سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲

پایگاه اینترنتی «سینما قصه» راه‌اندازی می شود

حبیب ایل بیگی*

سینماپرس: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «سینما قصه» به عنوان بانک داده و تنها مرجع اقتباس سینمای کودک و نوجوان در ایران با حمایت این بنیاد توسط بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی اظهار کرد: این وب سایت با هدف ساماندهی فرآیند اقتباس سینمایی از آثار ادبی کودک و نوجوان، و نزدیک کردن دو حوزه‏ سینما و ادبیات کودک و نوجوان به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: فقدان پایگاه داده‏ای که بتواند به شکل منظم و سامان یافته، آثار برتر و مناسب برای اقتباس را به سینماگران کودک و نوجوان معرفی کند، یکی از کمبودهای جدی این حوزه بوده است.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: امروز پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان با همکاری گروهی از«داوران فهرست لاک پشت پرنده»، طرح راه‌اندازی، مدیریت و به روز رسانی پایگاه تخصصی «سینما قصه» را با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در دست اجرا دارند تا بتوان به تدریج در رفع این کمبود کوشید.

ایل بیگی اضافه کرد: در این وب سایت مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امکان اقتباس سینمایی از این آثار داوری و نتیجه‌ این داوری به همراه یادداشت معرفی و خلاصه مجموعه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان ایران منتشر شده از سال ۹۰ به تدریج بر روی پایگاه سینما قصه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: هدف اصلی از این اقدام، توجه بیشتر به حوزه سینمای کودک و نوجوان با اولویت اقتباس در ادامه سیاست‌های سازمان سینمایی و ماموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی است.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: بر این اساس، ساخت فیلم و اقتباس از کتاب‌هایی که دارای مضامینی همچون: امیدبخش بودن، فضای فانتزی و رویاپرداز، شاد و دلنشین بودن برای کودک و خانواده یا نوجوان و خانواده، قهرمان داشتن بوده و همسو با اهداف شورای تخصصی کودک و نوجوان بنیاد فارابی باشند در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.

ایل بیگی ادامه داد: سینما قصه تلاش می‌کند تا رابطه منسجمی بین نویسندگان و ناشران کتاب کودک از یکسو و فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سینمای کودک و نوجوان از سوی دیگر ایجاد کند تا شاهد ساخت تعداد بیشتری از اقتباس‌های سینمایی در حوزه کودک و نوجوان (که پیش از این نیز توفیق‌های زیادی در این زمینه وجود داشته) باشیم.

وی یادآور شد: همچنین اطلاعات آماری متنوعی از پرفروش ترین کتاب های حوزه سینمای کودک و نوجوان، داوری و درجه‏ بندی کتاب‌های منتشر شده از سوی نویسندگان و کارشناسان مطرح و مجرب سینمای کودک، برگزاری نشست فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان با نویسندگان آثار کودک، استفاده از تجارب نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در زمان نگارش فیلمنامه و تولید فیلم به عنوان مشاور، در بخش‌ها و برنامه‌های مختلف پایگاه سینما قصه پیش‌بینی شده که اجرایی می‌شود.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: با توجه به کارآیی مثبت پایگاه سینما قصه پیش بینی می‌شود استقبال مناسبی از سوی مخاطبان، نویسندگان، فیلمسازان، جوانان و علاقه‌مندان نویسندگی از این پایگاه صورت بگیرد و مقرر شده همه کاربران و مراجعان بتوانند به راحتی از داده‌های پایگاه مذکور استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.