پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران:

برخی از دوستان فیلمساز ما «فیلمسازی» را بیش از حد آسان گرفته بودند

مریم بحرالعلومی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی قطع فوری

سینماپرس: عضو هیات انتخاب فیلم‌های داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بیان این‌که هیچ دخالتی در کار هیات انتخاب در کار نبود، گفت: با توجه به فیلم‌هایی که دیدم باید بگویم جشنواره فیلم کوتاه تهران، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود را در دوره ۴۰ تجربه خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، مریم بحرالعلومی درباره ارزیابی خود از آثار متقاضی حضور در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: ما در سال‌های اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در سینمای کوتاه ایران بوده‌ایم. آثاری در سینمای کوتاه داشته‌ایم که بسیار پیشرو بوده‌ و در عرصه بین‌المللی هم حرف‌های بسیاری برای مطرح کردن داشته‌اند. سینمای کوتاه ایران در این سال‌ها هم‌گام با سینمای حرفه‌ای، پیش آمده است و این جریان هرساله نویدبخش معرفی فیلمسازان جوان و جویای پیشرفت بوده است.


جشنواره فیلم کوتاه تهران، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود را تجربه می‌کندوی افزود: باتوجه به اینکه امسال برای اولین بار به‌عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران، امکان رصد جدی‌تر فیلم‌های کوتاه داستانی یک سال گذشته را به‌دست آوردم، می‌توانم نگاه‌ جامع‌تری نسبت به وضعیت امروز سینمای کوتاه داشته باشم. من خودم تجربه ساخت فیلم کوتاه را تا پیش از ورود به سینمای بلند داشته و در حوزه پخش فیلم کوتاه هم فعالیت‌هایی داشته‌ام. با این سابقه می‌گویم که جشنواره فیلم کوتاه تهران، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود را تجربه می‌کند.

این کارگردان گفت: امسال شاهد حضور آثاری در هیأت انتخاب بودیم که کار ما را برای انتخاب بسیار سخت می‌کرد. آثار خوب و استانداردی که در حوزه‌های مختلف دغدغه‌مند بودند و نگاه‌های ویژه‌ای داشتند؛ چه در میان فیلمسازان تهرانی و چه در میان فیلمسازان شهرستان‌ها که گاهی آثارشان برای من بسیاربسیار حیرت‌انگیز و امیدوارکننده بود.

بحرالعلومی درباره تنوع موضوعات در سینمای کوتاه داستانی هم توضیح داد: تنوع موضوعات بسیار زیاد بود. این درست است که سینمای اجتماعی به دلیل مسائل روز، همواره موردتوجه فیلمسازان بوده و هست. کمااینکه امسال هم توجه ویژه‌ای به موضوعات اجتماعی را شاهد بودیم، اما فیلم‌های بسیار خوبی با نگاه بومی در میان آثار استان‌ها داشتیم که موضوعات و ایده‌های بسیار تازه و نابی داشتند. تنوع در این زمینه واقعا خیره‌کننده بود.

زنان فیلمساز در حوزه سینمای کوتاه، حضور پررنگی داشتند

وی افزود: نکته مهمتر اینکه زنان فیلمساز در حوزه سینمای کوتاه، حضور پررنگی داشتند و این شاید برای من به‌عنوان یک فیلمساز زن، اتفاقی دوست‌داشتنی بود. این حضور نویدبخش آتیه‌ای روشن برای زنان سینماگر ما می‌تواند باشد.

برخی از فیلم‌هایی که انتخاب نشدند، حتی ایده‌های خوبی هم داشتند اما آنقدر در اجرا گرفتار نگاه آسان‌گیر سازندگانشان شده بودند که از نظر فنی، نتوانسته بودند استاندارد یک فیلم کوتاه خوب را به دست آورنداین کارگردان درباره اشتباهات متواتر در فیلم‌های کوتاه داستانی هم گفت: نکته‌ای که به‌نظرم بسیار مهم است این است که برخی از دوستان فیلمساز ما، فیلمسازی را بیش از حد آسان گرفته بودند. درست است که ما با نگاه آلترناتیو می‌توانیم با ورود به سینمای تجربی پرداخت آسان‌تری به فیلمسازی داشته باشیم اما اگر بخواهیم در اجرا هم همین اندازه همه چیز را آسان بگیریم، تبدیل به آسیب می‌شود. این یکی از پرتکرارترین اشتباهات در میان آثاری بود که در همان مراحل اولیه از فرآیند انتخاب کنار گذاشته شدند.

وی افزود: برخی از فیلم‌هایی که انتخاب نشدند، حتی ایده‌های خوبی هم داشتند اما آنقدر در اجرا گرفتار نگاه آسان‌گیر سازندگانشان شده بودند که از نظر فنی، نتوانسته بودند استاندارد یک فیلم کوتاه خوب را به دست آورند و به‌نوعی می‌توان گفت اساسا فیلمی از دل این ایده‌های خوب شکل نگرفته بود. ما در مراحل اولیه خیلی از این دست فیلم‌ها را کنار گذاشتیم چراکه فیلمسازی اصلا کار آسانی نیست. به‌خصوص سینمای کوتاه که ویژگی‌ها و سختی‌های ویژه‌تری هم می‌تواند نسبت به سینمای بلند داشته باشد.

بحرالعلومی در عین حال تأکید کرد: یکی از نکات پرتکرار مثبت در آثار، دقت در انتخاب بازیگران بود. این نکته بسیار موردتوجه بود. اکثر فیلم‌های استانداردی که قابل بررسی بودند، حتی اگر به‌دلیل تعدد آثار خوب، بیرون از جشنواره مانده باشند، در زمینه انتخاب بازیگران بسیار هوشمندانه عمل کرده بودند و این مسئله‌ای است که به‌نظرم باید به آن توجه داشته باشیم. ما به عنوان اعضای هیأت انتخاب، از این میزان بازی خوب در فیلم‌ها شگفت‌زده می‌شدیم. همچنین هیچ دخالتی در کار هیات انتخاب صورت نگرفت و آثار با دقت بسیار زیاد بررسی شدند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.