شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

سینماگران از دلایل انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی می گویند:

غرب زدگی باعث انفعال تولیدات سینمایی و بی توجهی به دین در هنرهفتم می شود!/ انتقاد سینماگران از مدیران فرهنگی دولت

حقیقی-شاهمرادی زاده-سربخش-نیرومند-شمقدری-سیدزاده-اسلاملو-شاه حسینی

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران با انتقاد از عملکرد انفعالی مدیران دولت های یازدهم و دوازدهم در خصوص توجه به سینمای دینی خواستار جلوگیری از نفوذ جریان شبه روشنفکری و سکولار و توجه ویژه به دغدغه مندان و هنرمندان متعهد و ولایتمدار در این عرصه شده و خاطرنشان کردند: مشکل ما وجود مدیرانی است که شعار حمایت از آثار ارزشی و دینی را می دهند اما در نهایت خروجی شان آثار مبتذلی است که به وفور در سینما شاهد آن هستیم!

به گزارش سینماپرس استفاده از رسانه محبوب، قدرتمند و اثرگذار سینما برای القای پیام‌ ها و مفاهیم دینی، بخشی از فعالیت‌های رسانه‌ ای جهان معاصر است. این استفاده گاه به صورت بسیار سطحی و ساده‌اندیشانه و گاه ناشی از یک درک عمیق از دین و رسانه و ضروریات هر یک است. در حالت اول، فیلم دینی محدود به یک دین خاص و مضمون آن، شعاری می‌شود. در حالت دوم، فیلم دینی دربردارنده وجه مشترک پیام‌های عمیق الهی و بشری مشترک در همه ادیان است و بنابراین برای طیف وسیع‌تری از مخاطب، استفاده می‌شود بدون اینکه با شعارهای سطحی آنان را دلزده کند.

سینمای دینی و فیلم‌های دینی و مذهبی اصولاً پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با دغدغه فیلمسازان متعهد و ولایتمدار کشور شکل گرفت اما متأسفانه این روزها نبض سینمای دینی به سختی می زند و این سینما به دست فراموشی سپرده شده و در عوض آن ابتذال مفرط و سطحی نگری شدید جایگزین شده است!

این در حالی است که تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، این روزها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم شاهد تولید و عرضه آثار دینی در سینما نیستیم و دغدغه مندان و فعالان این حوزه اغلب بیکار و خانه نشین شده اند.

در همین راستا ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: سیاوش حقیقی، ماشاالله شاهمرادی زاده، علیرضا سربخش، محمدحسین نیرومند، جواد شمقدری، سیدسعید سیدزاده، محمدرضا اسلاملو و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات این افراد برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد پرداخت نسبتاً خوبی به سینمای ارزشی، دینی، مذهبی و انقلابی بودیم. در آن سال ها فیلم های خوبی مانند «سفیر» در سینمای ایران تولید شد اما متأسفانه هرچه به عمر انقلاب اضافه شد ما شاهد کمرنگ تر شدن پرداختن به فضای معنوی و ارزشی در سینما بودیم. بعد از فتنه ۸۸ رسماً فضای مجازی میدان رسانه ای را به دست گرفت و شبکه های اجتماعی مانند «اینستاگرام» و... برخی افراد را در ظاهر روشنفکر کرد و از این رو می توان گفت فضای مجازی باعث ایجاد فاصله گیری برخی افراد با سینمای مذهبی شده است.  متأسفانه در سینمای ایران ما شاهد حضور افرادی هستیم که ادعای روشنفکری دارند؛ آدم هایی که می خواهند از خودشان تیپ روشنفکری بسازند و از همین رو وارد فاز و فضای سینمای مذهبی نمی شوند و حتی با تولید آثار مذهبی در سینما و تلویزیون هم مخالفت می کنند.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که ریشه های زندگی مردمش امام حسینی (ع) و انقلابی و اسلامی و انسانی است! ای کاش مسئولان فرهنگی کمی عملکرد امام حسینی (ع) صحیح و درست را از مردم یاد بگیرند. مشکل ما وجود مدیرانی است که شعار حمایت از آثار ارزشی و دینی را می دهند اما در نهایت خروجی شان آثار مبتذلی است که به وفور در سینما شاهد آن هستیم؛ مدیران به جای شعاردادن کمی عمل گرا باشند تا شاید از این رهگذر بتوان آثار ارزشمند و ماندگار دینی و مذهبی تولید کرد و به نسل جوان هدیه داد.  در جامعه ای که همه افراد راستگو باشند هیچ جا روی در و دیوار از مزیت های راستگویی نمی نویسند و شعار راستگویی نمی دهند! وقتی هرجا هر شعاری داده می شود معلوم است که فرد برخلاف شعار خود عمل می کند!

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور اظهار داشت: مسئولان ما عملکردی انفعالی ندارند، ای کاش عملکرد آن ها در خصوص تولید آثار ارزشمند انقلابی، دینی، مذهبی و دفاع مقدس، انفعالی بود! گویی مسئولان فرهنگی و سینمایی با فراماسونرها همراهی دارند و عملکردشان تنها بر پایه اهداف و خواسته های آن ها است! راهی که مسئولان ما می روند راه همکاری با دشمنان و معاندان است؛ آن ها فرهنگ عاشورا و اسلام و انقلاب و تفکر حسینی (ع) را رسماً از سینما و تلویزیون حذف کرده اند. برای اثبات این مدعا همین کافی است که ما مدت ها است شاهد نماز و مسجد و هیأت و... در فیلم های سینمایی نیستیم اما به جای آن تا جایی که شده لودگی و کلمات رکیک و ناپسند و رفتارهای جلف و رابطه های دختر-پسری عجیب و غریب در سینمای ایران دیده می شود.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: ما به عنوان یک کشور اسلامی باید در خصوص تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی پیشرو باشیم اما متأسفانه عملکرد غلط و سرسری گرفتن این مقوله توسط مدیران فرهنگی باعث شده تا نه تنها پیشرو بودن در تولید قبیل آثار را شاهد نباشیم بلکه افسوس بخوریم! سینما به عنوان یک رسانه قدرتمند و تأثیرگذار بایستی توجه جدی و ویژه برای تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی داشته باشد اما افسوس که اغلب فیلمسازانی که دغدغه فعالیت در این حوزه مهم را دارند نادیده گرفته شده و به ایشان توجهی نمی شود.

محمدحسین نیرومند نیز همزمان با ماه محرم گفت: وقتی ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم معنا و مفهومش این است که باید همه ارکان زندگی و جامعه مان بر پایه اصول و آموزه های دینی باشد؛ سینما و تلویزیون هم یکی از محصولات مهم فرهنگی هستند و قطعاً همه تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما باید ماهیت دینی داشته باشند! مشکل ما این است که مسند فرهنگی در اختیار کسانی است که با مفهوم فرهنگ آشنایی ندارند! فرهنگ مفهومی فراگیر است و از این رو همه خود را صاحب نظر و شایسته مدیریت در حوزه های مختلف فرهنگی می دانند اما اگر فقط اندکی نسبت به این حوزه مهم و حساس شناخت داشتند قطعاً اتفاقات فرهنگی از این جنس رخ نمی داد و وضعیت و حال و روز تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما بسیار بهتر از این بود.

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: خط دهی و سیاست گذاری سفارتخانه های اروپایی مانند فرانسه، انگلستان و آلمان و نقش آن ها برای تولیدات سینمایی از وزارت ارشاد قوی تر است؛ ما با جریان قدرتمند فرهنگی در دنیا روبرو هستیم که سمت و سوی  آن ها با حرکت انقلاب اسلامی و دین در تضاد است و تمام تلاش شان را به کار بسته اند تا چهره اسلام و انقلاب اسلامی را در دنیا مخدوش نمایند. آن ها آنقدر قدرت دارند که هرجا بخواهند نفوذ می کنند و سینماگران ما هم اگر عقبه اعتقادی قوی نداشته باشند به راحتی فریب خورده و با این جریانات همسو می شوند؛ غربی ها با رنگ و لعاب سینماگران ما را فریب می دهند و وسوسه حضور در جشنواره های غربی و گرفتن جایزه و دیده شدن و تشویق و مطرح شدن باعث می شود برخی از هنرمندان وطنی و جریانات داخلی با غربی ها همسویی نشان دهند.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز با انتقاد از وضعیت ناهنجار سینمای کشور اظهار داشت: پرداختن به مقوله مهم دین از دریچه سینما یکی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند نوع بشر را با فرهنگ  غنی و ارزشمند عاشورای حسینی (ع) و مقاومت و ایثار آشنا کند اما بی تردید با کم کاری این اتفاقات مهم محقق نمی شود؛ ما مستحق آن هستیم تا فیلم هایی بسازیم که امثال «فهرست شیندلر» نزد آنان هیچ باشند اما بی بصیرتی مدیران فرهنگی مانع این اتفاق می شود و این اتفاقی دردآور و ناگوار است. من امیدوارم با حضور فیلمسازان متعهد و جوانان بابصیرت و مومن و متعهد که می توانم اسمشان را بسیجیان فرهنگی بگذارم، این هدف بزرگ به زودی در سایه الطاف الهی در سینمای کشورمان محقق شود و ما در راستای به تصویر کشیدن تاریخ سراسر ایثار و مقاومت عاشورایی مان به آنچه که باید برسیم.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما نیز همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: اگر ما به فرمایش بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) اعتقاد داریم که فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، باید همه توان و توش خود را به کار ببندیم تا سینمای جمهوری اسلامی ایران سینمایی محرمی، عاشورایی و انقلابی باشد، نه این سینمایی که امروزه شاهد آن هستیم و هیچ سنخیتی با فرهنگ انقلابی و دینی و عاشورایی ندارد! این مدیرانی که طی سال های اخیر بر سینمای ایران و سایر امور فرهنگی و هنری مدیریت می کردند که واقعا تحفه هستند! این ها همه کاری در این سینما کردند به جز آنکه به فکر احیای سینمای دینی و انقلابی باشند. این ها به هیچ عنوان نقشه راهی نداشتند و همین باعث شده تا امروزه سینمای ما حتی اندازه سر سوزنی نشان از فرهنگ والای عاشورایی نداشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.