چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۲

در پی نشست امنیت شغلی در خانه سینما؛

رئیسیان: اختلاف بین خانه سینما ومعاونت سینمایی جناحی است

علیرضا رئیسیان-کارگردان

رئیس سابق کانون کارگردانان سینما با اعتقاد به اینکه هیچگاه به صورت رسمی پیوند واعتمادی بین خانه سینما و معاونت سینمایی وجود نداشته دلیل این امر را اتصال قریب به اتفاق مشاوران معاونت سینمایی قدیم به مدیریت جدید اعلام کرد .

علیرضا رئیسیان در گفتگو با خبرگزاری سینمای ایران با اشاره به موضوع امنیت شغلی سینماگران افزود : امنیت شغلی از یک مفهوم عام برخوردار است که زیر ساخت این امنیت وظیفه حکومتها ودولتهاست اما در مفهوم تخصصی آن که در اساس نامه خانه سینما به عنوان اهداف و وظایف نیز قید شده به این معناست که هرکس دراین حرفه شاغل است باید درهنگام اشتغال ؛ امنیت روانی وجسمانی مطلوبی داشته باشد و در زمان بیکاری هم از امنیت دوران بیکاری برخوردار باشد اما آنچه که اخیرا از سوی خانه سینما درباره امنیت شغلی مطرح شده اساسا وظیفه هیات مدیره خانه سینما و مدیر عامل آ ن است و تک تک اعضا وظیفه ای دراین خصوص ندارد چرا که اعضا با انتخاب هیات مدیره این وظیفه را به آنها واگذار کردند.

وی ادامه داد : اگر قرار باشد خود اعضا برای هر موردی به طور مستقیم وارد میدان شوند دیگر نیازی به انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل سینما نبود بنابراین به نظر من این گونه رفتارها نشان از یک حرکت غیر صنفی است چرا که بخشی از امنیت شغلی ؛ ایجاد اشتغال است و فقط شامل بیکاری وبیماری نخواهد بود.

این کارگردان سینما با بیان اینکه تدبیر، برنامه ریزی و ساماندهی در امر تولید از سوی مدیریت خانه سینما سبب اشتغال برای اعضا خواهد شد اضافه کرد : لازم است این مسائل بسیار آگاهانه بررسی و مطرح شود واگر قرار باشد خانه سینما به بیان همه مسائل بصورت تداخلی بسنده کند به طور قطع نه تنها شاهد امنیت شغلی سینماگران بلکه شاهد اشتغال آنان نیز نخواهیم بود وتنها فضای پر تشویش غبار آلودی درعرصه سینما ایجاد خواهد شد که بدهکار و طلبکار آن مشخص نخواد بود.

کارگردان فیلم " چهل سالگی " با اشاره به اختلاف نظرخانه سینما با معاونت سینما ؛ جنس این اختلاف را جناحی اعلام کرد وگفت : موضعی که برخی از د وستان در وزارت ارشاد درخصوص خانه سینما دارند خیلی صنفی بنظر نمی رسد بنابراین ما مشارکتی را از طرف دولت و اعضای صنوف سینمایی نه تنها در ماههای اخیر بلکه در سالهای گذشته نیز شاهد نبودیم و گویا تصمیمات اساسی درباره خانه سینما پشت درهای بسته گرفته می شود وسینماگران فقط موظف به اجرای آن هستند درحالیکه فاصله بین خانه سینما و ارشاد اختلافاتی را درپی خواهد داشت.

رئیسیان تصریح کرد : اولین شرط مدیریت این است که افراد دست اندرکار یک حوزه در بحث مطرح شده مشارکت داشته باشند تا احساس مسئولیت کنند درصورتی که این مشارکت وجود نداشته باشد شاهد اخذ پروانه ساخت فیلم اولی ازسوی اداره کل نظارت و ارزشیابی به افرادی خواهیم بود که شاغل دراین حرفه نیستند و سابقه ای هم دراین زمینه ندارند.

کارگردان فیلم " ایستگاه متروک " خاطرنشان کرد : اگر اخذ پروانه ساخت دریک تعامل مستمر با دست اندرکاران این حرفه رخ دهد دیگر اینگونه نخواهد شد که طی ده ماه گذشته ازمجموع حدود 90 پروانه ساخت 27 تای آنها به فیلم اولی ها داده شود این درحالی است که هیچگاه این موضوع مسبوق به سابقه نبوده است. به گفته رئیس سابق کانون کارگردانان سینما ؛وزارت ارشاد فاقد روحیه تعامل ومشارکت با خانه سینما است و خانه سینما نیز فاقد تدبیرو دور اندیشی است و همواره تلاش کرده همه چیزرا با داد و فریاد بدست آورد.

وی با تاکید براینکه بعید بنظرمی رسد با توجه به عملکرد خانه سینما و وزارت ارشاد درآینده نزدیک شاهد تعامل بین آنها باشیم ادامه داد : البته این موضوع تنها به معاونت سینمایی وقت مرتبط نمی شود و درزمان آقای جلوه نیز رفتارها به همین منوال بود اگر چه گروه قبلی بابعضی از سینماگران به صورت خصوصی مذاکرات داشتند اما هیچگاه این مذاکرات به صورت رسمی با خانه سینما برگزار نمی شد و بنده بعنوان رئیس کانون کارگردانان سینما ؛ آقای جعفری جلوه را فقط دوبار دیدم؛ یکبار آن زمانی بود که تازه وارد این حوزه(معاونت سینمایی)شده بود ودیگری هنگامی بود که از این حوزه رفت!

کارگردان فیلم " ریحانه " تاکید کرد : هیچگاه به صورت رسمی پیوند و اعتمادی بین معاونت سینمایی با خانه سینما وجود نداشته و درحال حاضرنیز همان مسیر طی می شود که دلیل این موضوع  پیوند قریب به اتفاق حلقه مشاوران قبلی معاونت سینمایی به مدیریت جدید است.

کارگردان فیلم " پرونده هاوانا " درعین حال اکثر موضع گیریهای خانه سینما را "غیر صنفی" دانست و از آنها به عنوان موضع گیریهای "حزبی" یاد کرد وگفت : هردوطرف راه غلطی را درپیش گرفتند که به جز زیان وضرر به جامعه سینمایی، نتیجه دیگری نخواهد داشت.
انتهای پیام/الف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.