سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲

افسانه ماهیان به جای سیمین دانشور صحبت کرد

افسانه ماهیان،

سینما پرس – گروه هفت هنر/ افسانه ماهیان ضمن بیان اینکه در مستند خانه «جلال و سیمین» در نقش سیمین دانشور به صحبت کرده است، عنوان کرد: این مستند از نگاهی شاعرانه برخوردار است.

افسانه ماهیان بازیگر و کارگردان ضمن بیان اینکه در مستند «خانه سیمین و جلال آل احمد» به کارگردانی پریسا عشقی به عنوان صدا پیشه سیمین حضور یافته است در رابطه با این مستند به خبرنگار سینما پرس، عنوان کرد: این مستند به نامه های جلال و سیمین می پردازد، نامه هایی که از آشنایی آنها با یکدیگر تا ساخته شدن خانه مشترکشان حکایت می کند.

 

وی ادامه داد: سوژه این مستند و پرداختن به زندگی مشترک این زوج و همچنین خوش ساخت بودن فیلم از لحاظ نوع نگاه خاص و شاعرانه اش برای من جذابیت های لازم را جهت حضور در این مستند ایجاد کرد.

 

ماهیان در رابطه با ویژگی های نریشن در مستند «خانه سیمین و جلال» گفت: در این مستند ما به دنبال این نبودیم که جزئیات کامل صدای کاراکترهای سیمین و جلال را مانند لهجه، جنس صدا و... را شبیه سازی کنیم  بنابراین من در این مستند تقلید صدایی انجام ندادم اما در طول این مستند سعی کردم که حس و حال کلمات و در واقع احساسی که در بیان جملات وجود دارد را به خوبی منتقل کنم.

 

این بازیگر تصریح کرد: زاویه دید کارگردان، سوژه فیلم که به بنا کردن خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد می پردازد و چگونگی حفظ ان توسط این زوج و نگاه شاعرانه ی کارگردان به این سوژه برای من خیلی جذاب بود و حضور در این کار تجربه ای شیرین را برایم به وجود آورد.

 

ماهیان ضمن بیان اینکه در این مستند به مشکلاتی که در رابطه با نگهداری خانه سیمین و جلال پس از فوت آنها به وجود آمده است گفت: گویا سازمان میراث فرهنگی با وجود ثبت کردن این خانه هنوز هزینه ای را به وراث برای واگذاری کامل آن به میراث فرهنگی پرداخت نکرده است و این مسائلی است که خواهر و خواهر زاده سیمین دانشور نیز در این مستند به ان اشاره کرده اند، به هر حال به نظر من ما بزرگانی داریم که سرمایه فرهنگی کشور هستند و خانه آنها نیز می توانند با حفظ و نگهداری درست و اصولی به محفلی برای دوستداران آنها تبدیل شود و یا حتی رویداد های فرهنگی و آموزشی در این خانه ها صورت بگیرد اما متاسفانه اینها مسائلی است که در کشور ما به انها توجه نمی شود.

 

شایان ذکر است، مستند «خانه جلال و سیمین» به کارگردانی پریسا عشقی و به سفارش شبکه مستند سیما تولید شده است.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.