پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳

کارگردان «سایه سلطان» در گفتگوی با «سینماپرس» مطرح کرد:

عرضه فیلم‌های کوتاه ایرانی مهم‌ترین رسالتی است که نیاز به توجه جدی دارد

هادی شریعتی

سینماپرس: هادی شریعتی، درباره مستند «سایه سلطان» گفت: این فیلم یک کار مستند تاریخی درباره قلعه قمشلو است که توسط ظل‌السلطان در منطقه شکارگاه قمشلو ساخته است.

هادی شریعتی کارگردان فیلم کوتاه مستند «سایه سلطان» راه‌یافته به بخش مستند چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من کار فیلمسازی را حدود ۱۹ سال پیش با انجمن سینمای جوان در دفتر نجف‌آباد اصفهان شروع کردم؛ ابتدا کار را با ساخت فیلم کوتاه شروع و سپس فیلم بلند و سریال تولید کردم و مدت زیادی در بخش داستانی فعالیت داشتم و اخیراً مدتی است که مستندسازی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنم.

او که تجارب زیادی در حوزه فیلمسازی و در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی حضور داشته است، عنوان کرد: «لباسی برای خدمت» و «در میان امواج» دو تجربه من در عرصه فیلمسازی بلند است. همچنین «سارا» مستند بلندی است که در فستیوال‌های مختلف خارجی شرکت و چند جایزه دریافت کرده است.

این فیلمساز به ارزیابی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران پرداخت و گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل پیوستگی در برگزاری، جدی‌ترین جریان فیلمسازی در کشورمان بوده است چراکه در سالیان گذشته جشنواره‌های زیادی وجود داشته است که ادامه نیافته اند درحالی که جشنواره فیلم کوتاه تهران این پیوستگی را حفظ کرده است. همواره جوانان علاقه‌مندان به سینما به انجمن سینمای جوانان ایران راه پیدا کرده‌ و آموزش دیده‌اند و در جشنواره نیز حضور فعال داشته‌اند.

شریعتی پیوستگی برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را عامل بالندگی آن دانست و گفت: اگر بخواهیم یک بررسی داشته باشیم خواهیم دریافت که بیش از ۸۰ درصد بدنه سینمای ایران از دل جشنواره فیلم کوتاه تهران به سینمای بلند معرفی شده اند. جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های گذشته و طی روند ۴۰ ساله، هرکاری را که باید یک جشنواره معتبر انجام می‌داد، انجام داده است.

این فیلمساز پخش بین‌المللی آثار برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران را مهم دانست و با بیان اینکه در این زمینه همچنان خلاء وجود دارد، تصریح کرد: با اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران چند سالی است اسکار کوالیفاید شده و این اتفاق بی نظیری برای سینمای ایران بوده اما ما همچنان جای یک جریان پخش فیلم که پیگیر نمایش و حضور مستمر آثار فیلمسازان کوتاه در جشنواره‌های معتبر جهانی باشد را نداریم. این اتفاق در دیگر جشنواره‌های ایرانی وجود دارد که نیازمند به افراد متخصص است. عرضه فیلم‌های کوتاه ایرانی مهم‌ترین رسالتی است که به‌نظر نیاز به توجه جدی دارد. البته اخیرا انجمن سینمای جوانان ایران به این مهم توجه کرده است.

او درباره فیلم «سایه سلطان» که به بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران راه‌یافته است، گفت: این فیلم یک مستند تاریخی درباره قلعه قمشلو است که توسط ظل‌السلطان در منطقه شکارگاه قمشلو ساخته شده است؛ این مکان، اولین منطقه حفاظت شده دنیاست که در حوالی نجف‌آباد قرار دارد. ظل‌السلطان طبق اسناد تاریخی بیشترین ضربه را به محیط زیست ایران و گونه‌های حیوانی وارد کرده است که بخشی از آن مثل ببرمازندران منقرض شده‌اند. این فیلم با رویکردی به بررسی و واکاوی این شخصیت می‌پردازد.

شریعتی ادامه داد: من یک فیلم سینمایی درحال نگارش دارم که اولین فیلم بلند من خواهد بود و وقتی برای تحقیق کار به منطقه قمشلو رفتم خیلی اتفاقی با جریاناتی روبرو شدم که حس کردم باید یک مستند کوتاه تاثیرگذار تولید کنم به همین خاطر دغدغه این فیلم زیست محیطی است.

کارگردان «سایه سلطان» در پاسخ به اینکه رویکرد جشنواره در بومی‌گرایی ژانر چقدر در سینمای مستند قابل پرداخت است، گفت: برای اعمال چنین رویکردی باید از متخصصان هم بهره‌ بگیریم و برای مثال از فیلمسازانی در هیات انتخاب استفاده کنیم که در زمینه اقلیم شناسی و بوم شناسی تخصص و شناخت دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.