یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب:

در «حوزه هنری» یک تغییر جهتی را به تدریج شاهدیم/ از «هنر فاین‌آرت» به سمت «هنر کاربردی» و طراحی پیش می‌رویم

اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامـــی

سینماپرس: طراح گرافیک، مدیر هنری و خوشنویس و چهره سال هنر انقلاب سال ۱۴۰۲ گفت: تولیدات و محصولات فرهنگی علاوه بر نمایش در گالری و نمایشگاه باید بتواند در زندگی مردم نمود داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نجابتی در گفت‌وگو با ایرنا درباره شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار داشت: جهش تولید با مشارکت مردم به شرطی موثر خواهد بود که در حد شعار باقی نماند؛ یعنی بیشتر این‌گونه است، اتفاقا حضرت آقا هم اشاره فرمودند که در همین حد نگاه نداریم. به نظرم باید در ابعاد مختلف و کارگاه‌های هنری به آن به لحاظ محتوایی پرداخته و تولید اثر شود. در این صورت است که می‌توانیم با زبان هنر در فضای بین‌الملل و حتی فضای داخلی تاثیرگذار باشیم و در قالب هنر است که می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی افزود: آنچه شاهد هستیم بیشتر پرداختن به نوشتار شعر است و در حد طراحی یک عبارت باقی می‌ماند و دستکم من شاهد پیوست‌های آن نبودم، این اتفاق باید بیفتد، دستکم در یکی از کارگاه‌ها دنبال آن بودیم که به بحث مصرف پرداختیم و تولیدات و محصولات مختلفی داشتیم که در زندگی مردم حتی بتواند نمود داشته باشد و نه فقط این که در گالری و نمایشگاه اکران شود.

در آموزش رایگان تا بشاگرد هم رفتیم

مدیرمسئول کانون هنر شیعی درباره عدالت فرهنگی و ترویج آموزش رایگان نیز گفت: در بحث آموزش سعی‌مان بر این بوده که بر مراکز استان‌ها و حتی تهران متمرکز نباشیم؛ یعنی تمام هدف‌مان این بوده است. حتی تلاش نکردیم از مناطق دور و کم برخوردار به سمت تهران بکشانیم و آموزش دهیم. در قالب برگزاری رویداد و کارگاه، فضای آموزش را به دورترین مناطق کشور و حتی بشاگرد بردیم.

وی افزود: در این زمینه هم از حمایت‌های دولتی بهره‌مند بودیم. طبیعی است که برای برگزاری چنین رویدادی، تلاش کردیم هزنیه‌هایش را با دستگاه های دولتی حل و فصل کنیم. این اتفاقی است که توانستیم انجام دهیم و رقم خورده است.

به سمت هنر کاربردی پیش می‌رویم

نجابتی همچنین گفت: سعی داریم با موسسه نام که از توابع حوزه هنری است کارهای زیبایی را در بخش طراحی رقم بزنیم؛ تصورم این است که در حوزه هنری یک تغییر جهتی را به تدریج شاهدیم که از هنر فاین‌آرت به سمت هنر کاربردی و طراحی پیش می رویم که در این موسسه اتفاق‌های خوبی در حال افتادن است. با چند محصول، کار شروع شده و برنامه‌های جذابی هم تدارک دیده شده که به‌موقع از آنها رونمایی می‌شود.

آئین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲، چهارشنبه شب -۲۹ فروردین- با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس حوزه هنری در پردیس مرکزی حوزه برگزار و مسعود نجابتی به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در این رویداد معرفی شد.

مسعود نجابتی (متولد سال ۱۳۴۶) طراح گرافیک، مدیر هنری و خوشنویس معاصر ایرانی است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به‌خصوص گرافیک نشر با تاکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است.

گزیده آثار گرافیک او در دو کتاب با عنوان «طراحان گرافیک معاصر ایران» توسط انتشارات یساولی در سال ۱۳۸۳ و «گزیده آثار گرافیک مسعود نجابتی» توسط موسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر در سال ۱۳۸۶ منتشر شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.