چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

نه قاطع به دروغ پراکنی و حاشیه سازی در سینما؛

از انتقاد به سیاسی کاری مدیران خانه سینما تا تأکید بر عدم التزام به قانون اساسی!/ نهادهای ناظر نسبت به فرهنگ سوداگری در سینما ورود کنند

توکلی-شکراله-الماسی-اسلاملو-مهام

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی مدیریت خانه سینما با تأکید بر اینکه اهالی سینما روز به روز بیشتر متوجه ناکارآمدی خانه سینما می شوند متذکر شدند: مدیران فرهنگی اهدافی سیاسی و جناحی را دنبال می کنند و توجهی به اخلاقیات و ندارند؛ این خانه به سینماگران تعلقی ندارد و همه صنوف این روزها از دست رفتارهای غلط مدیران این نهاد عاجز شده اند!

به گزارش سینماپرس چندی پیش همایون اسعدیان طی گفتگو با یک خبرگزاری، با دروغ پراکنی آشکار، نسبت به سرنوشت چندین میلیارد تومان مبالغ اهدایی سازمان سینمایی به وی و همکارانش در تیم اصلی مدیریت خانه سینما فرافکنی کرد!

رئیس هیأت مدیره خانه سینما در این‌ گفتگو به جای شفاف سازی و پاسخ دقیق و مستدل و اقناع کننده به حدود ۴ هزار عضو پرتلاش صنوف سینمایی کشور بابت ارقام دریافتی از وزارت ارشاد در سال های اخیر، به دروغ گفتگوی خود را به سال های استقرار دولت دهم و کمک های اهدایی رئیس جمهور وقت به اهالی سینما متصل نمود و از دریافت رقم ۱۰ میلیارد تومان توسط هیات ساماندهی صنوف سینمایی سخن گفت که این رقم بارها از سوی مدیران و مراجع ذیصلاح در همان زمان به کلی تکذیب شده است.

در همین راستا سعید الهی دبیر وقت هیات ساماندهی صنوف نسبت به اظهارات فرافکنانه اسعدیان واکنش نشان داد و اتهامات وارده به هیات ساماندهی صنوف را تکذیب کرد. در بخشی از اظهارات الهی آمده بود: «در کمال تاسف و در آستانه  ماه بندگی و خلوص و عبادت رمضان، باری دیگر آقای همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما مبادرت به نشر اکاذیب و تهمت خطاب به مدیران و فعالان مدیریت سینمایی دوره های پیشین نموده و با ابهام آفرینی سعی در فرافکنی و دوری از پاسخگویی شفاف نسبت به مبالغ دریافتی و میلیاردی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیرداشته اند.»

پیروی این اتفاقات محمدحسین فرحبخش و سیدضیاء هاشمی نیز پس از افرافکنی همایون اسعدیان در مورد فرجام بودجه میلیاردی که وزارت ارشاد در اختیار خانه سینما قرار داده مطالب تندی علیه فرافکنی این مدیر خانه سینما در رسانه ها مطرح ساختند.

در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: هوشنگ توکلی، رضا شکراله، جهانگیر الماسی، محمدرضا اسلاملو و علی مهام با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات شان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در این باره به سینماپرس گفت: مدیران فرهنگی اهدافی سیاسی و جناحی را دنبال می کنند و توجهی به اخلاقیات و فرهنگ ندارند، مدیران سیاسی کار سینمایی در دستگاه ها و نهادهای مختلف هم کار خود را با انگ و اتهام زدن به دیگران پیش می برند که تمامی این مسائل به ضرر فرهنگ و هنر کشور است. اگر ما امروزه در سینما، وزارت ارشاد، خانه سینما و سایر حوزه های دیگر فرهنگی و هنری دچار مشکلات کلان شده ایم به دلیل بازی های سیاسی است که برخی مدیران انجام می دهند اما در رأس آن ها افرادی سازمان یافته وجود دارند که به آن ها دیکته می کنند چه بگویند و چه بکنند و چه کسانی را تخریب نمایند. در سینما تشکیلاتی برای تخریب کل نظام شکل گرفته است؛ در دولت آقای احمدی نژاد و زمان ریاست آقای شمقدری در سازمان سینمایی هم ۷-۸ نفری بودند که شرایطی کاذب ایجاد کرده و به همه القا کردند که خانه سینما توسط دولت بسته شده است در صورتی که چنین ادعایی کذب محض بود و هیچ گاه خانه سینما بسته نشد و تنها سعی مسئولان وقت بر این بود که خانه سینما بتواند به شکلی قانونی ادامه حیات بدهد.

رضا شکراله فعال سینمایی در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت: موضوع و مسأله خانه سینما بسیار فراتر از مسائلی است که در برخی رسانه ها به آن ها اشاره می شود؛ خوشبختانه اهالی سینما روز به روز بیشتر متوجه بیهوده بودن این نهاد می شوند و بسیاری افراد امیدوارند که این خانه بسته شود و نهادی به جای آن تأسیس گردد که دغدغه اش رفع مشکلات رفاهی و معیشتی سینماگران باشد! این آدم های متوسطی که رأس خانه سینما قرار دارند جز سیاسی کاری چیزی نمی دانند، در یک جمله باید عنوان کنم مدیران سیاسی کار خانه سینما، ملتزم به قانون اساسی، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی نیستند. خانه سینما، خانه ۷-۸ نفر است که با رانت خواری و باندبازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛ این خانه به سینماگران تعلقی ندارد. همه صنوف این روزها از دست رفتارهای غلط مدیران این نهاد عاجز و نالان شده اند اما با این همه مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره این نهاد همچنان به میزهای شان چسبیده اند و نمی گذارند این نهاد صنفی درست به وظایف خود عمل کرده و دردی از  انبوه سینماگران بیکار و خانه نشین درمان کند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: چه بهتر از این که نهادهای مرتبط با جرایم اقتصادی و... همین حالا به مسأله گردش مالی در سینمای کشور ورود کنند و ببینند فسادها نشأت گرفته از کجاست. بنده حرف ها و ادعاهای آقای اسعدیان را به فال نیک می گیرم چرا که ایشان به مسأله فساد مالی در سینما اشاره کردند. خوب چه بهتر از این که نهادهای مرتبط با جرایم اقتصادی و... همین حالا به مسأله گردش مالی در سینمای کشور ورود کنند و ببینند فسادها نشأت گرفته از کجاست! در این شرایط بحران کرونا، نابسامانی اقتصادی و مضیقه ای که ملت شریف ایران اسلامی در این حالت تلخ و شکنجه آور گرفتار شده اند؛ در زمانه ای که بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور بیکار و خانه نشین شده و حتی از پس تأمین معاش روزانه خود برنمی آیند باید مشخص شود چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ! به هر حال باید از یک جایی دم موش دزد را گرفت و مبارزه با فساد و زشتی و دروغ را شروع کرد!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت: سینما از بنیان نیاز به تغییر دارد؛ ما نیاز به سینمایی انقلابی و مدیرانی انقلابی و متعهد در سینما داریم تا هم وضعیت اسفبار فعلی در تولیدات را شاهد نباشیم و هم با این حجم از گزافه گویی و دروغ پردازی مواجه نشویم و شاهد آن باشیم که آقایان در عمل کاری درست و شایسته برای رشد سینما و بهبود وضع کیفی زندگی سینماگران انجام می دهند. بی تردید مدیران امروز سینما مدیر نیستند! آن ها اگر اندکی شناخت از سینما و مدیریت داشتند وضعیت امروز سینما و سینماگران کشور این گونه نبود!

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: اینکه برخی افراد کم کاری های خود را به گردن مدیران در دولت های گذشته می اندازند کاری بسیار غلط است؛ بنده معتقدم  وضعیت سینما در دولت دهم به مراتب منظم تر، مشخص تر و مطلوب تر از این دوره بود و آقای اسعدیان باید خودشان پاسخ بدهند که با چه استدلالی چنین مطالبی را بیان کرده اند! بنده معتقدم فقدان یک قانون مدون در تمامی بخش ها و حوزه های سینمایی به خصوص در امور صنفی مربوط به اهالی سینما باعث می شود تا افراد همواره مشکلات، نقصان ها و کم کاری های شان را به گردن دیگران بیندازند! این اتفاق خیلی ناراحت کننده است. قطعاً اگر فرد یا افرادی توانایی مدیریت درست را ندارند باید پست های خود را به افراد توانمند واگذار کنند و تنها دغدغه شان رفع مشکلات زیربنایی در سینما به خصوص در زمینه مسائل رفاهی سینماگران باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.