سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

وعده تولید حداقل ۷ فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس توسط بنیاد فرهنگی روایت در سال ۱۴۰۲/ نادری: به دلیل منابع محدود نمی توانیم از همه فیلمسازان دغدغه مند حمایت کنیم!

سیدمحمدیاشار نادری در رونمایی از پوستر چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی

سینماپرس: سید محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح در گفتگویی اختصاصی با سینماپرس به بهانه حضور فیلم «اتاقک گلی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: پس از یک دهه رکود در بنیاد فرهنگی روایت فتح خوشبختانه چند سالی است که دوباره تولیدات آثار سینمایی آغاز شده و ما تلاش داریم که این تولیدات را افزایش دهیم به نحوی که ان شاالله در سال ۱۴۰۲ حداقل ۷ فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس با محوریت پرتره شهدا و رویدادها و حوادث دوران دفاع مقدس خواهیم داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مجموعه روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس وظیفه پشتیبانی و حمایت از سینمای دفاع مقدس و محور مقاومت را دارد و این جزو تکالیف ذاتی ما است؛ متأسفانه بعد از فتنه سال ۱۳۸۸ که فیلم هایی نظیر «قلاده های طلا» و «یتیم خانه ایران» با حمایت این نهاد تولید شد دیگر عملا کار قابل توجه سینمایی توسط بنیاد صورت نگرفت تا اینکه پس از یک دهه رکود در سال ۱۳۹۹ توانستیم با فیلم «تک تیرانداز» مجددا تولیدات سینمایی مان را احیاء کنیم و در امتداد این مسیر فیلم «موقعیت مهدی» را در سال ۱۴۰۰ و فیلم «اتاقک گلی» را در سال ۱۴۰۱ تولید کردیم.

نادری با بیان اینکه ما تلاش کردیم با توجه به موضوع حساس نقش شبکه منحله منافقین در اغتشاشات اخیر و ایجاد آشوب ها در کشور و همچنین دغدغه حضرت آقا که فرموده اند باید ماهیت منافقین با زبان هنر به نسل امروز منتقل شود از تولید «اتاقک گلی» حمایت کنیم اظهار داشت: خوشبختانه ما با همراهی باغ موزه دفاع مقدس و بنیاد شهید که نقش موثری در تولید این فیلم داشتند توانستیم این اثر را به سرانجام برسانیم.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به پرسش سینماپرس مبنی بر اینکه با توجه به انتقادات بخشی از سینماگران متعهد، انقلابی و ارزشی مبنی بر عدم حمایت آثارشان در این حوزه، شما چه تدبیری برای توجه به این قشر هنرمندان انقلابی اندیشه کرده اید اظهار داشت: قطعا ما به دلیل منابع محدود نمی توانیم از همه فیلمسازان دغدغه مند حمایت کنیم! ما به خوبی می دانیم که وظیفه مان نوکری برای سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است اما متأسفانه کسری و کمبودهای زیادی داریم و همین باعث می شود نتوانیم از تمامی افرادی که انگیزه تولید فیلم در این حوزه را دارند حمایت داشته باشیم.

وی در همین راستا ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم حمایت های مان را هنرمندان ارزشی و انقلابی گسترده تر کنیم از نهادهایی همچون کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و... مطالبه کردیم که بیشتر از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند تا بضاعت ما نیز گسترده تر شود و بتوانیم تمامی نیازهای موجود در این عرصه را پاسخگو باشیم.

نادری تأکید کرد: تردید نکنید که خود ما می خواهیم سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پررونق تر و باشکوه تر شود و البته نه تنها به فیلم که در حوزه های فرهنگی دیگر هم برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس تلاش های جدی داریم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت یادآور شد: ما در مجموعه روایت فتح به فناوری نرم فرهنگی رسیدیم و بعد از ۳ سال تجربه مدیریتی متوجه شدیم ظرفیت های قابل توجهی را در کشور به ویژه در برخی استان ها داریم که باید به آن ها توجه کنیم و استعدادهای شهرستانی و منابعی که در آنجا نهفته است را شکوفا کرده و آن ها را پای کار بیاوریم.

وی در همین راستا افزود: بنیاد فرهنگی روایت فتح سندی را تحت عنوان سند اعتلای ۱۰ ساله تولید کرد که یک نقشه راه ۵ ساله با تمام مختصات و جزئیات سیاست ها و اهداف در آن ثبت شده و بر اساس آن بنیاد فرهنگی روایت فتح عضو شورای عالی سیاست گذاری کنگره شهدای کشور شد. ما قرار است سالانه ۵ تا ۷ کنگره در کشور برگزار کنیم و این ظرفیتی است که تمامی امکانات استان ها کنار هم جمع می شوند و برای بزرگداشت شهدای استان تلاش می کنند و ما قرار داریم برنامه های جاری روایت فتح را در سال ۱۴۰۲ مبتنی و ناظر بر کنگره ها کنیم.

نادری متذکر شد: ان شاالله در سال پیش رو در ۷ استان کشور کنگره هایی را برگزار خواهیم کرد و به فضل الهی حداقل از ۷ فیلم سینمایی حمایت خواهیم داشت. در واقع در آن استان هایی که کنگره ها برگزار می شوند فیلم هایی در خصوص نقش آن استان ها یا شهدای شان در دوران دفاع مقدس تولید می کنیم. همچنین خط تولیدی به منظور هماهنگی با کنگره شهدا ایجاد می کنیم و از هر اثر سینمایی یک مستند بلند نیز تولید می شود و همچنین ۵ عنوان کتاب نیز در این راستا تهیه خواهیم کرد و کتاب سند تاریخی عکس را نیز منتشر می کنیم.

این مدیر فرهنگی سپس به سایر تلاش های این بنیاد در خصوص رشد و توسعه سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ علاوه بر تولید مشارکتی که به جشنواره چهل و یکم فیلم فجر رسید ۲ اثر دیگر نیز در حال تولید داریم که متأسفانه نتوانستیم آن ها را به این رویداد برسانیم. فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با موضوع جمعیت و فرزندآوری یکی از این فیلم ها است که ان شاالله تا ۲ هفته آینده نسخه فینال آن بیرون می آید و تلاش می کنیم که برای آن اکران نوروزی بگیریم.

وی افزود: ما همچنین تولید فیلم سینمایی «ارس» را در دست اقدام داریم که پروژه بسیار سنگینی است و حدود ۲ سال و نیم است که روی این پروژه خاص کار می کنیم و پیش تولید آن انجام شده و ان شاالله اوایل سال آینده آن را به مرحله تولید خواهیم رساند.

نادری در خاتمه این گفتگو به سایر فعالیت های بنیاد فرهنگی روایت اشاره کرد و گفت: ما در سال جاری ۵۸ پروژه سینمایی و تلویزیونی از فیلم کوتاه و سریال گرفته تا فیلم های تلویزیونی را در شهرک سینمایی دفاع مقدس پشتیبانی کردیم؛ در واقع اغلب آثار دفاع مقدس در شهرک سینمایی دفاع مقدس تولید شدند اما ما تلاش کردیم گزارشی در این خصوص ندهیم و آمار و ارقام اعلام نکنیم چرا که معتقدیم این گونه حمایت ها و پشتیبانی ها وظیفه ما است و امیدواریم که بتوانیم میزان این پشتیبانی ها را افزایش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.