرکز توسعه فن‌اوری و راهبردی و به نمایندگی معاونت-، دکتر اردشیر زابلی‌زاده و دکتر مرتضی حیدری داوران بخش «برنامه تلوزیونی» بودند.

«پویانمایی، کلیپ و تیزر» با حضور دکترپیمان صالحی- معاون نوآوری و تجاری سازی و فناوری و به نمایندگی از معاونت-، دکتر علی رجب‌زاده طهماسبی و محمدرضا شهیدی‌فرد داوری شد.

بخش رادیویی را دکتر اسماعیل قادری‌فر- رئیس مرکز توسعه و فناوری‌های راهبردی و به نمایندگی از معاونت-، دکتر مریم جلالی و دکتر اکبر رضایی داوری کردند.

از بین ۲۲۰ اثر ارسالی به بخش دیداری و شنیداری، ۵۶ تیزر تبلیغاتی، ۱۵۱ فیلم مستند، ۴۸ فیلم کوتاه، ۷۷ اثر پویانمایی، ۱۸۴ برنامه تلویزیونی و ۲۵۶ برنامه رادیویی بررسی و قضاوت شدند. با این چهار زیرمجموعه، ۱۲ نفر به‌عنوان افراد برگزیده انتخاب و معرفی شدند.

بازی‌های دیجیتال

هیات داوران بخش «بازی‌های دیجیتال» شامل مهندس سید محمدحسین سجادی نیری – دبیر ستاد نرم‌افزار و هویت ساز به‌نمایندگی معاونت-، فراز شانیار، امیرمحمد رضایی، امید شهبازی و سجاد قلی‌زاده با دبیری حسن کریمی قدوسی بود.

از بین ۱۰۱ اثر ارسالی به این بخش ۲۶ موضوع انشا، ۱۰ نشریه دیواری، ۳۸ نقاشی و کاریکاتور، ۴ کار گروهی، ۲ مدرسه فرهنگساز و ۲۱ عکس و فیلم موبایلی داوری و نفرات برگزیده معرفی شدند.

کل آثار ثبت‌نامی در دومین جشنواره «ایران ساخت» ۲۷۰۳ عدد بودند که ۲۶۱۶ عدد از آن‌ها به دفتر جشنواره ارسال و داوری شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.