جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

حسن ریاحی:

سرود ملی ما از منظر ارکستراسیون، فرم و هارمونی بسیار برجسته تر از سرود ملی کره جنوبی است

دکترحسن ریاحی دبیر جشنواره در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: آهنگساز سرود ملی جمهوری اسلامی در توضیح این که این اثر یک کپی برداری از سرود ملی کره جنوبی نبوده است، گفت: حقیقتا در زمان ساخت این اثر سرود ملی کره جنوبی را نمی‌شناختم و از آن استفاده نکردم. ضمن آنکه این سرود، نسبت به سرودهای ملی دیگر کشورها، ارکستراسیون خوبی دارد.

به گزارش سینماپرس، حسن ریاحی در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که پس از گذشت چند دهه از ساخت سرود ملی جمهوری اسلامی و حواشی و انتقاداتی که به ویژه در سالهای اخیر نسبت به این سرود وجود دارد و آن را یک کپی کاری از سرود ملی کره جنوبی می دانند، چه عقیده ای دارد، بیان کرد: سرودها در جاهایی فرم خاصی دارند اما همه آن ها در یک چیز مشترک هستند و آن این است که شروع و اوج و فرود و پایان دارند و در جاهایی ممکن است روند ملودی آنها شباهت هایی داشته باشد.

وی ادامه داد: فقط چهار نت از این دو سرود شبیه هم است اما از لحاظ ساختمان اثر، سرود ایران به‌هیچ‌وجه شبیه سرود کشور کره جنوبی نیست. لازم به یادآوری است که سرود ملی ما از منظر ارکستراسیون، فرم و هارمونی بسیار برجسته تر از سرود ملی کره جنوبی است.

آهنگساز سرود ملی جمهوری اسلامی در توضیح این که این اثر یک کپی برداری از سرود ملی کره جنوبی نبوده است، اظهار داشت: حقیقتا در زمان ساخت این اثر سرود ملی کره جنوبی را نمی شناختم و از آن استفاده نکردم.

وی در مورد ساخت این سرود توضیح داد: آن زمان برای ساخت این اثر ملودی هایی را بررسی کردم که شروعش چه باشد و اوج و فرودش چه و این که این سرود باید کوتاه می بود؛ در نتیجه خروجی حاصل شد و این سرود ۵۹ ثانیه است.

ریاحی یادآور شد: برای ساخت این اثر مانند سایر تولیدات جلو رفتم همچنان که معمولا آهنگسازان با پیانو شروع می کنند. البته فرم سرود رسمی تقریبا مشخص است اما برای ساخت این اثر به چیزهای مختلفی که شنیده بودم، رجوع کردم.

آهنگساز سرود ملی جمهوری اسلامی تصریح کرد: ناچار بودم یکی از دستگاه‌های موسیقی ایران را برای ساخت این اثر به کار بگیرم پس سعی کردم گامش ماژور باشد و برای پیش درآمد از دستگاه ماهور الهام گرفتم و در فرودش، از میگلی که گوشه‌ای کوچک از توابع آواز شوشتری محسوب می‌شود، استفاده کردم.

ریاحی خاطرنشان کرد: سرود ملی ایران، در مقایسه با سرودهای سایر کشورهای جهان به نظرم به نسبت زمان خلق آن، ارکستراسیون خوب تری دارد.

این موسیقی دان در پاسخ به این پرسش که ممکن است یک سرود ملی عوض شود یا تغییر کند، گفت: امکانش هست. و احتمالا تجربیاتی مبنی بر تغییر یک سرود ملی در اثر اتفاقاتی که رخ داده در تاریخ داشته ایم.

وی افزود: در چنین شرایطی شاید رژیمی عوض شود یا این که بخواهند بخشی از فرم سرود را تغییر دهند که یک سرود ملی تغییر کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.