سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲

محسنی نسب در گفتگو با سینماپرس:

با انجام کارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی جشنواره فیلم فجر را رو به زوال می برند/ اکثریت مدیران فعلی سینمایی و فرهنگی صلاحیت ندارند!

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۱۰

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما گفت: افسوس که با انجام کارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی جشنواره فیلم فجر را رو به زوال می برند و این مهمترین رویداد سینمایی کشور را از حالت جشنواره بودن خارج کرده و می خواهند در آن با دوستان و نزدیکان فکری شان جشن و دورهمی برپا کنند!

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه یکی از بزرگترین معضلات کشور ما این است که با عوض شدن هر رئیس جمهور مدیران فرهنگی و هنری کشور نیز عوض می شوند و همین باعث می شود هیچ سیاست گذاری درازمدت و کلانی در حوزه فرهنگی و هنری کشور وجود نداشته باشد. هر گروه سیاسی که بعد از هر انتخاباتی روی کار می آید برآن است تا در جهت منافع حزبی و جناحی خود گام بردارد و همین باعث می شود منافع فرهنگی و هنری به طورکل نادیده گرفته شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه همه در پی آن هستند تا با انجام کارهای نو اما غلط شان اینطور خود را به دیگران معرفی کنند که مثلاً مدیرانی خلاق هستند در صورتی که هیچ بویی از خلاقیت و فرهنگ نبرده اند و با انجام اعمال و رفتارهای سطحی و بچه گانه و نادرست شان هنر و فرهنگ این مرز و بوم را نابود می کنند.

محسنی نسب سپس با تأکید بر اینکه اکثریت مدیران فعلی سینمایی و فرهنگی کشور لیاقت و صلاحیت اداره امور را ندارند تصریح کرد: من بسیار متأسفم که در همین سینمای ایران ما شاهد حضور مدیرانی هستیم که به واسطه نسبت فامیلی شان با عضوی از یک گروه سیاسی پست و مقام گرفته اند. این گونه رفتارها تیشه به ریشه سینما می زند و سینمای ایران را می خشکاند. آیا واقعاً در کشور ما قحط الرجال آمده تا فردی که اندک سواد سینمایی ندارد اندک تجربه سینمایی ندارد اندک آگاهی سینمایی ندارد رئیس یکی از نهادهای اصلی آن شود؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: جالب آن است که این افراد مرتباً در حال خرابکاری هستند اما همچنان بر صندلی های شان تکیه زده اند و گویا کسی جرأت عزل آن ها را ندارد. آنقدر ناپختگی در رفتار و گفتار و کردار آن ها وجود دارد که واقعاً همه سینماگران انگشت تحیر به دندان گرفته اند. یکی از نمونه های ناپختگی آن ها این است که فتوا می دهند برای نجات سینمای ایران باید فیلم خارجی وارد سینما کرد و فیلم های خارجی را به نمایش گذاشت؛ تفکری مسموم و نادرست و غیراصولی که می تواند منجر به نابودی همیشگی سینمای کشور شود.

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های وحشی» در همین راستا اظهار داشت: همین تفکرات غلط و مسموم آقایان در جشنواره فیلم فجر نیز مستتر می شود. ما طی سال های اخیر همواره شاهد تصمیم گیری های ناشیانه مدیران سینمایی در رابطه با تحولات و روند اجرایی این مهمترین رویداد سینمایی کشور بوده ایم و از این جهت چندان از اظهارات آقای حیدریان شوکه نشده ایم. متأسفانه آینده سینمای کشور اینک تاریک تر از همیشه است و همه سینماگران بلاتکلیف، حیران و معطل مانده اند و نمی دانند که برای نجات این سینمای بخت برگشته باید چه کاری انجام دهند!

وی متذکر شد: من بسیار متأسفم که این بار به صورت رسمی اعلام شده جشنواره فیلم فجر، جشنی برای دورهمی دوستان و نزدیکان آقایان مدیر سینمایی است! البته طی سال های اخیر ما همواره شاهد حضور رانت خواران و باندبازان و به اصطلاح بادمجان دورقاب چین ها در کنار مدیران سینمایی بوده ایم و دیده ایم که امکانات سینمای کشور تنها در اختیار آن ها گذاشته می شود اما اینک آن ها جشنواره فجر را هم تصرف و از آن خود کرده اند و مرتب هم زیاده خواهی های شان بیشتر می شود!

محسنی نسب سپس با بیان اینکه من هرگز وابسته به هیچ گروه سیاسی نبوده ام اظهار داشت: معتقدم در دوره ای که اصولگرایان اداره کشور را بر عهده داشتند ما به مراتب شاهد فضای بسیار بازتری در سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر بودیم اما مـتأسفانه در دوره جدید هیچ نشانی از فضای باز در سینما نیست و همه چیز تحت اختیار چند نفری از سینماگران است که کنار مدیران سینمایی هستند و در گعده دوستان وی جا دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان» در خاتمه این گفتگو افزود: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برآمده از پیروزی انقلاب اسلامی، رویدادی ملی و متعلق به همه مردم ایران است و هرگونه دخل و تصرف، سوق دادن به سمت افول و نزول آن خطا است و باید جلوی این گونه حرکت ها گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.