دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/۳

مهام: سریال های مناسبتی هیچ ثمر و فایده ای ندارند و روند تولید آن ها باید اصلاح شود/ کلیشه و تکرار آفت اصلی سریالها!

علی مهام

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: سریال های مناسبتی هیچ ثمر و فایده ای ندارند و روند تولید آن ها باید از بین برود و بنده معتقدم که مناسبت سازی اصلاً جزو نیازهای تلویزیون محسوب نمی شود چرا که در مناسبت های مختلف مردم کمتر پای تلویزیون می نشینند و تولید آثار مناسبتی تنها باعث هدررفت بودجه می شود.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کلیشه و تکرار یکی از آفات اصلی در سریال های مناسبتی است و سال های سال است که وجود دارد و به این مدیر و آن مدیر هم بستگی ندارد؛ این اتفاقی است که سازندگان آثار تلویزیونی خود مسبب آن هستند باید تدبیری اندیشه شود تا جلوی تکرار و کلیشه پردازی در تلویزیون گرفته شود.

وی ادامه داد: بنده معتقدم اگر قرار است سریال هایی برای هر مناسبت ساخته شوند باید بر اساس نیازهای روز و همچنین منافع ملی کشور تولید شوند اما متأسفانه ما در نوروز ۹۷ شاهد پخش سریالی مانند «پایتخت ۵» بودیم که علیرغم آنکه در ۲ قسمت آخرش سعی داشت کمی به مقوله داعش و سوریه و مدافعان حرم بپردازد اما به بیراهه رفت و سریال بدی بود.

مهام خاطرنشان کرد: بنده واقعاً بعد از دیدن چند قسمت از این سریال به این نتیجه رسیدم که شخص اردوغان سفارش دهنده و اسپانسر و تهیه کننده این سریال است چرا که تمام سازندگان این سریال تلاش خود را به کار گرفته بودند تا مخاطبان را تشویق به حضور در کشور ترکیه کنند؛ این اتفاق دردآور آن هم در سالی که مقام معظم رهبری آن را به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده اند بسیار دردآور است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» متذکر شد: «پایتخت ۵» شاید در بخش هایی از ساختار نسبتاً قابل قبولی برخوردار بود اما در محتوا به طور کل دچار مشکل بود و حتی قسمت های سوریه و مقابله شخصیت های سریال با داعشی ها نیز بسیار تصنعی و غیرقابل باور از آب درآمده بود. این سریال عملاً به نفع توریسم برای کشور ترکیه ساخته شده بود و بنده معتقدم غدبازی های سازندگان و اصرار آن ها برای نشان دادن برخی صحنه ها و اتفاقات باعث شد تا دست مسئولان سازمان صدا و سیما بسته باشد و نتوانند بیش از این با این سریال برخورد کنند.

وی تأکید کرد: قطعاً مدیران سازمان صدا و سیما مقصر این اتفاق نیستند چرا که آنطور که از شواهد برمی آید دست اندرکاران این سریال هرآنچه که دوست داشته اند ساخته اند و اصلاً نظارتی بر روند تولیدشان وجود نداشته و تمامی این اتفاقات به واسطه اعتمادی بوده که مسئولان سازمان صدا و سیما به آن ها کرده بودند. اعتمادی که به زعم بنده دیگر هرگز نباید تکرار شود.

مهام سپس با بیان اینکه مگر قحط الرجال شده که ما باید مرتباً شاهد تولید سریال «پایتخت» و سازندگان آن باشیم تصریح کرد: تلویزیون باید از سریال هایی حمایت کند که بر اساس منافع ملی کشور و اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی ساخته می شوند. متأسفانه سریالی مانند «پایتخت ۵» در مورد داعش و داعشی ها نه تنها نتوانسته بود باورپذیر باشد که باورها و عقاید مردم را نیز دچار سوء تفاهم و خدشه کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.