سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱

موسیقی هرمزگان از مارکوپولو تا امروز در جشنواره نواحی

موسیقی استان خوزستان

گروه رزیف قطعاتی در قالب موسیقی‌های آیینی و مقامی و کار استان هرمزگان را که در شهرهای بندرلنگه، جزیره هرمز، قشم، بندرعباس و میناب رواج دارد در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی اجرا می کند.


به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، حسن رونده سرپرست گروه رِزیف از استان هرمزگان که در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی شرکت دارد، با بیان این مطلب در توضیح قطعاتی که قرار است در جشنواره اجرا کنند گفت: قطعات در قالب رِزیف، لِیوا، ثَمْره، یامال و قصه‌های بومی- محلی است که توسط استادان منطقه اجرا خواهند شد.

سرپرست گروه رزیف ادامه داد: قطعاتی که ما اجرا می‌کنیم در قالب قصه‌ها و روایت‌های دریا، موسیقی دریا و موسیقی جمع‌آوری محصول و صید و صیادی است. مثلاً موسیقی رزیف شرح اتفاقات سفر دریایی برای ملوان‌ها است که از زمان کشیدن لنگر و بادبان آغاز می‌شود و بازگشت به مبدأ ادامه دارد.

به گفته رونده، ملوان‌ها این موسیقی را در قالب موسیقی کار اجرا می‌کردند که خود شامل چندین بخش است. مثلاً در بخشی از سفر برای در امان ماندن از شر طوفان و باران ذکر حضرت رسول می‌خواندند.

رونده همچنین درباره پیشینه این موسیقی ادامه داد: از زمانی که دریانوردی ایجاد شده این نوع موسیقی هم آغاز شده است. به عبارت دیگر قدمت این موسیقی به قدمت خلیج‌فارس باز می‌گردد. از حدود 1000 سال پیش که ساکنان بندر کنگ و بندر مروارید(بندر لنگه فعلی یا گوگانا) و خود جزیره هرمز، جریره قشم از طریق دریا تجارت پارچه و ادویه می‌کردند، این موسیقی کاربرد داشته است. اسناد نشان می‌دهد که مارکوپولو نیز برای تجارت به جزیره هرمز آمده بود.

سرپرست گروه رزیف با بیان اینکه موسیقی هرمزگان نوعی نمایشی موسیقایی است، افزود: سازهایی که در این منطقه استفاده می‌شوند شامل نی‌جفتی، عود، دهل، تنبوره (از آلات موسیقی زار نوبان که شبیه چنگ است)، سرنای هفت‌پنجه، حلبی، کَسِر و . . . است که از همه آنها در اجرای جشنواره استفاده خواهیم کرد.

این در حالی است که گروه رزیف 30 نفر عضو دارد که حسن رونده سرپرستی آنها را به عهده دارد.

هفتمین جشنواره موسیقی نواحی از 24 تا 28 اردیبهشت ماه سال جاری در تهران و کرمان برگزار می شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.