سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

کار فرهنگی زودبازده نیست/در مطالب فرهنگی اولویت بندی کنید که در فرصت کم امکان تحقق آنها باشد

آقاتهرانی

سینماپرس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست فرهنگی ما توجه به داشته‌های خودمان است وگرنه در اروپا و آمریکا خبری نیست.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در چهارمین روز از نخستین اجلاس رایزنان منطقه‌ای ایران در کشورهای همسایه افزود: به امید اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نباید نشست. بهترین راه برای تحقق اهداف هم کشورهای همسایه است.

وی تاکید کرد: برخی چیزها مانند ولایت ریشه‌ای‌اند. اصول را باید جدی بگیرید. او که زیر چتر امام حسین است و کسی که مقابل اباعبدالله می‌ایستد متفاوت از هم هستند.

آقاتهرانی همچنین با اشاره به اقدام اخیر جبهه مقاومت اظهار داشت: در ۷۰، ۸۰ سال اخیر چنین اقدامی بی‌سابقه بود و این ساختمان پوشالی و تارهای شیطانی دریده شد. امید است مردم مقاومت کنند و بهتر خود را مقابل شیطان نشان دهند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که بتواند حرف آخر را بزند اسلام است. هر جا هر مساله‌ای را نظام با اباعبدالله پیوند زد ماندگاری پیدا کرد.

آقاتهرانی همچنین با تاکید بر تحقق وظیفه دینی و انقلابی گفت: کار فرهنگی زودبازده نیست ولی می شود کار کرد که دولت سیزدهم نیز بر این مساله تاکید دارد.

وی خطاب به رایزنان فرهنگی تاکید کرد: در مطالب فرهنگی هم اولویت بندی کنید که در فرصت کم امکان تحقق آنها باشد.

راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی فرهنگی

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی پور نیز گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس همیشه همراهی کرده و سازمان همچنان نیازمند این حمایت هاست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: نیازمند یک سری الزامات قانونی هستیم تا قرارگاه فرهنگی مد نظر رهبر انقلاب را ایجاد کنیم.

ایمانی‌پور گفت: از ۷۰ دستگاه خارج از کشور که کار فرهنگی می کنند انتظار داریم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را حمایت کنند.

وی گفت: یک سال در میان، اجلاس منطقه‌ای داریم که به دلیل اهمیتی که دارد این دوره به کشورهای منطقه اختصاص یافته است.

ایمانی پور همچنین با اشاره به ورود زمینی حماس به سرزمین‌های اشغالی گفت: اتفاقی که در فلسطین افتاد معجزه ای بود امید است منجر به آزادی قدس شریف شود.

هویت ما در گرو فرهنگ است

غلامرضا منتظری گفت: ‌هویت ما در گرو فرهنگ است. به جهت نقش فرهنگ است که پیامبر اکرم معجزه جاودانش را یعنی کتاب ارائه کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر هر کشوری مزیت نسبی خود را بشناسد و آن را قدر بداند در صدر می‌نشیند آنچه ما را از دیگران متمایز می‌سازد فرهنگ است و رایزنان فرهنگی افسران قرارگاه فرهنگی هستند.

منتظری گفت: وزارت امور خارجه، جامعه المصطفی و هر نهادی که می‌خواهد فعالیت فرهنگی داشته باشد باید از مرجعیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استفاده کند.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی گفت: خیلی از گره‌ها با دیپلماسی عمومی باز نمی‌شود اما این گره‌ها در دیپلماسی فرهنگی گشوده می‌شوند.

منتظری خاطرنشان کرد: رایزنی‌های ما در ۱۰ سال پیش در تراز نبودند. گفت و گوهای روزمره داشتند. باید قابلیت ارزیابی پیدا کنند.

وی با اشاره به اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه اظهار داشت: نقش‌آفرینی موثر رایزنی برای تحقق چشم‌انداز است. باید از این مدل اجلاس‌ها استقبال کرد

منتظری در عین حال با تاکید بر ضرورت نیازسنجی قبل از تلاش، اظهار داشت: اگر غذای روحی مخاطب در خارج از کشور کشش نداشته باشد تلاش های ما جواب نمی‌دهد.

وی گفت: خیلی از همکاران ما تصویر روشنی از جهد و تلاش شما ندارند. باید بتوان در حوزه کشورهای همسایه هفته های فرهنگی را برگزار کرد. مدتی است این هفته‌ها کم فروغ شده است. باید پیوند فرهنگی با کشورها را توسعه دهیم.

ایران در منطقه و جهان تاثیرگذار است

زهره سادات لاجوردی هم گفت: ما امروز در شرایطی هستیم که نقش ایران در منطقه و جهان تاثیرگذار است و در امپراتوری رسانه که تبلیغات زیادی علیه ایران شروع کرده‌اند و امروز به اوج رسیده یکی از موارد اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشان دادن چهره واقعی اسلام و انقلاب و جلوگیری از اسلام هراسی و ایران هراسی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: شاهد اسلام هراسی و ایران هراسی در غالب بسیاری از کشورهای اروپایی هستیم لازم است در این زمینه تلاش خود را بکنیم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید در تبلیغ مبانی فکری همت بگمارد.

سادات‌لاجوردی افزود: خیلی از مردم با این مفاهیم آشنا نیستند و یا به گونه‌ای دیگر به گوششان رسیده است. باید از اقدام‌های کلیشه‌ای پرهیز کرد. سعی ما بر این باشد که با ارتباط های بیشتری که با سازمان خواهیم داشت به کمک هم اقدام های موثری را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید سعی ما بر این باشد که در این روزهای سرنوشت ساز که مردم غزه پای کار آمدند، این روشنگری‌ها می تواند موثر باشد.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.