سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸

فرمانده‌ای که یک لات را به جبهه آورد مستند شد

شهید مهدی خندان

سینما پرس- گروه سینما/ محمد زارع از ساخت مستند هفت قسمتی «خانه آفتابی» با موضوع زندگی شهید مهدی خندان خبر داد.

محمد زارع فیلمساز؛ در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس با بیان اینکه در حال حاضر به ویرایش فیلمنامه مستند «خانه آفتابی» با موضوع زندگی شهید مهدی خندان می پردازد، در مورد این مستند بیان کرد: «خانه آفتابی» یک مستند هفت قسمتی در رابطه با زندگی شهید مهدی خندان است که پس از پایان مراحل فیلمنامه نویسی برای ساخت آن اقدام خواهیم کرد.

 

وی در رابطه با نحوه آشنایی خود با شهید مهدی خندان عنوان کرد: چند وقت پیش مستندی را با نام «پهلوان احمد» تولید کردیم که از شبکه یک سیما پخش شد، در جریان ساخت این مستند با شهید مهدی خندان که فرمانده احمد بیابانی بود آشنا شدیم، آشنایی شهید خندان با شهید بیابانی که فردی لات بود منجر به تغییر روحیات وی شده و او را از یک فرد لات به انسانی عارف و وارسته تبدیل می کند. از همین رو با توجه به شخصیت خاص شهید خندان تصمیم گرفتم که مستندی را نیز در رابطه با زندگی ایشان بسازم.

 

زارع در پاسخ به این پرسش که در این مستند زندگی شهید خندان چگونه معرفی خواهد شد، گفت: شهید خندان فرمانده جبهه غرب بودند، در جریان تحقیق از زندگی وی فهمیدیم که برای معرفی شهید خندان باید جبهه غرب را نیز معرفی کنم زیرا این جبهه با وجود حساسیت هایی که در زمان جنگ داشت به درستی معرفی نشده است و هرچه جلوتر می رفتیم تحقیقات در رابطه با این مکانی که شهید خندان فرمانده آن بودند برای ما جذاب تر می شد.

 

وی در رابطه با جبهه غرب و نقش شهید خندان در آنجا توضیح داد: جبهه غرب در آن زمان حساسیت زیادی داشت زیرا کسانی که در آنجا برای مبارزه حضور داشتند دقیقا نمی توانستند تشخیص بدهند که چه کسی دوست و چه کسی دشمن است و منافقین نیز در آنجا فعال بودند حتی افراد بومی آنجا نیز نسبت به رزمندگان و افرادی که در آنجا رفت و آمد می کردند اعتماد نداشتند زمانی که شهید خندان به این منطقه می رود یک جنگ عظیم فرهنگی را در این منطقه آغاز می کند که در نهایت با پیروزی در این جنگ مردم به سمت نیروهای خودی باز می گردند حتی برخی از کومولو ها نیز به وی ملحق می شوند.

 

زارع یکی از هدف های خود را از ساخت این مستند مخاطب قرار دادن مسئولان نامید و در این رابطه ادامه داد: یکی از اهداف من این است که در این مستند به جای مردم مسئولان را مخاطب خود قرار بدهم و بگویم که یک مسئول با ویژگی های پسندیده اخلاقی و درایت و کاردانی اش چگونه می تواند مردم را تحت تأثیر خود قرار بدهد.

 

این کارگردان در مورد سایر عوامل مستند «خانه آفتابی» اظهار داشت:  در پروسه زمانی که به نگارش فیلمنامه مشغول بودیم تقریبا گروه ثابتی را تشکیل دادیم که می توانم از این میان به احمد شیخ لویی(تصویر بردار)، پرویز رمضانی(صدا بردار) و ملکی(مدیر تولید) اشاره کنم.

 

زارع در مورد لوکیشن های این مستند خاطر نشان کرد: بخشی از لوکیشن در جبهه غرب، بخشی نیز در تهران و بخش دیگری نیز را لواسانات که محل زندگی شهید خندان بوده است، تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که این مستند در یکی از شبکه های سیما پخش خواهد شد و خیلی مایلم که پخش «خانه آفتابی» مصادف با ایام شهادت این بزرگوار باشد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.