چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

غلامرضا آزادی:

فاتحه فیلمسازان موفق در عرصه فیلم کودکان و نوجوانان خوانده شده است/فیلمسازان موفق در گذشته کیفیت را در نظر داشتند

غلامرضا آزادی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال

سینماپرس: غلامرضا آزادی معتقد است که از زمانی که دولت وارد عرصه این جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد، زمینه تضعیف جشنواره فراهم و این جشنواره و سینمای کودکان و نوجوانان محتاج ترحم شدند.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا آزادی در گفت‌وگو با میزان درباره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: سینمای کودک و نوجوان مقوله‌ای ارزشمند و قابل احترام است و آثاری که در گذشته در این جشنواره حضور داشته، همگی قابل ستایش بودند، اما اکنون تنها باید برای این جشنواره کلمه ترحم را به کار برد.
وی در ادامه بیان کرد: حکمرانی‌های دولتی مهم‌ترین عامل شکست جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شده است. از زمانی که دولت وارد عرصه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شد، زمینه تضعیف این جشنواره پایه‌گذاری شد و این امر همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه امروز باید شاهد پیکر بی‌روح جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشیم.
آزادی به رویکرد فیلمسازان عرصه کودک و نوجوان اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات بسیار زیاد بر سر راه تولید و اکران فیلم در حوزه کودکان و نوجوانان، عملا تمامی فیلمسازان عرصه کودک و نوجوان ترجیح داده‌اند که از ساخت فیلم در این عرصه خارج شوند. اگرچه علاقه آنان همچنان در این بخش زنده است، اما تدابیر اتخاذ شده طی سال‌های گذشته و مدیریت‌های ناتوان و بدون تخصص، زمینه‌ساز فاصله گرفتن فیلمسازان موفق در حوزه کودکان و نوجوانان بوده است.
وی اظهار کرد: من به عنوان یک فیلمساز ترجیحم این بوده که در این سال‌ها به تدریس بپردازم و دِین خود را نسبت به فرهنگ و هنر این‌گونه ادا کنم.
این کارگردان به تولیدات باکیفیت و توانمند در عرصه کودک و نوجوان در دهه‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: فیلمسازان موفق در گذشته کیفیت را در نظر داشتند، از این رو وقتی به موزه سینمای ایرانی وارد می‌شویم، شاهد جوایز بین‌المللی آنان در عرصه فیلم‌های کودکان و نوجوانان هستیم. در این فیلم‌ها ادبیات کهن مورد توجه بود و بر این اساس به تولید اثر می‌پرداختند.
آزادی تاکید کرد: مشکل و چالش تنها در حوزه فیلم کودک و نوجوان نیست، بلکه اوضاع خانه سینما و کارگردانان و فیلمبرداران نیز به همین‌ گونه بد است. در عرصه فرهنگ، امید به رشد و تعالی کمرنگ شده و حضور افراد توانمند در این عرصه نیز به صورت چشمگیری کاهش یافته است. هم اکنون این امر یک درد مشترک برای فعالان عرصه سینما محسوب می‌شود.
وی به آرزوهای فعالان عرصه فرهنگ اشاره و بیان کرد: همه ما فعالان عرصه فرهنگ، علاقه‌مند به ساخت فیلم‌های خوب هستیم و تلاش داریم تا جوایز متعدد دریافت کنیم، اما تا زمانی که سایه‌ عدم مدیریت آن هم از جنس دولتی بر سر جشنواره‌هاست، قطعا این امکان وجود ندارد. من فیلمی با عنوان «آرش کمانگیر» در دست دارم، اما با این شرایط حاضر به شرکت در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیستم و حضور هر فیلمساز دیگر در جشنواره کنونی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را خیانت به سایر فیلمسازان می‌دانم.
این کارگردان در مورد علل برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان تصریح کرد: از آنجا که اسپانسری برای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیست و تمامی مخارج این جشنواره بر عهده شهرداری اصفهان است، این جشنواره هرسال در این شهر برگزار می‌شود. هزینه‌های هنگفت بدون خروجی مناسب باعث شده که هیچ اسپانسری به غیر از شهرداری اصفهان میل و رغبتی برای برگزاری این جشنواره نداشته باشد.
وی افزود: برای آسیب‌شناسی در قدم اول این سوال را باید مطرح کرد که چرا دیگر خبری از برنامه‌های سرگرم‌کننده حتی در تلویزیون نیست؟ چرا دیگر کسی «مدرسه موش‌ها» نمی‌سازد یا خبری از «خاله قورباغه‌ها» نیست؟ فیلمسازان خصوصی در گذشته عموما با اتکا به سرمایه‌گذاری‌ها خود دست به تولید اثر و شرکت در جشنواره‌ها می‌زدند. آنها از تولید آثار ارزشمند و فروش اثر در گیشه‌ها سرمایه‌های خود را برداشت می‌کردند، اما اکنون چنین اتفاق رخ نمی‌دهد.
آزادی شرایط برای فیلمسازان موفق را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: مسیر فیلم‌سازی برای تولیدکنندگان خصوصی کاملا نابود شده است و فاتحه فیلمسازان موفق در عرصه فیلم کودکان و نوجوانان خوانده شده است. این امر به علت دخالت‌های بی‌جا و دستورات خالق‌الساعه و سلیقگی برخی مدیران از گذشته تا امروز شکل گرفته و متاسفانه ادامه پیدا کرده است. قطعا بدون این دخالت‌های بی‌مورد سینمای کودکان و نوجوانان می‌توانست به بهترین شکل راه خود را پیدا کرده و ادامه دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.