جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹

اسلاملو: برای فیلمسازی در ایران جمله معروفى داریم؛ «یه کاریش بکن»!/ «شهابی از جنس نور» اولین فیلم درباره‌ تکفیری‌هاست

محمد رضا اسلاملو

محمدرضا اسلاملو با اشاره به این که در ایران یک جمله معروف در فیلمسازی وجود دارد که می گویند؛ «یه کاریش بکن» گفت: «شهابی از جنس نور» از جنگ ۳۳ روزه‌ لبنان آغاز می‌شود و البته بیشتر حالت سمبولیک دارد و اولین فیلم درباره‌ تکفیری‌هاست.

 به گزارش خبرنگار سینماپرس فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا اسلاملو که در لبنان جلو دوربین رفته بود با انجام آخرین مراحل فنی برای نمایش آماده شد.

اسلاملو در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از تجربیاتش در ساخت این فیلم گفت: در اواسط زمستان سال قبل به لبنان رفتیم و از جنوب کار فیلمبرداری خود را شروع کردیم. در حوالی شهر صور و در نزدیکی صیدا در منطقه ای که قلب خطر بود و فیلمبرداری آنجا واقعا ریسک داشت.مخصوصا زمانی که نزدیک به مرز رژیم صهیونیستی می شدیم، خیلی حساسیتشان زیاد می شد. آنقدر ماجرا برای ساخت این فیلم از سر گذراندیم که شاید اگر بخواهیم از پشت صحنه آن فیلم تهیه کنیم تبدیل به یک فیلم سینمایی بلند می شود.

اسلاملو اظهار داشت: برای تمامی تیم کار خارج از کشور یک تجربه نو بود البته من و فیلمبردار پروژه قاسمی قبلا خارج از کشور کار کرده بودیم. همه علاقه مند و کنجکاو بودند و علی رغم شرایط فوق العاده دشوار و ضعف بودجه ای که فیلم دچار آن بود بچه ها  کارشان را به خوبی انجام دادند. ما در یک هتل درجه پایین و با امکانات خیلی محدود بودیم ولی هیچ کس اعتراضی نمی کرد و همه پذیرفته بودیم که بودجه محدود است و باید با همان بودجه کار کنیم.

وی ادامه داد: تنها چیزی که مرا اذیت کرد این بود که به دلایل مشکلات و ضعف بودجه نتوانستم برخی از صحنه های فیلمنامه را فیلمبرداری کنم. به ما گفته بودند ۴۵ جلسه فیلمبرداری کنید و بعد باید به تهران برگردید و این محدودیت بزرگی برای ما محسوب می شد. ۴۵ جلسه فیلمبرداری کار تله فیلم است و باید از خیلی صحنه ها می گذشتیم که اگر اینگونه نمی شد کل فیلم از دست می رفت و خیلی از این دست فشار ها روی گروه بود.

 وی تصریح کرد: شاید ۴۵ روز برای یک فیلم معمولی خوب باشد ولی برای یک فیلمی مانند فیلمنامه من خیلی کم بود. ژانر فیلم جاده ای با آن تداراکاتی که ما لازم داشتیم برای ساختن «شهابی از جنس نور» امکانات مناسبی لازم داشت و بزرگترین هنری که ما به خرج دادیم این بود که فیلم را جمع کنیم. فرض بگیرید ما ۴۰ سیاهی لشکر لازم داشتیم و ۱۲ نفر به ما دادند. در ایران یک جمله معروف در فیلمسازی وجود دارد که می گویند؛ «یه کاریش بکن» و ما هم سعی کردیم کارمان را تحت  هر شرایطی  به درستی انجام دهیم.

 اسلاملو گفت: وقتی شما برای ۱۰۰ بروی اگر  به ۷۰ درصد هم برسی کارت قابل قبول است. فکر می کنم «شهابی از جنس نور» حدود ۷۰ درصد فیلم من راضی کرده است. همین فیلمی که ساختیم باید خدا را شکر کنیم. الان بخواهید به آن منطقه ای که ما برای فیلمبرداری رفتیم بروی و دوربین دست بگیری نمی توانی. همه چیز به هم ریخته است. ممکن است طعمه تروریست ها شوی و از سیدا که رد می شوی هر آن ممکن است جاده را بسته و همه را به رگبار ببندند! برای همین است که من می گویم همین چیزی که ما گرفتیم باید خدا را شکر کرد و در تدوین که بهمن داداشی انجام داد خوشبختانه توانستیم فیلم را در بیاوریم.

وی عنوان کرد: من چون روی ساختن فیلم مستند مسلط بودم و سینمای کلاسیک را خیلی بلد نبودم سعی کردم ساختار چیزی را که بلد هستم برای «شهابی از جنس نور» پیاده کنم. به هر حال این فیلم یک فیلم داستانگو است و برای اینکه بتوانیم این فیلم را برای مخاطب جذاب و موضوع را به صورت روان برای تماشاچیان فیلم بیان کنیم باید یک نگاه و لحن داستان گویانه داشته باشیم که تا ۷۰ درصد در این کار موفق بودیم.

 اسلاملو در پایان گفت: من همیشه دنبال این بودم که مخاطب بیاندیشد. من عاشق سینمای اندیشه هستم و امیدوار هستم که مخاطب بعد از دیدن فیلم بیاندیشد و کمترین چیز این است که مخاطب به فکر فرو رود. ما در فیلم «شهابی از جنس نور» خیلی از حرف ها را زده ایم و امیدواریم مخاطب را به اندیشیدن وادارد.

داستان این فیلم از جنگ ۳۳ روزه‌ لبنان آغاز می‌شود و این جنگ در فیلم به نوعی تداعی تقابل سپاه نور و ظلمت است و بیشتر حالت سمبولیک دارد. براساس گفته‌های کارگردان فیلم، «شهابی از جنس نور» اولین فیلم درباره‌ تکفیری‌هاست.

امین زندگانی به همراه جمعی از بازیگران لبنانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.