شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۲

منافی ظاهر: اگر امروزه کمتر شاهد تولید فیلم های ماندگار و جذاب در سینما هستیم به دلیل فقدان مطالعه توسط هنرمندان و فیلمسازان است

منافی ظاهر

سینماپرس: فرحناز منافی ظاهر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: اگر امروزه کمتر شاهد تولید فیلم های ماندگار و جذاب در سینما هستیم به دلیل فقدان مطالعه توسط هنرمندان و فیلمسازان است!

بازیگر فیلم های سینمایی «روزی که خواستگار آمد» و «تسویه حساب» همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در روزگاران نه چندان دور یک هنرمند در هر حوزه و رشته ای مطالعات جدی و فراوان داشت اما متأسفانه چند سالی است که دیگر مطالعه در بین اهالی فرهنگ و هنر جایی ندارد و هنرمندان به جای آنکه در پی مطالعه باشند در پیش انجام امور تشریفاتی و شوگونه برای بیشتر دیده شدن خود هستند! یک هنرمند باید حتماً مطالعه داشته باشد. هنرمند بدون مطالعه هیچ نفع و عایدی مثبتی برای جامعه در پی ندارد و قطعاً چنین فردی نباید در عرصه هنر که فرهنگ ساز است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کتاب و مطالعه انسان را به آگاهی می رساند؛ یک هنرمند به خصوص باید در زمینه های مختلف از فرهنگی و هنری گرفته تا علمی و سیاسی و اقتصادی و نظامی و... مطالعه داشته باشد تا بتواند اثر هنری که به مخاطب عرضه می کند را بدون نقص به او تحویل دهد.

منافی ظاهر سپس با بیان اینکه فضای مجازی و تنبلی به جنگ آگاهی آمده تصریح کرد: امروزه بیشتر مردم سرگرم گوشی های موبایل خود شده اند؛ حتی در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی هم این گوشی دست از سر افراد بر نمی دارد! این آفت جدی است که مسئولان فرهنگی کشور باید برای آن چاره جویی و تدبیر ویژه داشته باشند. این وظیفه مسئولان فرهنگی است که عموم مردم را از اثر مخرب فضای مجازی و سرگرمی صرف آگاه کنند و آن ها را تشویق به دانستن و اندیشه ورزی نمایند.

این سینماگر یادآور شد: متأسفانه ما امروز در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری هم هنرمندان اندکی را شاهد هستیم که مطالعه می کنند؛ شاید هنوز برخی هنرمندان قدیمی باشند که دست از مطالعه نکشیده اند اما متأسفانه هنرمندان نسل جوان عموماً فاقد مطالعه اند و بیشتر درگیر کارهایی هستند که به ظاهرشان ارتباط دارد! این بسیار بد است که یک هنرمند باطن خود را قوی نکند و تنها به ظاهرش توجه داشته باشد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «امام علی (ع)» و «پدر سالار» در پایان این گفتگو افزود: من خوشبختانه هنوز تا جایی که فرصت داشته باشم مطالعه می کنم؛ به تازگی مجدداً مطالعه کتاب های مرتبط با سینما و تئاتر را که در آغاز دوران هنرپیشگی ام مطالعه کرده بودم برای بار دیگر آغاز کردم! همچنین از آنجا که در یک شهرک مسکونی زندگی می کنم تصمیم گرفته ام برای کودکان شهرک یک کتابخانه عمومی با هزینه شخصی ام تأسیس کنم که به جای بازی فوتبال و... که آخر و عاقبتی برایشان ندارد حداقل ساعتی به مطالعه کتاب های مفید بپردازند که می تواند برای حال و آینده شان ثمربخش باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.