جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

دبیر بخش مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» وعده داد؛

مجسمه‌های برگزیده «جشنواره فجر» به سطح شهر تهران می‌آیند

مجسمه های شهری

سینماپرس: نادر قشقایی، دبیر بخش مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امکان اجرا و نصب آثار برگزیده این دوره از جشنواره در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، پانزده دوره‌ای است که جشنواره هنرهای تجسمی فجر به رغم فراز و نشیب‌های گوناگون به مسیر خود ادامه داده و امسال به شانزدهمین ایستگاه خود رسیده است. این جشنواره در سال‌های اخیر تغییرات و سیاست‌های مختلفی را به خود دیده است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. ازجمله تغییراتی که در جشنواره امسال شاهد آن هستیم، استقلال دوباره رشته مجسمه‌سازی است؛ رشته‌ای که سال گذشته ذیل بخش حجم تعریف شده بود اما امسال دوباره صاحب هویتی مستقل در جشنواره شده است.

دبیری بخش مجسمه‌سازی جشنواره امسال را نادر قشقایی بر عهده دارد؛ هنرمند مجسمه‌سازی که افزون بر دبیری این بخش، در شورای سیاستگذاری جشنواره شانزدهم هم عضویت دارد.

در ادامه، گفت‌وگوی تسنیم را با نادر قشقایی، دبیر بخش مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌خوانیم که با موضوع کم و کیف برگزاری این رویداد هنری صورت گرفته است.

در دوره پانزدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر، «مجسمه‌سازی» با دو رشته دیگر ادغام و ذیل بخش «حجم» در جشنواره حاضر شده بود؛ استقلال دوباره بخش مجسمه‌سازی در دوره شانزدهم اولاً به چه دلیل انجام شد و ثانیا چه فرصت‌هایی را برای هنرمندان این رشته مهیا می‌کند؟

قشقایی: یکی از مشکلاتی که در جشنواره سال گذشته با آن دست به گریبان بودیم، این بود که نمی‌توانستیم در ایده‌پردازی بخش حجم، بین سفال ‌و سرامیک و مجسمه‌سازی مرزبندی‌ها را رعایت کنیم. مسائل فنی مجسمه‌سازی با سفال ‌و سرامیک بسیار متفاوت است و نگاهی که به ایده‌پردازی بخش مجسمه‌سازی وجود دارد، مسلما با لعاب، سرامیک و... تفاوت دارد. به همین خاطر در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخشی مجزا برای این رشته هنری در نظر گرفته شد تا تفاوت‌ها در بعد اجرایی لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.

به نظر شما آثار ارائه‌شده در بخش مجسمه‌سازی جشنواره شانزدهم امکان اجرا در سطح شهر را خواهند داشت؟ اساسا چقدر نسبت به این مهم اهتمام وجود دارد؟

قشقایی: بله، در این زمینه گفت‌وگوهایی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت گرفته است. آن دسته از آثاری که شاخصه‌های لازم برای اجرای شهری را داشته باشند، انتخاب می‌شوند و بودجه و سهمیه‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت آثار هنرمندان حاضر در جشنواره بهره‌مند شویم و هنر آنها در سطح شهر متجلی شود.

با توجه به اینکه شما عضو شورای سیاستگذاری جشنواره امسال هم هستید، برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی رشته‌های هنری چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

قشقایی: در جشنواره شانزدهم نگاه تخصصی ویژه‌ای به دانشجویان رشته‌های هنری مختلف ازجمله رشته‌هایی که ذیل هنرهای تجسمی جای می‌گیرند، وجود دارد. سعی‌مان بر آن است که امتیازات بیشتری به حضور دانشجویان در جشنواره امسال اختصاص یابد و امکانی فراهم شود تا مجموعه‌های مختلف هنری بتوانند به واسطه حضور دانشجویان در جشنواره با آنها ارتباط برقرار و از ظرفیت‌هایشان استفاده کنند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که کارایی جشنواره و همینطور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی بسیار موثرتر باشد.

پیش‌بینی می‌کنید نقطه قوت جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبلی چه باشد؟

قشقایی: به همت آقایان عبدالحسینی (دبیرکل جشنواره شانزدهم) و خراسانی‌زاده (رئیس شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره) بخش‌ها و اتفاقات تازه‌ای در نظر گرفته شده است و تاکنون توانسته‌ایم حمایت‌های خوبی را برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره جلب کنیم. در مجموع، ساختار جشنواره شانزدهم را نسبت به دوره‌های قبلی ساختار منسجم و کاراتری می‌بینم و امیدوارم در ادامه نیز اتفاقات خوبی رخ دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.