چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰

علت نگرانی رهبری از نگاه سینماگران

فرآورده: شورای انقلاب فرهنگی سال‌هاست خروجی ندارد/ نهادهای عریض وطویل فرهنگی به وظیفه خود عمل نکرده‌اند

مجتبی فرآورده

تهیه کننده «ملک سلیمان» با بیان اینکه فرهنگ جامعه ما بیمار است، گفت: سال هاست نقشه مهندسی فرهنگی کشور بدون خروجی در دستور کار شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد. شورای فرهنگ عمومی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، نهادهای عریض وطویل فرهنگی ، سازمان صدا وسیما و بسیاری دیگر از نهادها و افراد به وظیفه خود عمل نکرده اند.

در پی فرمایشات مقام معظم رهبری و نگرانی ایشان از وضعیت فرهنگی کشور، مجتبی فرآورده ، تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، اظهار داشت: اگر فکر کنیم نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ منحصر به زمان خاصی است، ظلم بزرگی در حق ایشان روا داشته‌ایم، ایشان سال‌های متمادی است که در این زمینه  تذکر می‌دهند.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم نگرانی ایشان را منحصر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بدانیم روا نیست. چرا که سال هاست نقشه مهندسی فرهنگی کشور بدون خروجی در دستور کار شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد. شورای فرهنگ عمومی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، نهادهای عریض وطویل فرهنگی ، سازمان صدا وسیما و بسیاری دیگر از نهادها و افراد به وظیفه خود عمل نکرده اند. 

تهیه کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در ادامه خاطرنشان کرد: رهبری در سال ۹۰ در جمع خبرگان فرمودند؛ "مسئولیت اصلی کمبود محتوای دینی در آثار هنری کشور متوجه روحانیت است". وقتی که مذهب و دین در آثارهنری و سینمایی ما کم رنگ است، این نشان از کم کاری وکم توجهی متولیان دین درکشور دارد. وقتی روحانیت که مرجع مسایل دینی در جامعه است به تبیین دین نپردازد و دراین زمینه کم کاری صورت گیرد چگونه می توان از یک هنرمند و فیلمساز انتظار داشت اثر دینی و قابل قبول تولید کند.

تهیه کننده «ترکش های صلح» در ادامه افزود: اگر هنرمند ما غذای فکری و فرهنگی لازم را نتواند از جامعه اهل فکرخود به دست نیاورد، به سراغ خانه همسایه می رود. در حال حاضر چه کسی خوراک فکری مناسب جامعه را تامین می کند؟ چرا باید پس از گذشت سی و پنج سال ازانقلاب شکوهمند اسلامی ، فاقد یک ساختار فرهنگی صحیح و سازنده باشیم؟ چه کسی باید در این جامعه فضای فکری و فرهنگی ایجاد کند؟

فرآورده در ادامه تصریح کرد: بزرگان روحانی ومتفکرین دینی ما باید به این مطالبه اساسی پاسخ دهند که راهبرد فرهنگی ما چیست؟ به کدام سو و با چه گرایشی تمایل داریم؟ مسیر حرکت دراین زمانه چیست؟ روش حرکت چگونه است ومحصول آن چه خواهد بود؟

وی  در ادامه توضیح داد: تمام معضلات موجود درحوزه فرهنگ بیانگر عدم نقشه راه وتفکر صحیح در جامعه است. جناح های سیاسی  به جای پرهیز از سیاسی کردن فرهنگ تا توانستند عرصه فرهنگ را سیاسی کردند و با نهادینه کردن فرهنگ مچ گیری ، حوزه فرهنگ را به رفتار خودشان آلوده کردند. جامعه ما نیازمند یک جریان بسیار قوی وقدرتمند فکری است تا بتواند به فرهنگ سمت و جهت دهد نه فرافکنی درموضوعات و حساب کشی از یکدیگر وقتی بزرگان و متفکرین ما به حاشیه سازی سرخوشند چه انتظاری از هنرمند داریم.

کارگردان «بهشت باران» در ادامه افزود: با توجه به وضعیت موجود فکری فرهنگی ، ما حتی پتانسیل های قوی تر از بخش های هنری را هم  از دست می دهیم، به طور مثال  شب های نیمه شعبان ، ماه مبارک رمضان، ماه محرم، اربعین درکربلا، روز اول سال نو درحرم امام رضا (ع) و بسیاری دیگر از این بنیه فرهنگی را به دلیل عدم راهبرد و رفتار متفرق از دست می دهیم. بهترین ماه و پرمحتواترین ماه ، ماه مبارک رمضان است اما تلویزیون ما کم محتواترین فیلم ها و سریال ها را دراین ماه پخش می کند.

این تهیه کننده در ادامه خاطرنشان کرد: این جامعه نیازمند یک تفکر و اندیشه فرهنگی بسیار قوی است تا بتوان از این شرایط ایستا و خمودگی نجات پیدا کرد.

مجتبی فرآورده در پایان این گفت وگو در مورد نامه آقای جنتی نیز، اظهار داشت: در هیچ مقطعی این نامه ها را نباید جدی گرفت چرا که  در بیست سال گذشته وزرا و افراد مختلف از این نامه نگاری ها زیاد انجام داده اند اما اتفاقی رخ نداده است ما باید فضای فرهنگی را از حالت ایستا و خمود خارج کنیم که نیازمند تبیین راهبرد و تفکر و اندیشه صحیح است لذا با صدور بیانیه راه به جایی نمی بریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.