شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/۲

هدایت: مشکل اغلب سریال های مناسبی فقدان فیلمنامه استاندارد و استفاده از بازیگران تاریخ مصرف گذشته است

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: مشکل اغلب سریال های مناسبی فقدان فیلمنامه استاندارد و استفاده از بازیگران تاریخ مصرف گذشته است و متأسفانه هنوز مسئولان تلویزیون یاد نگرفته اند که یک سریال خوب قصه و ساختار محکم می خواهد و حضور بازیگران نمی تواند تأثیری بر افزایش یا کاهش مخاطبان آن داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: افسوس که علیرغم توصیه هنرمندان و کارشناسان دغدغه مند باز هم مسئولان تلویزیون هر کاری دوست داشته باشند انجام می دهند و هر آنچه را بخواهند می کنند و دست از رفتار و اعمال غلط شان برنمی دارند. متأسفانه سریال های مناسبتی ما همگی کهنه و کلیشه ای و تکرار مکررات هستند و هیچ تازگی و بداعتی در آن ها دیده نمی شود و همین اتفاق باعث می شود تا روز به روز از تعداد مخاطبان آثار تلویزیونی کاسته گردد.

این سینماگر ادامه داد: متأسفانه شرایط در تلویزیون ما به گونه ای است که کار به دست افراد کاردان و کاربلد و امتحان پس داده سپرده نمی شود و هیچ ضابطه ای برای ساخت آثار وجود ندارد. سریال های امسال اغلب توهین به شعور مخاطبان تلویزیون بود و به همین علت ما شاهد استقبال بسیار اندک مخاطبان از سریال های مناسبتی بودیم و امیدوارم به زودی بتوانیم شاهد تغییر و تحولی اساسی در برنامه های تولیدی سازمان صدا و سیما باشیم.

هدایت سپس مجموعه «کلاه قرمزی» را بهترین سریال نوروزی ۹۷ برشمرد و خاطرنشان کرد: سریال های نوروزی نیاز به نشاط و سرگرمی دارند، بداعت باید در تولید یک اثر نوروزی در تلویزیون به خوبی دیده شود و یک اثر باید پتانسیل آن را داشته باشد تا بتواند مخاطبان انبوهی را پای تلویزیون بنشاند که خوشبختانه «کلاه قرمزی» این توانایی ها را داشت و کما فی سابق توانست با استقبال خوب مردم مواجه شود.

وی تأکید کرد: این مجموعه با حداقل امکانات در یک لوکیشن کوچک و بسیار محدود ساخته می شود اما از آنجا که اصالت دارد و پشت آن تفکر ایستاده است و ریاکاری و ظاهرسازی در آن وجود ندارد به دل مخاطبانش می نشیند و سال ها است که از کوچک و بزرگ گرفته تا پیر و جوان همگی جزو مخاطبانش هستند و از تماشای آن لذت می برند.

کارگردان سریال تلویزیونی «روز سرنوشت» سپس با انتقاد از مجموعه «پایتخت ۵» اظهار داشت: این مجموعه بدترین اتفاق برای تلویزیون در نوروز ۹۷ بود؛ من در وهله اول بسیار متأسف شدم چطور نهادی که متولی فرهنگ ایثار و شهادت است و باید از مدافعان حرم و تقدسات دفاع کند راحت با آن ها بازی می کند! من به شدت متأسفم که با مدافعان حرم در سریال لوس و نازل «پایتخت ۵» بازی شد و یک سریال کمدی لوس و بی هویت ناگهان در ۲ قسمت آخرش بدل به سریالی اکشن شد و رمبو بازی های فراوان در آن به صورت گل درشت به چشم می خورد!

هدایت ادامه داد: چرا باید به شعور مخاطبان تلویزیون اینقدر توهین شود؟ چطور به یک باره افراد بی تجربه بدل به افرادی جنگجو و خشن شدند که داعشی ها را در یک چشم به هم زدن به هلاکت رساندند و جان سالم از مهلکه به در بردند؟ آیا داعش و داعشی ها اینقدر کشک بودند که همه دنیا بسیج شدند تا آن ها را از عراق بیرون کنند اما باز هم آن ها ریشه به کشورهای دیگر دوانده اند؟

وی افزود: ما اگر می خواهیم از خطر داعش در تلویزیون حرف بزنیم باید آن را به صورتی کاملاً جدی مطرح کنیم؛ ما نباید با لوده بازی و سطحی نگری به این مقوله های مهم بپردازیم و مردم و مخاطبان را گمراه کنیم. به عقیده بنده تنها دستاورد سریال «پایتخت ۵» تبلیغ برای کشور ترکیه بود! به همین دلیل حتی سیاهی لشگرهای خود را از میان بانوان زیبا و بلوند انتخاب کرده بود و با نشان دادن سواحل زیبا و امکانات آنچنانی کشور ترکیه مردم را تشویق برای سفر به این کشور می کرد!

کارگردان فیلم سینمایی «چشم شیطان» تصریح کرد: چطور در سال حمایت از کالای ایرانی به جای آنکه ما توریسم را در کشورمان خودمان اشاعه دهیم و تبلیغ کنیم سعی می کنیم تا به نفع کشورهای دیگر گام برداریم و مردم را برای سفر به کشورهای دیگر ترغیب کنیم؟ من نمی دانم این رفتارها از کجا ناشی می شود و چرا یک بار برای همیشه جلوی این کارهای غلط در کشور ما گرفته نمی شود؟

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: بنده معتقدم تلویزیون بهتر است به جای تفکر برای تولیدات مناسبتی برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد؛ ما برای مناسب های مختلف به اندازه کافی برنامه هایی نظیر جنگ و میزگرد و... داریم و دیگر نیازی به تولیدات سریال های نازل آن هم با هزینه های بسیار هنگفت نیست و بهتر است این بودجه ها و پول ها در جای مناسب تری صرف و هزینه شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.