سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

بررسی عملکرد ۸ ساله مدیران سینمایی دولت بنفش/۵

فاضلی: وضعیت سینما در ۸ سال گذشته به قدری فاجعه بار بود که ما حتی ۸ فیلم ماندگار، استاندارد و شاخص را طی این سال ها به یاد نمی آوریم

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از عملکرد غلط مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته اظهار داشت: وضعیت سینما در ۸ سال گذشته به قدری فاجعه بار بود که ما حتی ۸ فیلم ماندگار، استاندارد و شاخص را طی این سال ها به یاد نمی آوریم که با حمایت و سفارش مدیران سازمان سینمایی تولید شده باشند، متأسفانه آثار سینمایی از نظر کیفی و محتوایی در این دوران تنزل جدی را تجربه کردند و حتی در جشنواره های فیلم فجر نیز آثار شاخصی را که کیفیت استاندارد سینمایی داشته باشند مشاهده نکردیم!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما در ۸ سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت اما نکته مهم آنجا است که نکات منفی سینما در این سال ها بسیار بیشتر از نکات مثبت اش بود و متأسفانه ما تحول جدی را در سینما شاهد نبودیم.

وی سپس با بیان اینکه طی ۸ سال گذشته بسیاری از فیلمسازان مطرح و نامدار سینمای ایران بیکار، خانه نشین و یا بسیار کم کار شدند اظهار داشت: متأسفانه فقدان در نظر گرفتن سیاست های تشویقی برای حضور بزرگان سینما، فقدان برنامه جامع و راهبردی برای اداره سینما و... دست در دست هم داد تا سینما وضعیت بسیار نامطلوبی را تجربه کند.

فاضلی متذکر شد: متأسفانه طی این سال ها سینمای ایران در جشنواره ها و جشن های سینمایی معتبر و درجه یک جهانی هم چندان توفیقی نداشت و به جز موارد بسیار معدودی ما شاهد حضور هیچ فیلمی از سینمای کشورمان در جشنواره های معتبر دنیا نبودیم!

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: در این سال ها اگر برخی فیلم ها از سینمای ایران به جشنواره ها راه پیدا کردند و احیاناً جوایزی هم دریافت کردند به دلیل سیاست های ضد ایرانی این جشنواره ها بوده است که به فیلم هایی جایزه می دادند و توجه می کردند که سیاهی و تلخی در آن ها حرف اصلی را بزند و تصویر زشتی از جامعه ایران نشان دهد که نمونه این اتفاق را سال گذشته در جشنواره فیلم برلین شاهد بودیم!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از بی عدالتی در سینما طی سال های اخیر اظهار داشت: امروزه باندبازی در سینما بیداد می کند! اصولاً در این ۸ سال اخیر باندهایی در سینما به وجود آمدند که پول های مشکوک و کثیف وارد سینما کرده و مبادرت به تولید فیلم های سینمایی یا سریال هایی برای شبکه نمایش خانگی کردند و سینما را به قهقرار کشاندند.

فاضلی تأکید کرد: بی دغدگی مدیران سینمایی در این سال ها باعث شد عنوانی با نام «تهیه کننده» دیگر در سینمای ایران ارزش و اعتبار خود را از دست بدهد چرا که تهیه کنندگان در این سال ها رسماً به واسطه هایی تبدیل شدند که پولی می گرفتند و سرمایه گذارانی می آوردند تا فیلم ها را تولید کنند. اصولاً تعریف تهیه کننده در سینما به طور کلی از بین رفت چرا که تهیه کننده کسی است که خودش باید سرمایه گذار فیلم باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: همه ما امیدواریم که به زودی شرایط تغییر کرده و با روی کار آمدن مدیرانی از بدنه سینما که دغدغه مند و متعهد باشند حال هنرهفتم یک بار دیگر بعد از ۸ سال وضعیت بحرانی بهبود پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.