سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

لزوم تنوع ژانر در سینما/۱۰

عباس میرزایی: دست اندرکاران پخش معتقدند تنها فیلم های کمدی و اجتماعی مخاطب دارد

مرتضی علی عباس میرزایی در نخستین دوره هفته فیلم کوتاه دفاع مقدس

سینماپرس: مرتضی علی عباس میرزایی گفت: بدیهی است که ما باید برای سلایق مختلف فیلم بسازیم، البته در ابتدا باید سوادش را داشته باشیم!

مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: دست اندرکاران پخش معتقدند تنها فیلم های کمدی و اجتماعی مخاطب دارد و از این رو پذیرای سایر فیلم ها نیستند.

کارگردان فیلم های سینمایی «بیرو» و «خون خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بدیهی است که ما باید برای سلایق مختلف فیلم بسازیم! البته در ابتدا باید سوادش را داشته باشیم که در ژانرهای مختلف فیلم تولید کنیم. نکته اینجا است که آیا سوادش را داریم تا برای سلایق مختلف فیلم بسازیم؟ پاسخ روشن است؛ ما آدم های با سواد و توانمند داریم که می توانند فیلم های خوب بسازند.

وی ادامه داد: سوأل بعدی این است که آیا اصولاً ما مایل به سرمایه گذاری در این بخش هستیم؟ البته در مورد سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر مد نظر من است. آیا بخش خصوصی تمایل دارد روی این گونه فیلم ها سرمایه گذاری کند؟

عباس میرزایی سپس با طرح این پرسش که مثلاً در حوزه سینمای اکشن آیا بخش خصوصی روی رامین سهراب سرمایه گذاری خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: سینمای اکشن یک زمانی بفروش و مورد توجه عموم مردم بود. همینطور فیلم های پلیسی-معمایی و کودک و نوجوان زمانی بسیار پررونق بودند اما با این همه من معتقدم که بخش خصوصی روی این نوع فیلم ها سرمایه گذاری نخواهد کرد؛ چرا سرمایه گذاری نمی کند به دلیل اینکه در حوزه پخش این فیلم ها از منظر دوستان پخش پذیرای مخاطب نیستند!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: البته ما در سینمای مان ژانر به آن مفهوم که یک صنعت را اداره کند و تئوری در ورای آن باشد و منتقدین به آن خط بدهند نداریم! امروز در سینمای ایران ژانر وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «انزوا» متذکر شد: نکته مهم این است که مخاطب پویای سینما در حال ریزش است و یکی از دلایل عمده آن فقر اقتصادی است! بدیهی است تا معضلات اقتصادی رفع نشود نمی توان امیدی به بهبود شرایط سینما داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما برای فرهنگ سینما رفتن و لذت جمعی چقدر تلاش می کنیم؟ بی شک نیاز است مسئولان سوبسید بیشتری به سینما بدهند. تردید نکنید اگر بلیت سینما گران تر از الآن بشود حتی فیلم های بفروش هم دیگر مخاطب نخواهند داشت. وقتی مخاطب پول نداشته باشد و فکر کند نان بخرم مهم تر است یا فیلم دیدن سینما، مشخص است که به سینما نمی رود.

عباس میرزایی در پایان این گفتگو افزود: مردم همچنان به سینما علاقه دارند چون تجربه نشان داده وقتی بلیت سینما رایگان بوده مردم به سینما هجوم برده اند و حتی شیشه های سالن های سینما شکسته است! نکته مهم این است که ما در قدم اول نباید فیلم دیدن در سینما را لاکچری کنیم! تنها راه کشاندن مردم به سینما این است که سینما را در جیب شان پیدا کنند. الآن مردم پول ندارند مرغ بخرند آن وقت ما می توانیم راجع به ژانر با او حرف بزنیم؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.