یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

سعید الهی:

انتظار می‌رود که وعده‌های مسئولان وزارت ارشاد و معاونان ایشان وجه نمایشی به خود نگیرد

سعید الهی در مراسم تشییع پیکر مرحوم سید ضیاء الدین دری

سینماپرس: کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه گفت: دستاوردهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول یکسال گذشته تحت الشعاع فشارهای اقتصادی بر مردم، قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی در گفت وگو با ایرنا و در توضیح علت افت مصرف محصولات فرهنگی در بین مردم، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شیوه‌های غلط ۸ سال گذشته مشکلات معیشتی و اقتصادی اقشار مختلف مردم در سراسر کشور به اوج خود رسیده و این باعث خروج و رکود فعالیت ها و کاهش اقبال عمومی نسبت به محصولات و برنامه های فرهنگی در خانواده ها شده است.

وی افزود: این امر باعث نادیده گرفته شدن بسیاری از تلاش های فرهنگی و هنری مسئولان دستگاه های مرتبط در طول ماه های گذشته نیز شده و موضوع مهمی چون عدالت فرهنگی که سالها مغفول مانده بود با وجود همه برنامه ریزی ها و تلاش های صورت گرفته خیلی مورد توجه اهالی فرهنگ و رسانه ها قرار نگرفته است.

فشارهای اقتصادی دستاوردهای فرهنگی دولت را تحت‌الشعاع قرار داده است

هر گونه رفتار انحصاری و تفرعنی موجب وهن نظام و نیز افسردگی و رنجش جامعه هنری و در نهایت سلب اعتماد و افت تولیدات فرهنگی خواهد شد؛ اتفاقی که خوشبختانه در دولت سیزدهم در حال اصلاح است و سفرهای استانی مسئولان مربوطه مصداقی از این ادعاست

الهی با اشاره به شعارهای اولیه دولت سیزدهم در بخش فرهنگی اعم از برقراری عدالت و توجه به تامین نیازهای هنرمندان در اقصی نقاط کشور اظهار داشت: هر گونه رفتار انحصاری و تفرعنی موجب وهن نظام و نیز افسردگی و رنجش جامعه هنری و در نهایت سلب اعتماد و افت تولیدات فرهنگی خواهد شد؛ اتفاقی که خوشبختانه در دولت سیزدهم در حال اصلاح است و سفرهای استانی مسئولان مربوطه مصداقی از این ادعاست.

وی خاطرنشان کرد: شاید برخی توقعات، حاکی از بی نتیجه بودن این نوع رفتارهای دینی و اسلامی بدون پشتوانه ها و حمایت های مالی باشد اما خانواده فرهنگ و هنر می دانند که اولین گام در اعتمادسازی و عدالت گستری، ایجاد فضای گفتگو، صمیمیت دوطرفه، شنیدن مشکلات از طریق بازدیدهای میدانی و چهره به چهره و در نهایت چشیدن لذت نگاه عدالت محوری در مسئولان از سوی مردم است.

این کارشناس فرهنگی در عین حال تصریح کرد: البته انتظار می رود که وعده های مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان ایشان به خصوص در حوزه هنر و سینما هر چه زودتر محقق شده و وجه نمایشی به خود نگیرد.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگ به عنوان پدیده ای که دیربازده بوده و اثرات آن را نمی توان به راحتی ظرف یکسال ارزیابی کرد ادامه داد: ساماندهی آیین نامه ها متناسب با اسناد بالادستی و دقت کافی در صدور مجوزها به نمایندگی از حاکمیت و تصحیح و ارتقای مناسبات با سایر دستگاه های خارج از وزارت ارشاد از جمله اقدامات مفید این وزارتخانه و سازمان سینمایی است.

الهی گفت: توسعه ارتباط با رسانه ها، پاسخگویی و شفاف سازی عملکرد، نحوه حمایت های دولتی از تولیدات، ضرورت اطلاع یابی دقیق جامعه سینمایی از برنامه های آتی مدیران، موضوع پیچیده اکران و نقش صنوف در سرنوشت محصولات خود، توجه به زیرساخت های سینمایی و تکنولوژی های نوین و پرهیز از محافظه کاری و دفاع از حقوق سینماگران در برابر برخی مراجع فراسازمانی مانند رسانه ملی در پخش تیزرها از جمله نقاطی ست که کم کاری در آنها همه فعالان سینما را نگران کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.