چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد:

وزارت ارشاد به شرکت پست بدهی دارد و هنوز موفق به پراخت آن نشده/انتظار داریم که شرکت پست خدماتش برای ناشرها را متوقف نکند

یاسر احمدوند در نهمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت پست پرداخت می‌شود، از این شرکت خواست تا خدماتش برای ناشران را متوقف نکند.

به گزارش سینماپرس، تاپین یا پست کتاب، سامانه‌ای است که توسط خانه کتاب و ادبیات ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پست ایران راه‌اندازی شده و هدف آن صرفه‌جویی در هزینه‌های پستی ناشران و خریداران کتاب است. این پلتفرم تمام امکانات یک دفتر پستی را به صورت مجازی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و بر اساس تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت پست ایران، فعالیت آن منحصرا به ارسال کتاب اختصاص داده شده است. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخصیص بخشی از یارانه کتاب به این سامانه پستی، حمایت خود را از صنعت نشر و خوانندگان کتاب بیش از پیش نشان داده است.

سامانه تاپین کتاب از ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ قطع است و ناشران و مردم نمی‌توانند از این سامانه استفاده کنند. در نتیجه هزینه ارسال و دریافت کتاب بالا می‌رود. ابتدا اعلام شد، در این سامانه مشکلی به وجود آمده است، اما در پیامی که ۲۳ مرداد در سامانه برای ناشران منتشر شد، مساله اصلی پرداخت نشدن هزینه‌های پست از طرف خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام شده است.

در متن این پیغام که توسط ناشران در فضای مجازی منتشر شد، نوشته شده است: با سلام و احترام و ضمن عرض پوزش و عذرخواهی به استحضار می‌رسانیم که با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، متاسفانه اعتبار مالی لازم برای ادامه فعالیت سامانه پست کتاب هنوز تامین نشده است. این مساله موجب تاخیر پرداخت هزینه‌های خدمات پستی به شرکت ملی پست شده‌است.

امیدواریم با همکاری و پشتکار مسئولان و عوامل مرتبط بتوانیم در اسرع وقت فعالیت سامانه را به روال عادی برگردانیم. پیشاپیش از صبر و همکاری شما سپاسگزاریم.

شرکت پست به تعامل با وزارت فرهنگ ادامه بدهد

یاسر احمدوند درباره روندی که در ارائه خدمات پست شکل گرفته است، به ایرنا توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت پست بدهی دارد و هنوز موفق به پراخت آن نشده است. امیدواریم در روزهای آینده با هماهنگی‌های صورت گرفته مشکل حل شود. انتظار داریم که شرکت پست خدماتش برای ناشرها را متوقف نکند، حتما همه تعهدات که به شرکت پست وجود دارد، پرداخت می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه همکاری این وزارتخانه با شرکت پست، ادامه داد: باید توجه داشت خدمات پست فقط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمی‌شود، بلکه این خدمات به ناشران و مردم ارائه می‌شود. خوب است که شرکت پست که همیشه در مقاطع مختلف با حوزه کتاب و فرهنگ همراه بوده و تعامل و ارتباط خوبی داشته است این ارتباط را ادامه بدهد.

زمانی که شرکت پست این امکانات را برای ناشران در نظر گرفت، هزینه ارسال کتاب با تاپین تقریبا یک دهم هزینه امروز بوده است. می‌توان گفت هزینه ارسال بسته‌های کوچک کتاب در طول چند سال از دو هزار تومان به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان رسیده است و اگر شرکت پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری نکند، این هزینه به ۳۳ هزار تومان خواهد رسید.

به گفته احمدوند شرکت پست باید هزینه‌هایش را از محل فعالیتش پرداخت کند. هر سال هم مذاکراتی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت پست انجام می‌شود تا حداقل قیمت برای ارسال مرسولات کتاب در نظر گرفته شود. همیشه شرکت پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی داشته است اما این شرکت برای ارائه خدمات هزینه‌های بالایی دارد و باید مشکلات، کمبودها و نیازهای آن شرکت درنظر گرفته شود.

معاون امرو فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم در مذاکرات با شرکت پست به عددی برسیم که مورد توافق و رضایت باشد و ناشران بتوانند از آن استفاده کنند.

مذاکرات و همکاری میان شرکت پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقداماتی نیستند که به راحتی متزلزل شوند. پس شاید سزاوارتر باشد تا امکاناتی که برای مردم و ناشران در نظر گرفته می‌شود، با دیر یا زود شدن پرداخت‌ها قطع نشود تا در روند فعالیت صنعت نشر تغییری ایجاد نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.