شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

در آستانه هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

سلطان محمدی: دفاع مقدس مقطع درخشانی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است/ تولید آثار فرهنگی و هنری در این رابطه باید همواره ادامه یابد

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: سلطان محمدی منتقد سینمای ایران در آستانه هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس مقطع بسیار اثرگذار درخشانی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با آن همواره باید ادامه پیدا کند و عدم توجه به آن می تواند پیامدهای منفی برای آینده کشور در پی داشته باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیامدها و نتایج میدانی و معنوی دوران دفاع مقدس همچنان در جامعه ما برقرار است و ما با آن درگیر هستیم و بایستی در آثار فرهنگی و هنری و به خصوص در سینما به آن توجه کنیم اما اینکه چگونه در این حوزه کار کنیم تا آثار ما ماندگار شوند و مردم از آن ها استقبال کنند بسیار مهم است.

سلطان محمدی ادامه داد: سیاست ها و ذهنیت مدیران سینمای کشور در هر دوره ای با یکدیگر تفاوت های بسیار از زمین تا آسمان داشته است!؛ برخی از مدیران با دفاع مقدس برخورد سلبی داشته اند و برخی دیگر به طور ایجابی با این سینما برخورد کرده اند و برخی هم سینمای دفاع مقدس را مستمسکی برای پوشاندن هزار و یک مورد ضعف های مدیریتی شان قرار داده اند و در واقع می توان به این نتیجه رسید که در تولید و پردازش به دفاع مقدس در سینمای ایران نوعی سلیقه حکمرانی کرده و هیچ گاه قانونی مدون برای تولید آثار در این زمینه وجود نداشته است.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: معتقدم تحت هر شرایطی باید سینمای دفاع مقدس در رأس امور قرار بگیرد و ما نباید هیچ گاه این سینمای مهم و ارزشی را به دست فراموشی بسپاریم؛ سینمای دفاع مقدس برای احیاء و اعتلای خود نیاز به همراهی و همدلی و همیاری مردم و مسئولان دارد و اگر این اتفاق رخ بدهد ما می توانیم شاهد آن باشیم که این سینما به جایگاه واقعی خود در کشورمان دست پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه متأسفانه سینمای دفاع مقدس هم در نزد مردم و هم در نظر برخی مدیران جشنواره های ارزشی سینمای سفارشی تلقی می شود اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس به هیچ عنوان سینمایی سفارشی نیست و نباید هم سفارشی با آن برخورد کرد؛ شرایطی در سینمای ما به وجود آمده که بسیاری از جشنواره های خودجوش مانند جشنواره فیلم مقاومت، چلچراغ، عمار و... هم فکر می کنند که سینمای دفاع مقدس سینمایی سفارشی است و از همین رو مرتب از دولت می خواهند که از این نوع سینما حمایت کند و معتقدم همین مورد باعث شده تا آثار این سینما طی سال های اخیر بسیار سطحی و دم دستی ساخته شود.

سلطان محمدی تأکید کرد: دولت باید بخش خصوصی را برای حضور و تولید در سینمای ارزشی و دفاع مقدس ترغیب و تشویق کند؛ بخش خصوصی از آنجا که می خواهد سرمایه اولیه خود را بازگرداند با ویژگی های مخاطب پسند و به روز شده فیلم را می سازد و کاری می کند که مردم به تماشای این نوع فیلم ها بنشینند.

وی یادآور شد: فیلم «شیار ۱۴۳» نمونه ای از همین آثار است که در بخش خصوصی ساخته شده و با نگاه و دیدگاهی جدید دفاع مقدس را به تصویر کشیده و همین امر باعث شد تا در زمان اکران مردم با جان ودل در سینماها حضور پیدا کرده و فیلم را تماشا کنند اما ما نباید به همین مقدار راضی باشیم؛ اکنون که فیلم خوبی مانند «ایستاده در غبار» روی پرده سینماها رفته ما باید با سیاست گذاری های کلان کاری کنیم تا تمامی بسیجی ها، ارتشی ها، مذهبی ها، مسجدی ها و... بتوانند این فیلم را تماشا کنند. حیف است که آثاری مانند «ایستاده در غبار» که آگاهانه و یا ناآگاهانه در همه جا و توسط همه طیف های فکری تقدیس می شوند مخاطب کم داشته باشند.

این منتقد سینما افزود: شاید یکی از دلایلی که فیلم های دفاع مقدسی مانند همین «ایستاده در غبار» علیرغم ساختار و محتوای ارزشمندشان نتوانسته اند در گیشه به توفیق برسند این است که فیلمساز نتوانسته زمانه ای که در آن زندگی می کند را درک کند و با همان بیان ۳۰ سال قبل مبادرت به ساخت این فیلم کرده است؛ ما باید کاری کنیم تا مخاطب امروزی که مرتباً در هجمه رسانه های متنوع قرار گرفته ترغیب و تشویق شود تا در سینما حضور پیدا کرده و یک اثر ارزشی و دفاع مقدسی را تماشا کند.

سلطان محمدی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مدافعان حرم در حال حاضر یکی از موضوعات و اندیشه هایی است که باید به طور جدی در سینما به آن پرداخته شود و نباید در این زمینه ها کم کاری صورت گیرد؛ ما باید این مفاهیم ارزشمند را در سینمای کشورمان جاری و ساری کنیم و سپس سعی بر آن داشته باشیم تا این فیلم ها را در جشن ها و جشنواره های دنیا هم به نمایش بگذاریم تا همه جهانیان از اندیشه های والای انقلابی و اسلامی مان آگاه شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.