سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۸

در آستانه هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

شرف الدین: مفهوم دفاع مقدس بسیار وسیع تر از گذشته شده است/ باید سینمای استراتژیک را سر منشأ کارهای خود قرار دهیم

محمدرضا شرف الدین در رونمایی از مجموعه آثار برگزیده «سینمای مقاومت»

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس گفت: مفهوم دفاع مقدس امروزه بسیار وسیع تر از گذشته شده و باید به صورت جدی در سینما به آن پرداخت کرد و مفهوم مقاومت اسلامی را به تمامی جهانیان شناساند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واژه مقاومت واژه بسیار گسترده ای است که امروزه در بسیاری از عرصه ها مصداق عینی پیدا کرده است. به عنوان مثال ما در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... به مقاومت رسیده ایم و از برکات آن در حال بهره مندی هستیم؛ می توانیم به نوعی بر این امر صحه گذاشت که مقاومت امروزه جزو لاینفکی از زندگی مردم کشور ما و بسیاری از کشورهای اسلامی شده و باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

شرف الدین ادامه داد: شاید در سال ها قبل مفهوم مقاومت ایستادگی در مقابل تجاوز و تروریسم و خشونت و جنگ طلبی سلطه طلبان بود اما امروزه مقاومت معنایش آنقدر وسیع شده که ما در حوزه اقتصاد با اقتصاد مقاومتی با آن مواجه هستیم و یا در حوزه سیاسی سال ها در مقابل تحریم ها ناجوانمردانه غربی ها ایستادگی می کنیم که در نهایت منتج به برجام می شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینما در کشور ما باید هدفمند شود اظهار داشت: اینکه برخی افراد معتقد هستند سینما تنها بر اساس تفریح و تفنن بنیان گذاشته شده بسیار اشتباه است و در نقطه مقابل افرادی هم که اعتقاد دارند سینما تنها ابزاری برای القای اهداف استراتژیک و سیاسی است نیز در گمراهی به سر می برند؛ سینما باید هدفمند باشد و باید از آن به نوعی بهره برد که هم جامعه و هم حکومت از منافع آن بهره مند گردند.

وی افزود: ما در سینمای آمریکا و غرب نیز به درستی شاهد این اتفاق هستیم و از همین هدفمندی در سینمای آن ها است که باعث شده تا هم مردم شان از سینما لذت ببرند و هم دولت ها و حکومت ها بر اساس منافع استراتژیک شان از آن بهره مند شوند و امیدوارم که مدیران سینمایی در کشور ما نیز به این نکته بسیار مهم و کلیدی توجه داشته باشند و کاری کنند تا سینما در کشور ما نیز بتواند بر اساس منافع حکومت و مردم به حیات خود ادامه دهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: ما باید سینمای استراتژیک را سر منشأ کارهای خود قرار دهیم؛ ما برای رسیدن به قله های سینمای استراتژیک نیاز به نقشه راه داریم و قبل از آن می بایست آسیب شناسی های جدی و اصولی در این زمینه انجام دهیم چرا که وقتی کارهای اصولی و راهبردی برای تولید یک اثر استراتژیک انجام نگیرد منجر به آن می شود که آثاری سخیف، بی مفهوم و بی ارتباط با شرایط زمانی و مکانی تولید شود که متاسفانه باعث شده اغلب آثار تولیدی سینمای ایران به هجویات بیشتر شبیه باشد تا سینمای استراتژیک. به یاد داشته باشیم که جریانات فرهنگی به شدت نیازمند صیانت  هستند. جریان فرهنگی مانند آب است که اگرهدایت و پایش نشود تبدیل به سیل بنیان کن می شود هرچند در ذات خود پاک وحیات بخش باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.