شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳

مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال جامعه/ ۷

ابراهیمی فر: اگر هنرمند از رسالت واقعی خود تخطی کند دیگر شایسته نام هنرمند نیست/ در قبال جنایات غزه باید فیلم ساخت

سعید ابراهیمی فر

سینماپرس: سعید ابراهیمی فر کارگردان و بازیگر سینما د خصوص مسئولیت اجتماعی هنرمندان گفت:«اگر هنرمند از رسالتی که بر دوش دارد تخظی کند دیگر شایسته نام هنرمند نیست و به جرگه کاسبکارانی می پیوندد که تنها دغدغه شان کسب درآمد و ترقی اقتصادی است.»

ابراهیمی فر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:«هنر و هنرمند نمی تواند به دور از جامعه و تعهد و مسئولیت هایش باشد. شاید افراد مختلف جامعه امکان و ابزار این را نداشته باشند که به حالت آینه گون بازتاب دهنده وقایع و رخداد ها ی پیرامون خود باشند اما هنرمند این توان و ابزار را دارد و قاعدتا وظیفه وی نیز همین واکنش در مقابل تمام جریانات جامعه و مشکلات مردم و معضلات است.»

کارگردان فیلم «نار و نی» افزود:« نقش بسیار پررنگ هنرمندان را در همین قضایای مربوط به غزه شاهد بودیم قطعا مراسم ها و همایش ها و اهدای خون نمادین سینماگران بیش از اخبار و مقاله ها بر افکار عمومی اثر می گذارد و مردم به سمت این اخبار و دانستن درباره این تراژدی سوق می دهد.»

ابراهیمی فر اظهار داشت:«بنظرم از این کارها مهم تر و اثر گذارتر ساخت فیلم است .فیلم را مثال زدم چرا که خودم یک سینماگر هستم. همه از اثر گذاری فیلم و سینما بر دنیا آگاهیم اما این آگاهی صرف چه سودی دارد؟ دانش درباره اهمیت سینما زمانی به کار می آید که با تلاش برای ساخت فیلم های با ارزش توام شود. مسایل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و حتی مسایل بین المللی نظیر غزه یا گروهک هایی مانند داعش تنها با حرف و مقاله و خبر برای مردم افشا نمی شود بلکه باید از طریق جذابیت آفرینی که سینما دارد اقدام کنیم. آیا مسئولیت اجتماعی هنرمندان غیر از این است؟»

کارگردان فیلم «تک درخت ها» گفت:«من سه سال پیش فیلمی به اسم «پیوند» ساختم درباره کودکان غزه که سال گذشته در جشنواره اصفهان جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت و امروز بابت ساخت آن فیلم خیلی خوشحالم و امیدورام این روزها که شاید مسایل غزه هستیم این فیلم از تلویزیون پخش شود .این فیلم اثری بسیار احساسی و انسان دوستانه و تاثیر گذار است . داستان فیلم درباره کسانی است که نسبت به مسایل غزه و کمبودها و سختی های مردم آن دیار و کودکان مظلومش کاملا بی تفاوت هستند و سپس خودشان گرفتار مسایلی می شوند که به صورت ناخواسته به مسایل غزه پیوند می خورند و در نهایت با افراد آن منطقه احساس نزدیکی و همدردی می کنند.»

ابراهیمی فر گفت:«قطعا هنرمدان دوست دارند از این دست آثار بسازند و به تمام مسایل داخلی و بین المللی واکنش نشان دهند و اصلا ذات هنر و هنرمند و بزرگ ترین وظیفه اش نیز همین است. اما باید توجه داشته باشیم در این بین تنها خواست هنرمند کافی نیست و باید امکانات در اختیارمان گذاشته شود و شرایطش فراهم باشد

ابراهیمی در پایان این گفتگو اظهار داشت:«اهدای خون ، شرکت در نشست ها و مراسم ها و سخنرانی در مورد مسایل روز مفهوم تعهد هنرمندان در قبال جامعه و مسایل روز  را تکمیل نمی کند و ما به عنوان سینماگر باید از ابزارمان سینما نیز در جهت آگاه سازی استفاده کنیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.