چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

بررسی عملکرد ۸ ساله مدیران سینمایی دولت بنفش/۱۳

برجی: طی ۸ سال گذشته حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما ویران شد/ اکثریت افراد جامعه دیگر به سینما اعتمادی ندارند

رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز برجسته کشور با انتقاد شدید از عملکرد غلط مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته اظهار داشت: طی ۸ سال گذشته حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما مانند ساختمان پلاسکو آتش گرفت و ویران شد؛ همه این اتفاقات از ندانم کاری های مدیرانی بود که برای اداره این حوزه بسیار مهم هیچ تخصص و مهارتی نداشتند و اقدامات شان تنها باعث تخریب سینمای کشور شد و حالا مشخص نیست کسی می تواند پیدا شود که این سینمای ویرانه را از نو بسازد یا خیر؟!

کارگردان مستندهای «در امتداد غدیر» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دولت تدبیر و امید ما شاهد هیچ دستاورد و نکته قابل قبول و قابل تأملی برای رشد و توسعه فضای فرهنگی و هنری کشور نبودیم. سینما در این سال ها بدترین شرایط را تجربه کرد و ما در بخش های فرهنگی و رسانه ای به شدت عقب افتادیم.

وی ادامه داد: مدیران سینمایی در این سال ها هیچ دغدغه ای برای بهبود وضعیت سینما نداشتند و به دلیل آنکه تخصصی در حوزه سینما نداشتند بیش از پیش این هنر-صنعت مهم را به ورطه نابودی کشاندند و سینما را فشل کردند!

این سینماگر تصریح کرد: سینمای ما طی این سال ها از دنیا بسیار عقب افتاد به نحوی که ما هیچ اثر قابل تأمل و درخشانی برای عرضه به بازارهای بین المللی نداشتیم. مدیرانی که در دهه ها قبل سیر می کردند باعث شدند تا سینمای ایران به عنوان یک رسانه بسیار مهم و تأثیرگذار به شدت از هم ترازان خود عقب بیفتد که این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «سال های گلوله و زنبق» با تأکید بر اینکه اکثریت افراد جامعه دیگر به سینما هیچ اعتمادی ندارند متذکر شد: مدیران سینمایی با عملکرد به شدت غلط و ضعیف شان مردم را از سالن های سینما دور کردند. ابتذال، سیاه نمایی و تلخی مضمون اکثریت فیلم های تولید شده در این سال ها بود و همین مسائل باعث شد تا روز به روز بر دامنه افرادی که دست به تحریم سینما می زنند افزوده شود.

وی تأکید کرد: نکته قابل تأمل و متأثرکننده آنجا است که خیلی از مسائلی که ما در سریال های خانگی و فیلم های سینمایی مان نشان می دهیم حتی در اتحادیه اروپا ممنوع است اما مدیران فرهنگی ما به راحتی به چنین فیلم هایی مجوز تولید و پخش می دهند!

برجی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این سال ها آثار سینمایی جامعه را تخریب کردند. آثار سینمایی به جای اینکه جامعه را به فرهنگ اصیل ملی سوق دهد اقوام را از یکدیگر دور کردند و بلاشک اگر مدیر دغدغه مند و دلسوزی در دولت بعدی روی کار بیاید باید حداقل ۱۰ سال تلاش کند تا بتواند اوضاع سینما را به وضعیت ۸ سال قبل که هنوز مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید روی کار نیامده بودند برگرداند!

وی در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه دنیای امروز دنیای رسانه ها است و سینما نیز یک رسانه بسیار مهم است که اکثریت کشورها روی آن حساب ویژه ای باز کرده و سیاست های شان را از طریق آن به دنیا ترویج می کنند اظهار داشت: من بسیار متأسفم که آنقدر مدیران اهمال کار و فاقد تخصصی داشتیم که چندی قبل حضرت آقا فرمودند که ما در حوزه رسانه شکست خورده ایم! من امیدوارم مدیری دغدغه مند، انقلابی و متعهد به زودی روی کار بیاید تا بتواند با تدابیر خود اعتماد به رسانه و سینما را دوباره زنده کند و با حمایت از تولید آثار ارزشمند و استراتژیک خون تازه ای در رگ های سینمای کشور جاری سازد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.