یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

مدیر برنامه‌ریزی جشنواره بارسلون:

باید مخاطب‌ عام را جذب سینمای مستند کنیم

النا سوبیرا مدير برنامه‌ریزی جشنواره‌ فیلم‌های مستند بارسلون

سینماپرس: النا سوبیرا مدیر برنامه‌ریزی جشنواره‌ فیلم‌های مستند بارسلون که یکی از میهمانان جشنواره سینماحقیقت بود، گفت: ما باید مخاطب عام را جذب سینمای مستند کنیم.

به گزارش سینماپرس، وی درباره‌ی حضور در ایران گفت: برای اولین بار است که جشنواره سینماحقیقت می‌آیم تا با فرهنگ و مردم ایران آشنا بشوم. مستند راه خوبی برای شناختن فرهنگ‌های جدید و جوامع جدید است. می‌توانیم از این طریق از مردم ایران و نحوه‌ زندگی در ایران خبردار شویم.

سوبیرا افزود: این جشنواره از واقعیت‌ها به ما خبر می‌دهد. در واقع فیلم مستند این امکان را می‌دهد که خیلی ساده بتوانیم اطلاعاتی درباره‌ یک موضوع کسب کنیم. همکاران من می‌گویند وقتی که یک جشنواره تمام می‌شود داستان آن تمام نمی‌شود. این باعث می‌شود که تماشاگر بتواند بعد از تماشای فیلم به دنبال اطلاعات بیشتری درباره‌ آن موضوع برود. مستند یک وسیله‌ خارق‌العاده برای تعامل فرهنگ‌ها است چرا که برعکس فیلم داستانی، فیلم مستند جبهه‌گیری خوب یا بد نمی‌کند، بلکه تمام جنبه‌های یک موضوع را نشان می‌دهد.

مدیر برنامه‌ریزی جشنواره بارسلون ادامه داد: معتقدم تمام کسانی که به یک مستند مرتبط هستند، از فیلمساز گرفته تا عوامل ساخت فیلم و تماشاگران و ما که در جشنواره کار می‌کنیم باید ذهن‌ جستجوگر داشته باشیم. من مشاغل پُردرآمدتری داشتم ولی ذهن جستجوگرم باعث شد به این کار علاقه‌مند شوم. تماشاگر هم به جای تفریحات دیگر به خاطر ذهن جست‌وجوگرش تماشای مستند را انتخاب می‌کند.
سوبیرا با اشاره به مسئولیت خود در جشنواره مستند بارسلون تصریح کرد: من مسئول انستیتوی برنامه‌ریزی جشنواره هستم و با گروه مارکتینگ و بخش مالی جشنواره هم در ارتباط هستم. مدت ده سال است که در آنجا کار می‌کنم. ما بخش‌های مختلفی داریم، از جمله بخش رسمی که سه عنوان دارد؛ اول «پانوراما» که ویژه‌ فیلم‌های تولید همان سال است، دوم بخش «مستند چیست» که مخصوص فیلم‌های تجربی است. قسمت سوم هم «قلمروی مستند» نام دارد که به نمایش و داوری مستندهای اسپانیا و کشورهای آمریکای‌لاتین اختصاص دارد.
وی بخش‌های دیگر این جشنواره را به این شرح معرفی کرد: بخش مستندهای دانشجویی که مشخصاً ویژه‌ی دانشجوها است؛ بخش خارج از مسابقه و بخش رقابتی «مستند و نوجوان» که ویژه‌ی نوجوانان است و برنده‌ آن با رای تماشاگران انتخاب می‌شود.

این مسئول اسپانیایی در زمینه‌ی هزینه‌های برگزاری این جشنواره هم گفت: ما دو نوع سرمایه‌گذار داریم که یکی از آن‌ها دولتی است. به این صورت که مرکز فرهنگی و اقتصادی شهرداری شهر بارسلون این پول را می‌دهد، چون آن‌ها علاقه‌مند به تبادل بین فیلمسازهای اسپانیایی و خارجی هستند. یک مکان دیگر به نام «رسانه‌ خلاق اروپا» که وابسته به اتحادیه‌ اروپا است نیز هزینه‌های ما را تامین می‌کند. بقیه اسپانسرها خصوصی هستند مانند شرکت‌هایی که اهدافشان در راستای موضوعات این مستندهاست. برای بخشی از شرکت‌ها هم موضوعات سیاسی جذاب است.

وی در پایان، درخصوص جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت عنوان کرد: مهمترین نکته‌ این جشنواره بزرگی آن است. همچنین تنوع زیادی که در انواع مستند وجود دارد؛ از انیمیشن گرفته تا داستانی. این باعث می‌شود که مستند حالت نرمالی پیدا کند؛ چون در اروپا و اسپانیا دیدن مستند برای مردم سخت است و فقط عده‌ای خاص آن را نگاه می‌کنند، ولی به خاطر تنوع زیاد مستندهایی که این جا هست تماشاگرها عام‌تر هستند. بخش بین‌المللی جشنواره هم باعث می‌شود که فیلم‌ها و موضوعات مختلف بتوانند به کشورهای دیگر راه پیدا کنند و از مرزها فراتر روند.

ما برای اینکه مخاطب‌های عام‌تر را جذب سینمای مستند کنیم، اجازه پخش بعضی از فیلم‌ها را می‌خریم و آن‌ها را به مدت یک ماه، در ۹۵ سینمای اسپانیا و آمریکای لاتین نمایش می‌دهیم که قصدمان از این کار، ترویج سینمای مستند نزد مردم عادی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.