یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

در گفتگو با سینماگران مطرح شد:

غفلت از وقایع انقلاب در سینما و پیشروی به سمت سیاهی و تباهی!/ از اهمال کاری و مانع تراشی تا عدم علاقه برخی مسئولان برای تولید آثار انقلابی

تجار-عظیمی میرآبادی-دهقانی اشکذری-حسینی-شورجه-نقی زاده-برجی

سینماپرس: کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی و هنری سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی حوزه فرهنگ و هنر، عموم مدیران فرهنگی را افرادی منفعل دانستند که تلاشی برای ترویج اهداف و آرمان های انقلابی نمی کنند، این سینماگران تأکید کردند: مدیران سینمایی باید به جای وعده دادن و بخشنامه صادر کردن از پتانسیل و ظرفیت های خفته ای که می تواند آثار ارزشمند انقلابی را در قالب آثار هنری خلق کنند به درستی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس امروز بعد از گذشت ۴۰ سال از وقوع انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که سینمای کشور به شدت نسبت به انقلاب شکوهمند اسلامی، اهداف، آرمان ها و دستاوردهای آن و پرداختن به زندگی بزرگانی که این انقلاب را رقم زدند غفلت کرده است. انقلابی که دنیا را تکان داد، مردم آن روزگار را از سیاهی، تاریکی و پلیدی نجات بخشید و نور رحمت ایزدی را بر قلب های همه ایرانیان تاباند.

متأسفانه غفلت مسئولان فرهنگی کشور برای عرضه اندیشه های ناب انقلابی و دغدغه ها و اهداف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آنقدر چشمگیر است که نمی توان آن را غیرقابل برنامه ریزی دانست! آنطور که به نظر می رسد دست هایی در کار است و مسئولان فرهنگی میلی برای پرداختن به انقلاب ندارند!

در واقع عملکرد غلط مدیران کلان فرهنگی کشور طی تمامی این سال ها باعث حرکت انحرافی سینما در جمهوری اسلامی ایران شده و متأسفانه سینمای کشور ما پیشرو تر از سایر هنرها و رسانه ها به دنباله روی از سینمای غرب گرایش یافته است. سینمای ایران امروزه به جای آنکه اهداف و آرمان های ناب و اصیل انقلابی را ترویج کند بدل به محلی برای یاوه گویی های برخی به اصطلاح هنرمندان غرب زده شده که حتی برخی از آن ها به دستور مقامات قضایی اجازه فیلمسازی هم ندارند!

وضعیت سینمای کشور ما امروزه با آنچه حضرت امام (ره) در رابطه با هنر فرموده بودند بسیار متفاوت است؛ ایشان سال ها قبل و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری و کمونیسم خون ‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی ‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد»؛ اما وا اسفا که امروز هیچ نشانی از این موارد در سینمای کشور ما یافت نمی شود.

بی توجهی به مفهوم و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی، زندگی حضرت امام (ره) و بزرگان اسلام و انقلاب در سینمای کشور در حالی است که غربی ها با تدبیر و برنامه ریزی از سال ها قبل درصدد هستند تا اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب را به سخره گرفته و با تولید آثار متعدد سینمایی به اهداف پلید و شیطانی شان دست پیدا کنند و وا اسفا که مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز راه خود را گم کرده و به نوعی دنباله روی اهداف پلید این شیاطین و مستکبران شده اند و به جای آنکه هنر ملی و اسلامی را در کشور گسترش دهند در پی آن هستند تا آثاری را برای خوشآمد جشنواره های غربی که بیشتر آن ها بارها ثابت کرده اند که با اهداف و آرمان های اسلامی عناد دارند، تولید کنند و تحسین این جشنواره ها را برانگیزند!

متأسفانه چرخه سینمای کشور طی تمامی این سال ها و در موارد متعدد و بی شمار در جهت مقابله با آرمان های انقلابی و اندیشه های امام (ره) و رهبری حرکت کرده همچنان نیز به راه خود ادامه می دهد و این مسأله برای دلسوزان و دغدغه مندان نظام و انقلاب به یک چالش جدی و اساسی بدل شده است. وجود فیلم های مبتذل، کم محتوا و ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم نامه ها، گسترش بی اعتمادی و نا امیدی در میان مردم، به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و تولید فیلم های معاندانه با نظام و انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که به وفور در سینمای کشور شاهد آن هستیم.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم: راضیه تجار و آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، سیدجلال دهقانی اشکذری، سیدرحیم حسینی، جمال شورجه، اصغر نقی زاده و رضا برجی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

عظیمی: برای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان نیاز جدی برای پرداختن به وقایع انقلاب در سینما احساس می شود

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد شدید نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: برای مقابله با فرصت طلبان، دشمنان و تهاجم فرهنگی بیگانگان نیاز جدی برای پرداختن به وقایع انقلاب در سینما احساس می شود و همه سینماگران، مسئولان سینمایی و مدیران فرهنگی موظف هستند تا با تولید آثاری در رابطه با تاریخ انقلاب اسلامی آرمان ها و اهداف انقلابی را به نسل جوان بشناسانند. ما نباید دشمنان خود را دست کم بگیریم؛ تهاجم فرهنگی مسأله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. باید یک عزم و اراده جدی برای تولید آثار ارزشی و انقلابی در کشور به وجود بیاید و مسئولان و مدیران باید فضا را برای تولید این گونه آثار باز بگذارند تا ما بتوانیم به صورت جدی با دشمنان نظام و انقلاب اسلامی مقابله داشته باشیم و جهانیان را از ارزش های والای انقلابی مان آگاه کنیم.

تجار: بهانه های واهی نظیر کمبود بودجه باعث شده در تولید آثار ارزشی و انقلابی عملکردی منفعلانه صورت گیرد/ نگاه لیبرالی مانع پرداختن به وقایع انقلاب می شود

 راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد شدید نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: بهانه های واهی نظیر کمبود بودجه و امثالهم باعث شده تا حوزه فرهنگی کشور در تولید آثار ارزشی و انقلابی عملکردی منفعلانه داشته باشد، هنوز در میان هنرمندان افرادی پیدا می شوند که عشق نسبت به انقلاب اسلامی درون شان موج می زند اما همیشه به درهای بسته می خورند و مسئولان هیچ حمایتی از آن ها نمی کنند. بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی بسیاری از هنرمندان در رشته های مختلف برای تولید آثاری مرتبط با وقایع انقلاب اسلامی پیشگام شدند و به دلیل فضای آن زمان مدیران دست آن ها را باز گذاشته و از آن ها حمایت می کردند و همین باعث تولید آثار ماندگاری در سینما، تلویزیون، ادبیات و کتاب و... در حوزه انقلاب اسلامی شد اما در سال های میانی جنگ تحمیلی بیشتر توجهات به آن سمت معطوف شد و در نهایت بعد از اتمام جنگ نیز دیگر توجهات به سمت انقلاب اسلامی برنگشت.

دهقانی اشکذری: مدیران سینمایی به جای وعده دادن از هنرمندان متعهد برای تولید آثار انقلابی بهره ببرند/ عظمت انقلاب اسلامی هنوز درک نشده است

سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: مدیران سینمایی باید به جای وعده دادن و بخشنامه صادر کردن از هنرمندان جوان و متعهد برای تولید آثار انقلابی بهره ببرند و از پتانسیل و ظرفیت های خفته ای که می تواند آثار ارزشمند انقلابی را در قالب آثار هنری خلق کنند به درستی استفاده کنند اما متأسفانه این اتفاق سال ها است که رخ نداده و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است. بنده تأکید می کنم هر چه ما در رابطه با عظمت انقلاب شکوهمند اسلامی اثر تولید کنی باز هم کم است؛ ما هرچقدر هم در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری برای انقلاب اسلامی گام برداریم باز هم کم است و قطعاً نمی توانیم عظمت این انقلاب بزرگ را به تصویر بکشیم اما متأسفانه نوعی اهمال کاری و بی توجهی نسبت به تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با انقلاب اسلامی وجود دارد که دلیل آن مشخص نیست!

حسینی: منفعت های شخصی، حزبی و جناحی باعث کمرنگ شدن توجه به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی در بین بسیاری از مسئولان شده است

یدرحیم حسینی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و یکی از بنیان گذاران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد شدید نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: منفعت های شخصی، حزبی و جناحی باعث کمرنگ شدن توجه به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی در بین بسیاری از مسئولان کشور شده است و ما با پدیده ای بسیار عجیب روبرو هستیم به نحوی که مسئولان همواره شعار حمایت از ارزش ها را سر می دهند اما در خروجی عملکردشان هیچ نشانی از شعارها دیده نمی شود. در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما شاهد وحدت میان یکایک مسئولان و مردم بودیم و همه از جان و دل برای حفظ نظام و ترویج ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی تلاش می کردند اما متأسفانه از جایی انشعاب میان افراد به وجود آمد به نحوی که عده ای منافع شخصی و گروهی و حزبی و سیاسی شان را از انقلاب با ارزش تر دانستند!

شورجه: سوء مدیریت مسئولان باعث شده تا حوزه فرهنگی کشور در تاریک ترین دوران خود به سر برد/ ولنگاری فرهنگی یعنی بی توجهی به ارزش ها!

جمال شورجه کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی نیز با انتقاد شدید از وضعیت فعلی حوزه فرهنگی و هنری کشور اظهار داشت: سوء مدیریت مسئولان فرهنگی، بی توجهی به دغدغه های مقام معظم رهبری و بی خردی مطلق مدیران فرهنگی باعث شده تا حوزه فرهنگی کشور در تاریک ترین دوران خود به سر برد و هیچ کورسوی امیدی هم در این وانفسا پدیدار نیست و متأسفانه همه هنرمندان متعهد و دغدغه مند نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در فضایی یخ یزده حیران شده اند. مقام معظم رهبری تعبیر بسیار نیکویی از حال و روز این روزهای حوزه فرهنگ و هنر داشتند؛ تعبیر «ولنگاری فرهنگی» واژه ای بسیار شایسته از اوضاع اسف بار این روزهای فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران است. متأسفانه فرهنگ و هنر در کشور ما هیچ صاحبی ندارد و به جز مقام معظم رهبری که به عنوان شخص اول ممکلت همیشه دغدغه حوزه فرهنگ و هنر را داشته اند مابقی افراد هیچ دغدغه ای در این باره نداشته و ندارند.

نقی زاده: توجه به سینمای گیشه مانع تولید آثار ارزشی و انقلابی شده است/ تأکید بر ضروری بودن توجه به سینمای انقلاب!

 اصغر نقی زاده بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد شدید نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: توجه به سینمای گیشه و عدم تخصیص سوبسیدهای دولتی مانع تولید آثار ارزشی و انقلابی شده است و متأسفانه تولید فیلم های «تین ایجری» به شدت در سینمای ما زیاد شده اما از سوی دیگر تولید فیلم های مهم و ارزشی به کمترین سطح خود رسیده است. در همه کشورهای دنیا دولت ها برای معطوف نمودن توجه سینماگران شان برای تولید آثاری بر اساس سیاست های فرهنگی کشورشان سوبسیدهای زیادی می دهند؛ به عنوان مثال در کشور آمریکا سینماگران سوبسیدهای کلانی می گیرند تا فیلم هایی بر اساس نیاز دولت ها و حکومت های شان بسازند که مثلاً فیلمی مانند «نجات سرباز رایان» یکی از آن فیلم ها است و از این قبیل آثار در آن کشورها زیاد به چشم می خورد.

انتقاد شدید از اشرافی گری برخی از مسئولان/ برجی: مهمترین وظیفه مسئولان فرهنگی کشور پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی است

رضا برجی عکاس و مستندساز مطرح کشور در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد شدید نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: متأسفانه امروزه چندان به اهداف، ارزش ها و آرمان های انقلابی در کشور توجه نمی شود، برخی از مسئولان کشور خودشان باعث این اتفاق هستند و اشرافی گری شدیدشان باعث شده تا برخی از مردم نیز از اهداف و آرمان های اولیه انقلاب دور شوند. تأکید بنده به این دسته از مسئولان نابخرد این است که اگر به اشرافی گری های خود ادامه دهند این انقلاب به سمت سقوط خواهد رفت؛ انقلاب اسلامی هیچ سنخیتی با اشرافی گری و زندگی های تشریفاتی ندارد و مسئولان نباید با این گونه رفتارهای ناشایست اصل انقلاب را زیر سوأل ببرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.