دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

بدون اشاره مستقیم به حامیان مالی

جشن خانه سینما با اضافه شدن سه تندیس و در قالب چهار مراسم جداگانه شهریور ماه برگزار می‌شود

نشست خبری جشن خانه سینما

سینماپرس: اولین نشست خبری شانزدهمین جشن خانه سینما با حضور محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن خانه سینما و مازیار میری مدیر اجرایی جشن صبح امروز ۲۶ خردادماه در محل تالار سیف الله داد با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

براساس این گزارش،بزرگ‌نیا با ابراز خوشحالی از اینکه دبیری این جشن به او واگذار شده است، گفت: تفاوت اساسی جشن شانزدهم با جشن‌های قبلی خانه سینما در این است که با تصویب شورای سیاست‌گذاری فیلم‌های سه سال از ۹۰ تا ۹۲ داوری خواهند شد. طبیعتا با توجه به تعداد فیلم‌ها ممکن است مشکلاتی بوجود آید اما امیدوارم همکارانم کمک کنند تا بویژه در بخش نمایش فیلم‌ها برای داوران از این مشکلات بگذاریم.

وی افزود: باور من این است که جشن خانه سینما از نظر روانی و اجتماعی اثرگذار است و در این شرایط در وفاق و آشتی اهالی سینما نقش مهمی می‌تواند داشته باشد. این جشن صنفی است و با جشنواره فیلم فجر تفاوت دارد چراکه کمیته انتخاب ندارد و قضاوت درباره آثار توسط اعضای صنف انجام می شود، همکاران علاقه دارند تا فیلمشان در جشن خانه سینما دیده شود.

بزرگ نیا درباره اعتراض‌هایی مبنی بر اینکه چرا فیلم‌هایی که فقط پروانه ساخت دارند، داوری نمی‌شوند وجود داشت، عنوان کرد: با توجه به صحبت های حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی مبنی براینکه به برخی از این فیلم ها مجوز اکران دادند آنها مورد قضاوت قرار می گیرند و امیدواریم دیگر فیلم ها هم بتوانند مجوز دریافت کنند تا در جشن سال آینده مورد داوری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در برخی جشن‌ها اعتراض‌هایی درباره داوری‌ها مطرح می‌شد اما اگر امسال بخواهیم ساز و کار قضاوت آکادمی را پیش ببریم، داوری فیلم‌هایی که اکران شده‌اند اولین قدم آن است و بعد می‌توان روش داوری را به صورت آکادمی آن هم با توجه به سیاست‌گذاری خانه سینما از سال آینده پیش برد.

مازیار میری درباره رقابت فیلم «حوض نقاشی» به کارگردانی وی در جشن خانه سینما گفت: مانند جشن گذشته که فیلم سینمایی «سعادت آباد» به دلیل مدیر اجرایی بودنم کنار گذاشته شد در این دوره هم از دبیر محترم درخواست دارم تا رشته کارگردانی «حوض نقاشی» مورد داوری قرار نگیرد.

وی افزود: فیلمسازانی که به هر دلیل هنوز موفق به اکران عمومی فیلم‌شان نشده‌اند در صورت تمایل، ما این آمادگی را داریم که شرایط نمایش فیلم‌هایشان را برای اهالی سینما فراهم کنیم و از هفتم تیرماه هیات انتخاب بخش مستند شروع به کار می‌کند و بدین ترتیب مرحله اول بررسی فیلم‌های جشن شانزدهم خانه سینما آغاز خواهد شد و پس از آن هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه و انیمیشن کار خود را شروع می‌کنند تا در نهایت چهار جشن مستقل از جشن بزرگ سینمای ایران داشته باشیم.

میری درباره داوران و نحوه انتخاب آن‌ها گفت: فراخوان سه بخش فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند داده شده و فراخوان بخش انیمیشن هم ۳۱ خرداد منتشر خواهد شد،داوری فیلم‌های سینمایی همانند جشن‌ دوره‌های چهاردهم و پانزدهم به این ترتیب است که ۱۱ صنف دارای تندیس، داور‌های خود را (هر صنف پنج داور) معرفی کرده‌اند.

مدیر اجرایی جشن خانه سینما درباره معرفی برگزیدگان فیلم اولی یادآور شد: طبق نظر شورای سیاست‌گذاری سرگروه همه ۱۱ صنف دارای تندیس به همراه دو نماینده از انجمن دستیاران و برنامه‌ریزان مسوولیت انتخاب دو رشته بهترین فیلم و کارگردانی را بر عهده دارند که برگزیده آن‌ها توسط تمام صنوف اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اضافه شدن سه تندیس به جوایز این جشن گفت: تندیس‌های بخش عکس، پوستر و آنونس و تیزر هم در جشن امسال اهدا خواهند شد که توسط صنف جدید کانون طراحان و مدیران تبلیغاتی و کانون عکاسان معرفی می‌شوند.

میری با بیان اینکه برای جشن نهایی سه نفر جهت بزرگداشت توسط دبیر جشن انتخاب خواهند شد، خاطر نشان کرد: از هشتم شهریورماه به فاصله هر چهار روز یک جشن در بخش‌های کوتاه، مستند و انیمیشن برگزار می‌کنیم تا ۲۱ شهریورماه که جشن بزرگ سینمای ایران برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در حالی که بزرگ نیا درباره حامیان مالی این جشن توضیح شفافی نداد گفت: چند شرکت برای کمک مالی به برگزاری جشن به عنوان اسپانسر اعلام آمادگی کرده‌اند اما تا این لحظه شرکت خاصی انتخاب و معرفی نشده است.

همچنین اسامی داوران شانزدهیمن جشن خانه سینما در ادامه آمده است:

فیلمنامه‌نویسان: رضا مقصودی‌، بهمن زرین‌پور‌، سید سعید رحمانی،‌ مسعود احمدیان‌، سعید عقیقی‌.

بازیگران: هنگامه قاضیانی‌، مسعود رایگان‌، فرهاد اصلانی‌، همایون ارشادی‌، سروش صحت‌.

تدوینگران: ژیلا ایپکچی‌، معصومه شاه نظری‌، مصطفی خرقه پوش‌، احمد ضابطی جهرمی‌، شیرین وحیدی.

کارگردانان: سیامک شایقی،‌ بهرام توکلی‌، محسن امیر یوسفی‌، محمدعلی باشه آهنگر‌، حمید نعمت‌الله‌.

فیلمبرداران: محمود کلاری‌، همایون پای‌ور‌، علیرضا زرین دست‌، علی لقمانی‌، محمدرضا سکوت.

انجمن جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی‌، اکبر محمدی‌، عباس شوقی‌، ایمان کرمیان‌، حسن راستگو‌.

آهنگسازان‌: فریدون شهبازیان‌، آریا عظیمی‌نژاد‌، ناصر چشم آذر‌، مهدی بزرگمهر‌، بیتا بهشتیان‌.

چهره‌پرازان:سودابه خسروی‌، محمد قومی‌، عباس افشاریان‌، علی بهرامی فر‌، امیر ترابی‌.

صدابرداران: بهمن حیدری‌، سیدمازیار شیخ محبوبی‌، آرش قاسمی‌، ناصر انتظاری هروی‌، بهروز شهامت.

طراحان هنری: بهزاد آدینه‌زاده‌، ملک جهان خزاعی،‌ محسن شاه ابراهیمی‌، پروین صفری‌، عبدالحمید قدیریان.

انجمن جلوه‌های ویژه بصری: حسن ایزدی‌، بهزاد رجبی پور‌، امیر سحر خیز‌، بهنام خاکسار‌، امیررضا معتمدی‌.

برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان: فاطمه زیوری‌، کاوه سجاد حسینی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.