چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

مدیرکل هنرهای نمایشی:

تئاتر برای همه است و تلاش ما این است تا مردم این هنر را در سبد مصرفی خانوار خود قرار دهند

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ تیاتر تیاتر

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی درباره سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در یک سال گذشته توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تبریک هفته دولت، درباره سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در یک سال گذشته سخن گفت و از افزایش چهارونیم برابری مخاطبان تئاتر خبر داد.

کاظم نظری، در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره هفته دولت گفت: «به فرمایش مقام معظم رهبری «هفته دولت یک فرصت مغتنم برای نقد و اصلاح عملکردها به شکل صحیح است.» ما هم در این بازه یک‌ساله سعی کردیم تا برای بهتر شدن عملکردمان تلاش کنیم و در این راه پذیرای پیشنهادها و انتقادهای هنرمندان عزیز بوده و هستیم.»

او با ارائه آماری از آثار نمایشی یک سال گذشته در سراسر کشور ادامه داد: «رشد و ارتقای کمی و کیفی آثار نمایشی تنها بخشی از برنامه‌های اصلی اداره کل هنرهای نمایشی با همراهی انجمن هنرهای نمایشی کشور بوده است. طبق آمار، آثار نمایشی از ۱۹۳۱ اثر به ۴۴۸۰ نمایش رسیده است که این آمار حاصل تلاش هنرمندان سراسر کشور است.»

این مدیر هنری افزود: «برای رسیدن به نتیجه درخور و قابل‌قبول، علاوه بر هنرمندان، تمامی دست‌اندرکاران ازجمله شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و همچنین انجمن هنرهای نمایشی کشور سعی خود را بر آن داشتند تا به کیفیت و استانداردسازی آثار، توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

خوشبختانه ما با آمار قابل‌توجهی از حضور مخاطبان در سالن‌های وی ادامه داد:نمایشی روبه‌رو بودیم. تعداد مخاطبان آثار نمایشی طی این مدت از ۷۱۹۰۵۷ نفر به تعدادی بالغ بر ۳۰۲۴۱۲۵ مخاطب رسیده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی توضیح داد: «ازآنجاکه مسئله آموزش به‌ویژه نمایشنامه‌نویسی در رشد کیفی آثار تأثیر به‌سزایی دارد، توجه ویژه خود را به حوزه آموزش آن هم به‌صورت رایگان و با اعزام پیشکسوتان و هنرمندان نام‌آشنای تئاتر به ۱۵ استان کشور معطوف داشتیم؛ چراکه یقیناً هرچقدر هنرمندان ما در زمینه ادبیات نمایشی و نگارش نمایشنامه با تبحر و تخصص بیشتری دست به قلم شوند شاهد اجراهای قدرتمندانه‌تری خواهیم بود.»

نظری گفت: «در این راستا به شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش پیشنهاد دادیم تا در روند انتخاب آثار بر رعایت اصول نمایشنامه‌نویسی، انتقال مفهوم و حفظ قواعد درام تأکید داشته باشند، البته بدون اینکه محدودیتی برای خلق اثر هنری به بازیگر و کارگردان اعمال شود.»

او ادامه داد: «تئاتر محصولی فرهنگی است که تماشاگر بابت آن هزینه پرداخت می‌کند و قطعاً انتظار تماشای آثاری باکیفیت و همچنین حق انتخاب در گونه‌های مختلف نمایشی را دارد، به همین دلیل ما به گروه‌ها توصیه می‌کنیم تا دیدگاه‌های خود را در زمینه مخاطب‌شناسی تقویت کرده و به نیاز تماشاگران توجه داشته باشند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره به تمدید اجراهای روی صحنه در سالی که گذشت، گفت: «تعداد اجراهای تمدیدشده در سال اول دولت سیزدهم ۱۴۵۳۹ و در سال دوم به ۳۹۲۸۹ رسیده است. این آمار نشان‌دهنده رشد و بالندگی هنرهای نمایشی است و ما باید بیش‌ازپیش تلاش کنیم تا گروه‌های مختلف نمایشی فعالانه در این عرصه بدرخشند.»

او ادامه داد: «ایران دارای فرهنگ و زیست‌بوم متنوع و فوق‌العاده‌ای است. اقوام، آیین‌ها و سنت‌های جذاب و ارزشمندی در سراسر این سرزمین کهن وجود دارند که هنرمندان با گرته‌برداری از آن‌ها می‌توانند به دست به تولید نمایش بزنند چراکه پرداختن به سبک زندگی اقوام در ارتباط با آن‌ها و حضورشان در سالن‌های نمایشی تأثیر فراوانی دارد.»

نظری با اشاره به افزایش آمار تعداد مخاطبان سالن‌های نمایشی گفت: «خوشبختانه ما با آمار قابل‌توجهی از حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی روبه‌رو بودیم. تعداد مخاطبان آثار نمایشی طی این مدت از ۷۱۹۰۵۷ نفر به تعدادی بالغ بر ۳۰۲۴۱۲۵ مخاطب رسیده است. این در حالی است که تئاتر در روزهای ابتدایی حضور ما درگیر همه‌گیری ویروس کرونا بود و تماشاخانه‌ها تعطیل. این رشد مخاطب ناشی از تلاش تمامی گروه‌های نمایشی و همچنین همکاران من در اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی ایران برای بازگشت تئاتر به شرایط مطلوب بود.»

تئاتر محصولی فرهنگی است که تماشاگر بابت آن هزینه پرداخت می‌کند و قطعاً انتظار تماشای آثاری باکیفیت و همچنین حق انتخاب در گونه‌های مختلف نمایشی را دارد

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «تئاتر برای همه است و تلاش ما این است تا مردم این هنر را در سبد مصرفی خانوار خود قرار دهند. تولید و جذب مخاطب، هم به اقتصاد هنرمندان و هم به آسودگی فکری و آرامش روحی مردم بعد از فعالیت‌های روزانه منجر می‌شود.»

این مدیر هنری در ادامه از انتشار ۱۵ جلد مجله، فصل‌نامه و کتاب‌های مرتبط به هنرهای نمایشی با توجه به دستاوردهای نوین حوزه تئاتر و ۴۳ شماره هفته‌نامه فارسی و ۹ شماره ماهنامه به زبان انگلیسی خبر داد.

کاظم نظری همچنین صدور ۶۸ مجوز برای تأسیس مؤسسات تک‌منظوره هنری، تنظیم آیین‌نامه برای اعزام گروه‌های نمایشی به خارج از کشور و پذیرش ۱۶ گروه نمایش خارجی با ۱۸۶ مهمان در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره تئاتر فجر، رویداد صاحبدلان، نمایش عروسکی و...، بیمه بیش از۱۱۰هنرمند، صدور ۹۳۸ مجوز و تمدید ۳۵۹ پروانه فعالیت، آموزش ۴۰۰ مربی پرورشی توسط ۸ تن از استادان عرصه هنرهای نمایشی، معرفی و تأمین اعتبار برای۳۱۲هنرمند و صاحبان سالن‌های خصوصی به‌منظور دریافت وام‌های ضروری در جهت پایداری و توسعه کسب‌وکار، ۴۸۸۰ دیدار و نشست حضوری با هنرمندان را از دیگر امور پیگیری‌شده اداره کل هنرهای نمایشی در یک سال اخیر اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.