دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

مشکلات تولید انیمیشن در ایران/۱

کاویان‌راد: دولت از انیمیشن حمایت نمی‌کند/ نزدیک به ۸۰ درصد فیلم «جاذبه» کارهای انیمیشنی بود

کاویان راد*

کارگردان انیمیشن کشورمان گفت: وقتی فیلمی مثل "جاذبه" که گفته می شود هشتاد درصد آن بازیگر ندارد و در واقع بیشتر آن انیمیشن و جلوه های بصری است ساخته می شود پس جای انیمیشن در ایران بسیار خالی است زیرا دولت از آن حمایت نمی کند.

علیرضا کاویان راد کارگردان «رستم و اسفندیار» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: اصلی ترین مشکل تولید انیمیشن در ایران سرمایه است، در حال حاضر وقفه ای در انیمیشن اتفاق افتاده است و ما متوقف شده ایم اما اگر این برهه زمان را در نظر نگیریم بودجه های به کارگرفته برای انیمیشن متناسب با تولید نیست.

وی در ادامه افزود: در طول سال های گذشته بیشترین تمرکز تولید انیمیشن در بخش تلویزیون بوده است، شبکه های تلویزیون هم برای خوراک داخلی تولید می کنند و جایی برای بازار جهانی ندارند. این برای صنعتی به این قدرت خوب نیست.

این کارگردان انیمشن اضافه کرد: اگر ما می خواهیم در زمینه انیمیشن موفق باشیم باید بتوانیم با دنیا تبادل فرهنگی داشته باشیم یعنی علاوه براینکه به فروش انیمیشن فکر می کنیم به تأثیر گذاری آن چه از باب سرگرمی و چه به عنوان یک کالای فرهنگی توجه داشته باشیم و بتوانیم محصولاتمان را به عنوان یک کالا در معرض فروش بگذاریم چون برگشت سرمایه باید به انیمیشن تزریق بشود و باید بتواند خودش را بگرداند و تامین کند.

کارگردان انیمیشن «قصه های کهن» گفت: ما واقعا در زمینه انیمیشن قابلیت های کمی نداریم اما از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با جهان فاصله زیادی داریم. سینمای ما برای تولید انیمیشن نیروی کار دارد اما ابزار لازم را ندارد در نتیجه نمی تواند همراه با دنیای روز به پیش رود.

وی توضیح داد: وقتی فیلمی مثل جاذبه که گفته می شود هشتاد درصد آن بازیگر ندارد و در واقع بیشتر آن انیمیشن و جلوه های بصری است ساخته می شود پس جای انیمیشن در سینمای ما بسیار خالی است. چرا که انیمیشن فقط نقاشی نیست و در واقع هر چیزی که فریم به فریم ساخته شود و در فریم به فریم آن کارگردان دخیل باشد انیمیشن می گوییم.

کاویان راد تصریح کرد: ما نمی توانیم کارهای انیمیشن خودمان را با جهان مقایسه کنیم چون بودجه ای که صرف تولید انیمیشن در جهان می شود رقم های عجیب و غریبی است. مثلا یک میلیارد تومان صرف ساخت یک دقیقه انیمیشن می شود پس خیلی فاصله داریم.

این انیماتور گفت: موفقیت انیمیشن تهران ۱۵۰۰ نشان داد که ما می توانیم موفق باشیم اما باید روی این قضیه کار انجام داد به نظرم دولت باید از انیمیشن حمایت کند و بخشی از بودجه را به انیمیشن اختصاص بدهد.

کاویان راد اضافه کرد: در طول سال، بیش از صد اثر سینمایی زنده ساخته می شود و وزارت ارشاد کمک های مالی می کند که خیلی از این فیلم ها اصلا اکران نمی شوند. من می گویم حداقل به تولید سه انیمیشن کمک شود تا ما تجربه کنیم و ببینیم چه می کنیم چرا که تا تجربه نشود نمی توان رشد کرد و تجربه هم در سرمایه گذاری اتفاق می افتد.

 

وی در ادامه گفت: به نظرم تمام نیرویمان را باید برای تولید بگذاریم و لذا جشنواره ها باید در پی تولید برگزار شوند. پیش بینی من برای جشنواره پویانمایی امسال انیمیشن های بسیار اندکی است. ما در جشنواره دو بخش آرتیستیک و تجاری داریم که بدنه انیمیشن بخش تجاری است و اقتصاد انیمیشن به آنها می گردد.

وی توضیح داد: جشنواره پویانمایی نقش عمده ای در رشد انیمیشن ایران داشته است و اگر همچنان به راه خود ادامه دهد باید همه به تداوم آن کمک کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.