سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

حاشیه نگاری از اولین روز فجر چهلم؛

از انتقاد به سیمرغ سر بریده پوستر جشنواره تا اعتراض به برخی شلوغی‌ها/ انتقاد گبرلو به مدیریت جشنواره!

نشست خبری فیلم سینمایی«مرد بازنده»

سینماپرس: اولین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ مهمترین این حواشی مربوط به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در سینماها به ویژه در برج میلاد که به عنوان محل اصلی استقرار اهالی رسانه برگزیده شده، بود به نحوی که در ساعات پایانی شب بسیاری از چهره های سرشناس فرهنگی و هنری در صفحات مجازی شان به این موضوع معترض شدند و تأکید کردند در صورت عدم رعایت پروتکل ها ظرف هفته های آتی شاهد موج ششم ویروس کرونا در کشور خواهیم بود؛ صدور دون قاعده کارت برای برخی افراد متقاضی از جمله دلایل ازدحام در برج میلاد است و این اتفاق در حالی رخ داده که سال گذشته سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درست در شرایط مشابه با نظم بهتری نسبت به امسال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر آن هم از اولین روز برگزاری این رویداد موجب تعجب بسیاری از افراد شد.

عکاسان و خبرنگاران در سالنی به شدت تنگ و فشرده درست در اوج گیری بحران اومیکرون و ابتلای روزانه ده ها هزار نفر به این ویروس منحوس و درست در شرایط نارنجی کرونایی شهر تهران به صورت تلنبار شده روی هم فعالیت می کردند تا بتوانند نشست های خبری این رویداد را پوشش دهند این اتفاق در حالی است که سال گذشته با تدبیری عاقلانه و اساسی نشست فیلم ها در سالن اصلی برگزار می شد.

وضعیت برگزاری جشنواره در روزهای بحرانی کرونا آنقدر وخیم بود که بسیاری از هنرمندان و رسانه ها را به واکنش وادار کرد؛ بسیاری از هنرمندان خواستار رعایت پروتکل ها شدند و تأکید کردند در صورت عدم توجه به این موضوع به زودی شاهد ابتلا بسیاری از هنرمندان و مردم خواهیم بود.

به زعم بسیاری افراد صدور بدون قاعده کارت برای برخی متقاضیان باعث شده تا ضمن ازدحام بی مورد در کاخ جشنواره، شاهد عدم شفاف سازی در خصوص اسامی متقاضیان حضور در این رویداد سینمایی و تعداد کارت هایی نهایی صادر شده برای رسانه ها باشیم. این اتفاق در حالی است که طی سال های اخیر تمامی این اتفاقات پیش از برگزاری جشنواره به شکلی شفاف در اختیار رسانه ها قرار می گرفت.

آش صدور بی رویه کارت به اسم اهالی رسانه آنقدر شور شده که خود مسئولان جشنواره نمی دانند چطور باید عنوان رسانه افرادی که کارت برایشان صادر شده را پر کنند؛ در یک مورد فاجعه بار دیده شد ذیل عنوان صدور کارت برای یک عکاس به جای عنوان رسانه نوشته شده «عکاس آزاد؛ در حال حاضر حق التصویری کار میکنه!»؛ این اتفاق در حالی است که بسیاری از رسانه های دارای مجوز نتوانستند موفق به دریافت کارت شوند و حتی دیده شد یکی از بانوان با سابقه در حوزه خبرنگاری روز اول جشنواره ساعت ها در سرمای جان فرسای این روزهای تهران در انتظار دریافت کارتش بود که در نهایت بر اساس شنیده ها به جای اعطای کارت به وی یکی از بانوان مسئول در جشنواره به او گفته بود: «تا من اینجا کار میکنم کسی به شما کارت نمی دهد!؛»

گویا متأسفانه برخی دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره فجر چهلم بنای خود را بر نوعی بی احترامی با اهالی رسانه گذاشته اند و شاید به همین علت است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر شاهد بدعت گذاری های عجیبی بودیم از عدم برگزاری نشست رسانه ای دبیر این رویداد با اهالی رسانه گرفته تا عدم ارتباط موثر مسئولان جشنواره با رسانه ها؛ از طراحی یک پوستر بدقواره و زننده برای چهل سالگی جشنواره فجر انقلاب گرفته که طراحش با توهینی آشکار به نماد این جشنواره سر سیمرغ را بریده و این جشنواره را به نوعی سر بریده نمایش داده تا توهین و هتک حرمت به خبرنگارانی که برای تماشای فیلم می خواهند به سالن اصلی بروند اما به آن ها می گویند سالن پر شده و آن ها را به بالکن برج میلاد هدایت می کنند.

یکی از عجیب ترین اتفاقات در اولین روز برگزاری جشنواره، این‌ بود که محمود گبرلو که سال های متمادی اجرای نشست های این رویداد سینمایی را بر عهده داشت جشنواره چهلم را در نامه ای سرگشاده که در اختیار رسانه ها قرار داد «بی در و پیکر» توصیف کرد؛ وی در این نامه خطاب به یزدان عشیری نوشته است: «نیمه شبی یعنی اوایل بامداد روز اول جشنواره در مصاحبه ای نام من را در گزینه مدیریت نشست های خبری اعلام نمودید. از آنجا که اعتقاد به «مدیریت بی در و پیکر» ندارم و از قبل به «فارسینما» وعده دادم من را از لیست انتخاب حذف نمایید.

در نهایت اینکه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به شرایط نشست‌های خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرده و در پی آن بیانیه ای صادر کردند.

در متن این بیانیه آمده است: متاسفانه در سال‌های اخیر بارها و بارها شاهد حضور افراد غیررسانه‌ای با کارت اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر هستیم. نتیجه این امر ازدحام بیش از اندازه در نشست‌های خبری فیلم‌هاست که مانع فعالیت حرفه‌ای عکاسان مطبوعاتی، خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌ها شده است.

در دوره‌های قبلی جشنواره نیز بارها انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان جشنواره به شرایط کار حرفه‌ای عکاسان مطبوعاتی، آمادگی خود را برای مشاوره در برگزاری حرفه‌ای نشست‌های خبری، ایجاد جایگاه ویژه برای عکاسان و حفظ کرامت اهالی رسانه اعلام کرده بود. اما متاسفانه نه تنها پاسخی به این پیشنهاد داده نشد و در دوره‌های بعدی این وضعیت بهبود نیافت، بلکه در بسیاری موارد شرایط برای عکاسان مطبوعاتی سخت‌تر نیز شده است.

در آخرین اتفاق، در شرایطی که کشور درگیر پیک ششم کرونا شده است، نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر در فضایی بسیار کوچک و بدون تهویه، با حضور تعدادی از افراد غیررسانه‌ای برگزار می‌شود که علاوه بر اختلال در فعالیت حرفه‌ای اهالی رسانه، سلامتی آن‌ها و خانواده‌هایشان را نیز به خطر انداخته است.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ضمن حمایت از عکاسانی که برای حفظ شان و جایگاه عکاسی مطبوعاتی و همچنین حفظ سلامتی خود، نسبت به ترک نشست خبری فیلم «مرد بازنده» اقدام کردند، اعتراض شدید خود را به شرایط غیرحرفه‌ای ایجاد شده برای عکاسان مطبوعاتی در جریان نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر اعلام می‌کند و مسئولیت مستقیم سلامتی همکاران شرکت‌کننده در نشست‌های خبری را بر عهده برگزارکنندگان جشنواره می‌داند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.