یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی/۱

حقیقی: فضای مجازی باعث ایجاد فاصله گیری برخی افراد با سینمای مذهبی شده است/ مدیران فرهنگی تمام تلاش شان را می کنند که آثار مذهبی تولید نشود!

سیاوش حقیقی نشست خبری فیلم سینمایی «خون خدا»

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد پرداخت نسبتاً خوبی به سینمای ارزشی، دینی، مذهبی و انقلابی بودیم. در آن سال ها فیلم های خوبی مانند «سفیر» در سینمای ایران تولید شد اما متأسفانه هرچه به عمر انقلاب اضافه شد ما شاهد کمرنگ تر شدن پرداختن به فضای معنوی و ارزشی در سینما بودیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مادری» و «خون خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بعد از فتنه ۸۸ رسماً فضای مجازی میدان رسانه ای را به دست گرفت و شبکه های اجتماعی مانند «اینستاگرام» و... برخی افراد را در ظاهر روشنفکر کرد و از این رو می توان گفت فضای مجازی باعث ایجاد فاصله گیری برخی افراد با سینمای مذهبی شده است. متأسفانه در سینمای ایران ما شاهد حضور افرادی هستیم که ادعای روشنفکری دارند؛ آدم هایی که می خواهند از خودشان تیپ روشنفکری بسازند و از همین رو وارد فاز و فضای سینمای مذهبی نمی شوند و حتی با تولید آثار مذهبی در سینما و تلویزیون هم مخالفت می کنند.

وی ادامه داد: شاید به علت حضور همین افراد است که ما شاهدیم سال ها است به درستی به سینمای ارزشمند دفاع مقدس هم پرداخته نشده و بسیاری از همین سینماگران با فیلم های دفاع مقدس هم دچار زاویه هستند و نسبت به تولید این آثار موضع دارند!

حقیقی سپس با بیان اینکه برای تولید فیلم سینمایی «خون خدا» بسیاری از بازیگران سینما با شنیدن اینکه فیلم ما راجع به واقعه عاشورای حسینی (ع) است عقب می نشستند تصریح کرد: این بازیگران یا خواهان دریافت پول های کلان بودند یا اینکه رسماً اعلام می کردند که تمایلی به حضور برای بازی در فیلم ارزشی این چنینی را ندارند و باعث تأسف است که ما شاهد چنین فضایی در سینمای کشور هستیم.

این سینماگر تصریح کرد: همین مسائل است که باعث می شود ما کمتر شاهد حضور بازیگران سرشناس در فیلم هایی با مضامین مدافعان حرم و... نیز باشیم. متأسفانه این شبه روشنفکران مباحث مذهبی را برای خود ترس قلمداد می کنند و این در حالی است که سال ها قبل ما شاهد تولید آثار مذهبی و دینی ارزشمندی در سینما و تلویزیون بودیم که هنرمندان بزرگی با افتخار در آن ها نقش آفرینی کرده و ماندگار شدند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه مدیران فرهنگی تمام تلاش شان را می کنند که آثار مذهبی تولید نشود متذکر شد: تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران حوزه فرهنگی که پول و امکانات را در اختیار دارند سعی می کنند آثار دینی و مذهبی تولید نشود تا هیچ گیری برای آن ها ایجاد نشود چرا که اتفاقاتی نظیر آنچه برای فیلم «رستاخیز» رخ داد باعث شده تا سیاست گذاران و مدیران سینمایی یک نوع بیم برای تولید این آثار داشته باشند.

حقیقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کار در فضای مذهبی سخت است چرا که روایت های متعددی از زندگی ائمه اطهار (ع) وجود دارد که پرداختن به کارهای مذهبی را دشوار می سازد. اما مردم با تمام جان و دل شان مایلند که آثاری در رابطه با زندگی بزرگان دین تولید شود و حتی اگر دولتمردان اجازه دهند حاضرند از جیب خود مایه بگذارند تا آثار دینی و مذهبی ماندگار تولید گردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.