دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱

شمقدری، در مراسم افتتاحیه جشنواره میلاد سرخ:

انتقال پیام عاشورا، وظیفه سینماست

شمقدری معاونت سینمایی در نشست بازی سازان رایانه ای

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استواری نظام اسلامی را بر پایه درک پیام عاشورا دانست و گفت: سینمای بهترین و مهمترین ابزار انتقال این پیام به تمام ملت های حقیقت جو و حقیقت طلب است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری سینمای ایران، آیین افتتاحیه نخستین دوره این جشنواره شب گذشته با حضور جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور شرفی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل، شفیع آقامحمدیان، مدیر مرکز گسترش سینمای تجربی، استاندار، فرماندار و جمعی از هنرمندان در سالن همایش مجتمع فرهنگی فدک برگزار شد.

در ابتدای مراسم، شرفی، مدیر کل اداره ارشاد استان اردبیل و دبیر نخستین جشنواره میلاد سرخ به عنوان میزبان برگزاری اولین دوره جشنواره سینمایی «میلاد سرخ» با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: خوشحالم که به مناسب این جشنواره میزبان هنرمندان و میهمانانی هستیم که عاشق اهل بیت(ع) و به خصوص سالار دشت کربلا، امام حسین(ع) و علمدارش، حضرت ابوالفضل(ع) هستند. امیدواریم با برگزاری این جشنواره سهم کوچکی در عرضه تبلیغ آیین مذهبی داشته باشیم و این توفیق میسر نمی شود، الا با کمک مسئولان استان که جای دارد از آنها تشکر کنم.

وی ادامه داد: این جشنواره در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکید این ایشان بر افزایش بصیرت دینی با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی گام برداشته و بر سعی نموده در این مهم و برای برخورداری از چارچوبی محکم، ایمن و قابل اتکا به صورت ریشه ای نگاهی به مکتب فکری و سیاسی معمار بزرگ انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) داشته باشد.

دبیر نخستین دوره جشنواره سینمایی «میلاد سرخ» با بیان اینکه استان اردبیل از دیرباز معدن تولید شخصیت های بزرگ بوده است عنوان کرد: این استان به سبب بهره مندی از این نعمت به خود می بالد و به شخصه امیدوارم بتوانیم با کمک هنرمندان، مسئولان دلسوز و اهالی قلم راهی را آغاز کنیم که طی آن جشنواره «میلاد سرخ» بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند و آرزو می کنم که این رویداد مهم سینمایی و مذهبی بتواند در این دیار تا همیشه به حیات خود اداممه دهد.

شرفی در پایان برگزاری این جشنواره را کمترین ادای دین به ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: این جشنواره و زمان برگزاری آن معطر به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) است و باید همگی ما سعی کنیم تا رویدادی را رقم بزنیم که متناسب با شان این بزرگواران باشد. چرای که حرمت به نان این بزرگان ضامن حفظ آبروی جشنواره است.

در ادامه مراسم، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خوشحالی و رضایتش از حضور در جشنواره ای که برای اهل بیت(ع) برگزاری می شود گفت: سنگ بنای برگزاری این جشنواره متناسب با اهداف انقلاب اسلامی و اهل بیت(ع) بنا نهاده شده است.


وی افزود: با نگاه به عاشورا در می یابیم که این رویداد شگرف در دوران حماسه عظیم خود دارای نکات فراوانی است که با دقت در آنها می توانیم راهکار رسیدن به سعادت در زندگی دنیا و عقبی را به دست آوریم و این سعادت نصیب افرادی می شود که شنونده واقعی پیام های عاشورا باشند.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین پیام عاشورا را آموزش عزت مندی، ظلم ستیزی و ذلت ناپذیری به مخاطبان عنوان کرد و یادآور شد: در متن این پیام آمده بود که برای سرافرازی در برابر خدای یگانه باید این آمادگی را داشته باشی که برای احقاق حق خود اگر لازم باشد ترسی از ریختن و گذشتن از خون خود و خانواده ات نداشته باشی.

معاون امور سینمایی انتقال پیام عاشورا را یکی از مهمترین ویژگی های برجسته عاشورا دانست و عنوان کرد: اگر پیام عاشورا منتقل نمی شد، عظمت آن نیز دیده نمی شد اما انتقال این پیام توسط حضرت زینب(س) توانست جریان بزرگی را در دنیا به وجود آورد. ما امروز در جمهوری اسلامی پیام ها و آرمان های بلندی را شاهد هستیم. نسلی که در انقلاب، دفاع مقدس حضور داشته و تا به امروز نیز جریان داشته اند نتیجه این پیام ها را به خوبی درک کرده بودند.

شمقدری سینما را مهمترین ابزار برای انتقال پیام نهضت حسینی معرفی کرد و افزود: باید بتوانیم از این ابزار به بهترین وجه برای انتقال پیام هایمان استفاده کنیم و معتقدم اگر تا به امروز از این بستر به درستی استفاده نشده و یا آسیب هایی در این راه وجود  دراد نباید ایراد آن را به گردن هنرمندان انداخت و باید مسئولان را به عنوان متولیان هنر سینما در کشور مورد مواخذه قرار داد. مسئولان باید متوجه این نکته باشند که در عصر حاضر لازم است به سینما بهای بیشتری داده شود اما متاسفانه باید اذعان کنیم که تا به امروز در این زمینه دچار ضعف هایی بودهایم.

این مدیر سینمایی با اشاره به وجود ظرفیت های بالا در کشور اظهار کرد: با وجود چنین پتانسل ها و نیروهای بالقوه موجود در کشور متاسفانه شاهد ضعف های زیادی هستیم و این ضعف ها در شهرستان ها نمایان تر و مشخص تر است. وظیفه ملی، میهنی و رسالت دینی ما است که با تمام توان برای ساخت این مرز و بوم مجاهدت کنیم و در این راه از هیچ گوششی فروگذار نباشیم.

شمقدری در پایان صحبت هایش گفت: نباید نگران تزریق سرمایه های بیشتر در سینما بود، چرا که پیام انقلاب که امروز تبلور انتقال آن را در خیزش های منطقه خاورمیانه شاهد هستیم نمونه بارزی است از انتقال جریان ساز باورهای دینی و ملی ملتی که خود را عاشق اهل بیت(ع) می داند و امیدوارم ین رویداد سینمایی و مذهبی آغازی باشد برای شوع یک تحول بزرگ در عرصه سینمای دینی کشورمان.

در ادامه این مراسم و در بخش تجلیل از هنرمندان عرصه سینمای دینی و ملی کشور ابتدا از خانم عبدالحسین زاده، همسر زنده یاد ملاقلی پور دعوت به عمل آمد تا تندیس و لوح سپاس این هنرمند فقید استان اردبیل را دریافت کند. سپس فریبرز صالح، به عنوان اولین کارگردانی که در کشور در دوران بعد از انقلاب فیلمی با رونمایه مذهبی را ساخت مورد تقدیر قرار گرفت.

کارگردان فیلم "سفیر" بعد از دریافت تندیس جشنوراه گفت: عادت به سخنرانی آن هم روی صحنه و پشت میکروفن ندارم اما از حضور این همه جوان سینماگر که به هنر مذهبی عشق می ورزند شگفت زده شدم و از همین جا برای موفقیت تمامی آنها دعا می کنم.

علیرضا شجاع نوری دیگر هنرمندی بود که مورد تقدیر گرفت. وی پیش از دریافت تندیس و لوح سپاس خطاب به هنرمندان و حاضران در سالن گفت: خوشحالم که «میلاد سرخ» این افتخار را نصیب من کرد که برای اولین بار به استان اردبیل سفر کنم اما در این سفر با دیدن این جوانان هنرمند و پرشور ایمان آوردم که با اتکا به نیروی این هنرمندان جوان می توان مطمئن بود که با تداوم این جشنواره در آینده شاهد شکل جدیدی از برگزاری جشنواره های سینمایی با موضوعی مذبی هستیم و همچنین آرزو می کنم با حمایت از این جوانان شاهد شکوفایی سینمای دینی در کشور باشیم.

دیگر هنرمند سینما که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت، فرهاد قائمیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود. این هنرمند نیز در سخنان کوتاهی گفت: از اینکه اردبیلی هستم و در شهر خودم مورد تقدیر قرار می گیرم واقعا خوشحالم و این بزرگترین افتخاری است که نصیب من شده است. تشویق همشهریان باعث شده که همواره از خداوند تقاضا کنم که نیرویی که به من هدیه داده را در بهترین شکل ممکن برای هنر سرزمینم مصرف کنم.

وی همچنین با اشاره به تقدیر از زنده یاد ملاقلی پور خطاب به همسر این کارگردان فقید و جمع حاضر گفت: من تا زنده هستم و به هر مناسبتی که پیش آید از استاد ملاقلی پور به پاس اعتماد و تاثیری که در زندگی هنری من داشت سپاسگذاری خواهم کرد. آقا رسول همواره برای سینماگران با لبخندهای شیرینش و با انرژی بالایش در راه ساخت آثاری که سینمای ایران را با دیدگاه جدیدی روبه رو ساخت مورد احترام بوده و نامش تا ابد ر هنر این کشور خواهد درخشید.

انتهای پیام/ خ / ا.ک/ ع ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.